صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۳۹۰۰۸

عاشورا و قدرت ادراکی جامعه

تاریخ بشر نشان می‌دهد، تقابل دو جریان حق و باطل همیشه بوده و خواهد بود. در یک سوی این دو جریان، حق با مختصات بروز خود نمود پیدا می‌کند[...]
پایگاه بصیرت / اکبر معصومی

تاریخ بشر نشان می‌دهد، تقابل دو جریان حق و باطل همیشه بوده و خواهد بود. در یک سوی این دو جریان، حق با مختصات بروز خود نمود پیدا می‌کند و در سوی دیگر، بدی‌ها ظهور می‌یابد. سال ۶۱ هجری قمری نقطه عطفی در تاریخ بشریت است که واقعه بزرگ عاشورا در آن اتفاق افتاد؛ واقعه‌ای که در درون آن درس‌های زیادی نهفته است. ایستادگی امام حسین‌(ع) مقابل یک انحراف بزرگ، سبب نجات دین اسلام و بازگشت دین به مسیر اصلی خود بود که دشمنان یهودی‌ـ عربی در آن زمان تمام تلاش خود را به کار برده بودند تا اسلام را منحرف کنند و در آخر نیز جامعه را به سمت بی‌دینی بکشانند. مبنای انحراف دینی محور مذکور نیز با هدف سکولاریسم یا جدایی دین از حکومت صورت می‌گرفت. البته طیف یزید در مرحله اول با تغییر ادراک تحلیلی و تاریخی جامعه از طرق‌ مختلف، بعد از یک فاصله کوتاه از صدر اسلام، تلاش کردند جای حق و باطل را تغییر دهند، تا در مرحله اول یک فرد بی‌دین و منحرف با پشتوانه خواص بی‌بصیرت را به عنوان رهبر جامعه اسلامی معرفی کنند. انحراف به حدی بود که منحرفان در دین، نوه نبی مکرم اسلام و امام زمان خویش را به بهانه خارج شدن از دین، با کمک مردم زمان خود به شهادت رساندند؛ از این رو واقعه عاشورا تنها یک واقعه نبود؛ بلکه یک جریان همیشگی در تاریخ بود که عبرت‌های فراوانی برای نخبگان و مردم جوامع اسلامی دارد. عاشورا منظومه بیداری، بصیرت، عزت و کرامت است و همه افراد بشر را به تفکر و اندیشه و در مقابل حق و باطل به انتخاب وا می‌دارد. قیام امام حسین(ع) در روز عاشورای سال 61 هجری قمری پایه‌های اسلام ناب محمدی را قدرتمند کرد؛ از این رو نهضت امام حسین(ع) نبرد شخصی، قومی و قبیله‌ای نبود، بلکه نبرد برای جلوگیری از انحراف و پایه‌گذاری مجدد ارزش‌های اصیل الهی در سطح جامعه بود.
امام(ره) برای تبیین قیام خود می‌فرمایند: «خداوندا! تو مى‌دانى که آنچه از ما صورت گرفت، برای رقابت در امر زمامدارى یا به چنگ آوردن ثروت و مال نبود، بلکه هدف ما آن است که نشانه‌هاى دین تو را آشکار سازیم و اصلاح و درستى را در همۀ بلاد برملا کنیم تا بندگان مظلومت آسوده باشند و فرایض و سنّت‌ها و احکامت مورد عمل قرار گیرد.»
امروز نیز دشمنان عبری‌ـ غربی‌ـ عربی تلاش می‌کنند با دستکاری قدرت ادراکی و تحلیلی جامعه، به حکومت اسلامی اجازه رشد و نمو ندهند. مشغول‌سازی جریان داخلی به امور درجه دوم و تلاش برای القاسازی در ناموفق نشان دادن حکومت اسلامی، از مهم‌ترین اهداف جریان یزید در حال حاضر است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات