صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۳۸۸۸۳
نگرانی اروپایی‌ها از قطع گاز روسیه

کابوس زمستان

با افزایش یافتن میزان چالش‌ها و درگیری‌های موجود در روابط اتحادیه اروپا و روسیه، به نظر می‌رسد غیر از تابستان داغ و همراه با آتش‌سوزی، کشورهای اروپایی زمستان بسیار سختی را نیز در پیش داشته باشند[...]
پایگاه بصیرت / خانم اکوان
با افزایش یافتن میزان چالش‌ها و درگیری‌های موجود در روابط اتحادیه اروپا و روسیه، به نظر می‌رسد غیر از تابستان داغ و همراه با آتش‌سوزی، کشورهای اروپایی زمستان بسیار سختی را نیز در پیش داشته باشند. 
بهای نفت خام در اروپا در سال جاری به میزان قابل توجهی افزایش یافته؛ به گونه‌ای که از آغاز سال جاری میلادی تاکنون 48/41 درصد رشد یافته است. بهای گاز طبیعی نیز از ژانویه سال جاری تاکنون بیش از ۹۸ درصد افزایش یافته است. این اتفاقات مدیران شرکت‌های نفتی را به این نتیجه رسانده که باید درباره زمستان پیش رو به مردم و دولت‌های اروپایی هشدار دهند. در همین راستا، مدیرعامل هلندی شرکت نفتی شل هشدار داده است که زمستان سختی پیش روی اروپاست. «بن ون بوردن» مدیرعامل شل با بیان اینکه بهای گاز همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد، می‌گوید: «در بدترین حالت اروپا ممکن است مجبور به جیره‌بندی مصرف انرژی شود.»
وی در عین حال تأکید کرد: «اگرچه ممکن است برخی کشورها عملکرد بهتری در این خصوص داشته باشند، اما در نهایت همه ما با تشدید بسیار زیاد قیمت انرژی مواجه خواهیم بود.» ون بوردون مقصر اصلی وضعیت کنونی را وخامت روابط با روسیه دانست.
اروپا نزدیک به ۴۰ درصد انرژی خود را از روسیه وارد می‌کند و در مقابل انگلیس تنها ۴ درصد انرژی مورد نیاز خود را از مسکو می‌خرد. روسیه برای شکستن تحریم‌های غرب به اقدامات بی‌‌‌سابقه‌‌‌ای دست ‌زده است. روسیه می‌تواند بدون صادرات گاز ادامه دهد؛ چراکه تنها ۲‌ درصد از تولید ناخالص داخلی‌‌‌اش به آن وابسته است. مسکو گمان می‌کند با کم کردن شیرهای گاز می‌تواند ضربه‌ای بیشتر از آنچه خود متحمل می‌شود به اروپا وارد کند. در همین حال فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی، در اظهاراتی جدید تأکید کرد اتحادیه اروپا باید در ماه‌های پیش‌رو از مصرف گاز خود به شدت بکاهد تا خود را برای زمستان سخت احتمالی آماده کند. به گزارش بلومبرگ، فاتح بیرول در سخنان خود خطاب به اتحادیه اروپا مراحلی را برشمرد که معتقد است این نهاد برای جلوگیری از بحران گاز در زمستان آینده باید به کار بگیرد.
او همچنین به برنامه اتحادیه اروپا برای قطع کامل واردات گاز از روسیه به اروپا اشاره کرد و گفت، این اقدام باعث کاهش شدید ذخایر گاز در آستانه زمستان می‌شود. بیرول هشدار داد ممکن است اتحادیه اروپا در موقعیتی بسیار آسیب‌پذیر قرار گیرد.
بیرول ابراز نگرانی کرد که حتی اگر اتحادیه اروپا تا 90 درصد ذخایرش را هم پر کند، در صورتی که صادرات گاز از روسیه را کاملاً متوقف کند، باز هم با مشکل شدید تأمین انرژی روبه‌رو خواهد شد. رئیس آژانس بین‌المللی انرژی علاوه بر این هشدار داد، اگر روسیه پیش از اینکه اروپا ذخایرش را تأمین کند، شیر گاز را به روی اروپا ببندد، بحران انرژی در این قاره شدیدتر خواهد بود.
در عین حال، گزارش‌ها نشان می‌دهد در پی کاهش عرضه گاز روسیه به اروپا و افزایش چشمگیر قیمت انرژی، بدهی شرکت‌های اروپایی بیش از ۵۰ درصد رشد داشته‌است.
مقامات و رهبران اروپایی از هم اکنون به شهروندان خود اعلام کرده‌اند که منتظر روزهای سخت باشند. «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه در سخنرانی روز پنج‌شنبه خود در روز باستیل (جشن روز ملی فرانسه) خطاب به مردم گفت، آماده سهمیه‌بندی انرژی، از جمله خاموش کردن چراغ‌های خیابان در شب باشند. وی همچنین خواستار یک زمان برای هشیاری انرژی در کشور شد. همه اینها در حالی است که به نظر می‌رسد اوضاع از این هم بحرانی‌تر خواهد شد. خبرگزاری «رویترز» مدعی شد، شرکت نفت دولتی گاز پروم روسیه با ارسال نامه‌ای به خریداران اروپایی خود با اشاره به یکی از بندهای قرارداد، به صورت تلویحی از احتمال قطع زودهنگام عرضه گاز خبر داده و تأکید کرده است دیگر ارائه آن را تضمین نمی کند.
شرکت نفتی گازپروم، غول نفتی روسیه در اقدامی به دلیل آنچه که تلافی تحریم‌های غرب علیه مسکو خوانده شده، به مشتریان اروپایی خود اعلام کرده است به دلیل شرایط «فوق‌العاده» نمی‌تواند عرضه گاز را تضمین کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات