صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۳۸۷۲۶
بازتاب‌های رسانه‌ای سفر بایدن به غرب آسیا

بازگشت با دستان خالی

پایگاه بصیرت / خانم اکوان

در آغوش قاتل
واشنگتن‌‌پست: این نشریه ضمن انتقاد از سفر اخیر بایدن به خاورمیانه، دیدار با پادشاه عربستان را باعث از بین رفتن اقتدار اخلاقی آمریکا دانست. «فرد رایان» ناشر واشنگتن‌پست ضمن انتقاد از سفر اخیر بایدن به خاورمیانه، دیدار وی با محمدبن‌سلمان، پادشاه عربستان را محکوم کرد و آن را موجب از بین رفتن اقتدار اخلاقی آمریکا دانست. بایدن پیش از‌این در رقابت‌های انتخاباتی، نقش محمد‌بن‌سلمان در صدور دستور قتل «جمال خاشقچی» مقاله‌نویس برجسته واشنگتن پست در کنسولگری عربستان در ترکیه در سال 2018 را به شدت محکوم کرده و بن سلمان را پادشاهی منفور خوانده بود. رایان در محکومیت سفر بایدن به عربستان اظهار کرد، بایدن قصد دارد با سفر به جده بار دیگر دست خود را به سوی پادشاه منفور خونخوار سعودی دراز کند. بایدن‌این موضوع را فراموش کرده، اما او بار دیگر به آرای ما نیاز دارد.وی خاطرنشان کرد، رئیس‌جمهور سفر خود را اقدامی‌ضروری برای ارتقای صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه و بازداشتن از تهاجمات روسیه و چین می‌داند؛ اما بایدن باید بداند دیدار با بن سلمان، دقیقا آنچه را که رهبر عربستان طی سه سال کمپین تبلیغاتی به دنبال آن بوده است، به دست می‌آورد.رایان همچنین تأکید کرد، دیدار بایدن با بن سلمان‌این پیام را به جهان ارسال می‌کند که ارزشی که دولت آمریکا برای موضوع حقوق بشر قایل بود، قابل مذاکره است و آمریکا اگر منافع خود را در خطر ببیند، به دنبال راه دیگری خواهد بود.

دست به دامن متحد روسیه
وال‌استریت ژورنال: مقامات سعودی گفتند زمانی جو بایدن آماده سفر به عربستان سعودی می‌شود که ‌این کشور غول نفتی، بیش از پیش به روسیه نزدیک شده است و هیچ برنامه‌ای برای جدا شدن از مسکو یا کمک به واشنگتن برای ارسال بیشتر نفت خام ندارد. روزنامه «وال‌استریت ژورنال» در مقاله‌ای نوشت، شراکت پررونق میان روسیه و سعودی‌ها که در ظرفیت تولیدات عظیم نفتی آنها ریشه دارد، برنامه‌های نفتی میان واشنگتن و ریاض را که حدود نیم قرن طول کشیده و پایه و مرکز نظم جهانی پسا‌ جنگ جهانی دوم بوده، وارونه کرده است. در راستای حمله روسیه به اوکراین، سعودی‌ها درخواست‌های واشنگتن را مبنی بر صادرات بیشتر نفت برای کاهش قیمت‌های جهانی نادیده گرفتند؛ به این ترتیب در ماه مارس قیمت هر بشکه نفت به ۱۴۰ دلار رسید و از اواخر ماه فوریه اغلب بالای ۱۰۰ دلار ثابت مانده است. مقامات آمریکایی گفته‌اند، جو بایدن،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا مصمم است تا طی ‌این سفر، موضع عربستان سعودی را نسبت به روسیه بررسی کند. عربستان سعودی یک متحد نزدیک واشنگتن به شمار می‌آمد و مکانی برای سربازان آمریکایی در جنگ خلیج‌فارس در سال ۱۹۹۱ بود؛ اما هنگامی‌که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۵ به سمت توافق هسته‌ای با ‌ایران پیش رفت، روابط میان عربستان سعودی و ‌ایالات متحده سرد شد.

بازگشت با دستان خالی
رأی‌الیوم: یک روزنامه عربی در گزارشی تحلیلی نوشت، رئیس‌جمهور آمریکا که خود را متعهد به تأمین امنیت اسرائیل در منطقه می‌داند با مشکلات زیادی رو به روست. روزنامه «رأی‌الیوم» در گزارشی به قلم «بسام روبین» سرتیپ بازنشسته اردنی نوشت: «آمریکا خود را متعهد به تأمین امنیت اسرائیل دانسته و‌ این موضوع را بارها از فراز سرزمین‌های عربی اعلام کرده است تا جایی که کاخ سفید به مردم آن کشورها یا دولت‌های آنها توجهی نکرده که انگار ‌این ملت برده آمریکا هستند. سران آمریکا هر از گاهی برای تقدیم هدایایی به رژیم اسرائیل که متعلق به خودشان نیست، رقابت می‌کنند تا وفاداری خود را به‌این رژیم نشان دهند.» اسرائیل یک دشمن تاریخی برای امت اسلامی‌است و کشورهای عربی در پیوستن به ائتلافی که رژیم اسرائیل در آن حضور دارد، سودی نخواهند برد. عوامل موفقیت‌این ائتلاف تعیین کردن مأموریت و توافق بر سر آن است و توافق کشورهای عربی با رژیم اسرائیل در‌این دو مورد امری دشوار است، به ویژه ‌اینکه اخیرا و پس از افشای وزن واقعی آمریکا در جهان دلایل شکست آن افزایش یافته است؛ موضوعی که در صحنه اوکراین و نیز حملات دفاعی انصارالله به امارات و عربستان سعودی، آشکار شد. به این ترتیب عربستان سعودی و امارات نمی‌توانند امنیت ملی و اقتصاد خود را برای منافع آمریکا و دفاع از رژیم اسرائیل به خطر بیندازند.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات