صبح صادق >>  دیدگاه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۳۹۳۷۷
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در گفت‌وگو با صبح‌ صادق

تعهد و تخصص دو بازوی اجرایی شدن پیام امام خامنه ای است

دکتر محمدرضا مردانی، رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در گفت‌وگو با خبرنگار هفته‌نامه صبح‌صادق در خصوص پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت روز «بسیج اساتید» گفت[...]
پایگاه بصیرت / حسن نوروزی
دکتر محمدرضا مردانی، رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در گفت‌وگو با خبرنگار هفته‌نامه صبح‌صادق در خصوص پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت روز «بسیج اساتید» گفت: «بر خود لازم می‌دانم مراتب امتنان بی‌حد و حصر خود و مجموعه عظیم بسیج اساتید را نسبت به دریافت پیام سراسر نور و حکمت رهبر معظم انقلاب بیان کنم. این پیام چون روحی تازه کالبد بسیج اساتید را جنب و جوش و عزم و شعفی مضاعف بخشید. بنده و همه استادان بسیجی با خود عهد کرده‌ایم تا منویات مورد اشاره رهبر معظم انقلاب در این پیام را به سرعت و با کیفیت به منصه ظهور بنشانیم.»
وی ادامه داد: «از زمان تصویب آیین‌نامه بسیج اساتید در شورای عالی انقلاب فرهنگی (در تاریخ 1380/9/27) سازمان بسیج اساتید مانند رودی پر برکت دانشگاه‌ها را یکی پس از دیگری از زلال وجود خود سیرآب کرد. اکنون تقریباً در همه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی، بسیج اساتید به عنوان خیمه اجتماع و انسجام اساتید انقلابی قرارگاه برنامه‌ریزی و فعالیت اساتید دغدغه‌مند است.»
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور اذعان کرد: «سازمان بسیج اساتید به مدد فعالیت مستمر اساتید انقلابی و فعالیت‌های بی‌شائبه مسئولان سابق بسیج اساتید کشور تکامل یافت و به بالندگیِ درخوری رسید. از سال ۱۴۰۰ به لطف خدا و همتِ اساتید عزیز و ولایی تلاش شد تا علاوه بر توسعه جهادی شاخص‌های کمی بسیج اساتید، کیفیت راهبردها و رویکرد فعالیت‌های بسیج اساتید نیز تعالی و ارتقا یابند.»
دکتر محمدرضا مردانی تصریح کرد: «علاوه بر تلاش مستمر برای جذب استادان و ساماندهی آنها در قالب چارت سازمانی بسیج اساتید، سعی شد تا با گسترش اندیشکده‌های تخصصی و افزایش دامنه فعالیت‌های موضوعی آنها، رویکردی جدی و حل‌المسائلی برای باز کردن گره‌های پیش روی صنعت، اقتصاد، فرهنگ، آموزش و سایر ارکان نظام اسلامی در پیش گرفته شود. این سازمان در دوره جدید تلاش دارد تا خیل عظیم نخبگان خود را به آوردگاه‌های جدی و مورد نیاز کشور وارد کند. بسیج اساتید با بازتعریف رسالت خود و اصلاح آیین‌نامه تشکیل خود تلاش کرد تا کمک به ارتقای کیفیت مدیریت کشور را از اصلاح ساختار و رویکرد خود و به روزرسانی راهبردها و راهکارهای خود شروع کند.» وی افزود: «در این دوره همچنین سعی شد تا بسیج اساتید از حصار تشریفات و تعارفات خارج شود و خاکی و مجاهدانه وارد گود مجاهدت در راستای اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی شود، مسائل را از نزدیک لمس و بررسی کند و دغدغه‌مندانه و مُصرّانه برای حل آنها اقدام کند. بنده فکر می‌کنم این رویه و رویکرد جدید سازمان بسیج اساتید در کنار خواست عطش‌گونه استادان بسیجی برای دریافت پیام از رهبر معظم انقلاب و همچنین لطف مضاعف ایشان به مجموعه بسیج اساتید سبب شد که امسال سازمان بسیج اساتید پس از سال‌ها مفتخر به دریافت پیام اختصاصی رهبر معظم انقلاب شود.»
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در خصوص ابعاد مهم پیام رهبری اظهار داشت: «ابعاد پیام مهم و استثنایی رهبر معظم انقلاب به بسیج اساتید بسیار گسترده و متنوع است. قطعاً بررسی ابعاد این پیام در بیانی کوتاه نمی‌گنجد؛ اما مختصرا به برخی از ابعاد این پیام اشاره می‌کنم. رهبر معظم انقلاب در همان اوایل پیام مبارک‌شان با به کاربردن تعبیر «روز ملی بسیج اساتید» شأن ملی و کارکردهای فرادستگاهی بسیج اساتید را یادآور شدند، این امر هم برای سازمان بسیج اساتید و هم برای همه مخاطبان بسیج اساتید تعبیری مسئولیت‌آفرین است. هم استادان بسیجی باید خود را در بستر تلاشی منسجم و ملی ببینند و هم به زعم بنده مسئولان دستگاه‌ها باید پذیرا و تسهیل‌گر نقش‌آفرینی ملی استادان بسیجی باشند.»
دکتر محمدرضا مردانی ادامه داد: «رهبر معظم انقلاب با ذکر تعابیری دقیق و راهگشا نقشه‌ راهی بسیط و دقیق را در قالب پیامی کوتاه در مقابل دیدگان استادان دغدغه‌مند قرار دادند. ایشان در تکریمی کم نظیر سایه استاد متعهد و متدین و مجاهد را یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌های الهی و نویددهنده‌ سرافرازی و رستگاری آینده‌ ملت ایران دانستند.»
وی افزود: «تأکید ایشان بر لزوم نافع بودن علم از نکات بسیار حائز اهمیت این پیام بود. همچنین رهنمود ایشان بر لزوم پرداختن به مسائل راهبردی و اساسی در کنار مسائل نقد و کاربردی، عزم استادان متعهد و انقلابی را هم برای ورود به حوزه‌های سیاست‌گذاری‌های کلان و هم مسائل کاربردی و اجرایی دوچندان کرد. تأکید ایشان بر لزوم نوآوری در ماهیت دانش و زبان آن و آمیختن آموزش با اخلاق و تربیت نفسانی و همت گذاشتن به دوگانه فراگیری تازه‌های علمی و اجتهاد و تولید علم، راهبردهای قطعی بسیج اساتید برای نیل به قله‌های تأثیرگذاری عالمانه و متعهدانه خواهند بود.»
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور درباره الزامات اجرایی و عملیاتی شدن رهنمودهای رهبری در بین استادان دانشگاه‌ها گفت: «به نظر بنده اولین پیش نیاز و لازمه اجرایی و عملیاتی شدن رهنمودهای رهبر معظم انقلاب التزام استادان بسیجی به ارتقا و تعالی در تعهد و تخصص است. استادی که در زمینه تخصصی خود صاحب نظر نیست حتی اگر بسیار دغدغه‌مند باشد، به اندازه لازم کارآمد نیست و از سویی دیگر استادی که متبحر و متخصص باشد، ولی متعهد نباشد، تلاشی در جهت حل مسائل اساسی کشور نخواهد داشت، بنابراین بنده تعالی هرچه بیشتر معنوی و ارتقای هرچه بیشتر علمی و تخصصی را اصلی‌ترین پیش‌نیاز عمل به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب می‌دانم. البته پیش‌نیازهای دیگر نیز هستند که فرصت پرداختن به آنها در این مقال نمی‌گنجد، از جمله ارتقای روحیه تعاون بین استادان، ایجاد بسترهای هم‌افزایی در میان استادان، افزایش انسجام تشکیلاتی و... .»
دکتر محمدرضا مردانی در باره برنامه سازمان بسیج اساتید برای تحقق این رهنمودهای رهبری در بین استادان دانشگاه اظهار داشت: «همانطور که در اوایل عرایضم عرض کردم، استادان بسیجی برای عملی کردن رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، که ما در بسیج اساتید آنها را برای خودمان «فرامین» می‌دانیم، هم‌‌قسم شده‌اند. بسیج اساتید برای ارتقای دوگانه طلایی تعهد و تخصص در بین استادان و همچنین ورود اثرگذار به همه عرصه‌های مورد نیاز حال و آتیه نظام جمهوری اسلامی، که همانا تمدن نوین اسلامی خواهد بود، برنامه دقیق و کاربردی دارد. این برنامه ان‌شاءالله به زودی در قالب طرحی جامع با لحاظ همه جزئیات لازم به سازمان بسیج مستضعفین، ستاد کل نیروهای مسلح و دولت محترم پیشنهاد خواهد شد و پس از طی مراحل بررسی و تصویب به دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف از جمله بسیج اساتید به منظور اجرا ابلاغ خواهد شد.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات