صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۳۹۵۲۶
سناریوهای رفتار روسیه و ایالات متحده با نیروگاه هسته‌ای اوکراین

لشکرکشی آمریکا به اروپا

همزمان با اینکه جنگ روسیه و اوکراین وارد ششمین ماه خود می‌شود، تحرکات آمریکا و متحدانش در حمایت از اوکراین به شدت افزایش یافته است[...]
پایگاه بصیرت / خانم اکوان
همزمان با اینکه جنگ روسیه و اوکراین وارد ششمین ماه خود می‌شود، تحرکات آمریکا و متحدانش در حمایت از اوکراین به شدت افزایش یافته است. مهم‌ترین مسئله در وضعیت فعلی تعیین تکلیف نیروگاه هسته‌ای «زاپروژیا» در اوکراین و در منطقه تحت تسلط نیروهای روسیه است. این نیروگاه مدت زیادی است که به دست نیروهای ارتش روسیه افتاده و اوکراین نتوانسته در حملات خود، این نیروگاه را از دست روس‌ها خارج کند. کی‌یف در این مرحله در تلاش است با خطرناک خواندن باقی ماندن کنترل نیروگاه در دست روسیه، جهان را به واکنش در این خصوص وادار کند. حدود یک پنجم از برق مورد نیاز اوکراین از این نیروگاه تأمین می‌شود و گفته می‌شود اگر اختیار این منطقه هچنان در دست روس‌ها باقی بماند، آنها برنامه دارند از اوکراین برای انتقال برق نیروگاه پول بگیرند یا منابع برق را قطع کرده و آن را به سمت مرزهای روسیه هدایت کنند.
نگرانی اوکراین و کشورهای غربی جنبه دیگری نیز دارد. آنها معتقدند، نیروهای کارشناس هسته‌ای روسیه که از شرکت «روس اتم» وارد این نیروگاه شده بودند تا اختیار آن را در دست بگیرند، از این منطقه خارج شده‌اند و به دلیل اینکه این نیروگاه هسته‌ای، از آن نیروگاه‌هایی است که باید نیروی انسانی آن را کنترل کند، احتمالاً روس‌ها قصد دارند فاجعه‌ای مانند چرنوبیل را در این منطقه به وجود بیاورند. البته تحلیلگران زیادی حامی این نظریه نیستند؛ زیرا هر اتفاق هسته‌ای در اوکراین، به طور مستقیم روی سلامت محیط زیست در روسیه نیز تأثیر دارد. یکی از دلایلی که غرب اعتقاد دارد روسیه از بمب اتم یا سلاح‌های شیمیایی در جنگ اوکراین استفاده نمی‌کند، همین مسئله است. بر همین اساس، پیش‌بینی می‌شود این فضاسازی‌های رسانه‌ای از جانب اوکراین در جهت جلب نظر و حمایت غرب و به ویژه آمریکا و ناتو برای وارد شدن به جنگ در این منطقه باشد. در همین راستا، زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال ورود ناو به جنگ نیز شنیده می‌شود. حضور بمب‌افکن‌های بی 52 آمریکا در اروپا که این روزها بیشتر از هر زمان دیگری بر فراز آسمان اروپا در حرکت هستند، این نشانه را با خود به همراه دارد که آمریکا برای جنگ با روسیه در اوکراین آماده می‌شود. 
در همین راستا، هفته گذشته دست‌کم دو فروند هواپیمای بمب افکن بی‌ـ۵۲ استراتوفورترس آمریکایی در پایگاه فیرفورد انگلیس مستقر شدند. پایگاه نیروی هوایی مینوت در داکوتای شمالی در تاریخ ۱۸ اوت اعلام کرد، این هواپیماهای بمب‌افکن در این تاریخ وارد فرودگاه فیرفورد انگلیس شدند. تاکنون این دومین استقرار بی‌ـ۵۲ در پایگاه فیرفورد انگلیس در سال جاری میلادی است.
براساس این گزارش، این هواپیماها که قادرند تسلیحات هسته‌ای را حمل کنند، قصد دارند روسیه را از حمله به اروپا بازدارند و همکاری با نیروهای ناتو بهبود را ببخشند. نیروهای بی‌ـ۵۲ در مسیر به سمت انگلیس به همراه هواپیماهای نظامی نروژی و سوئدی، عملیات‌های هماهنگی را تمرین کردند. این هواپیماها همچنین به جنوب شرقی اروپا سفر کردند و برای نشان دادن تعهد خود به متحدان ناتو، بر فراز مقدونیه شمالی، آلبانی، مونته‌نگرو و کرواسی پرواز کردند.
فعالیت نظامی روسیه در اطراف کشورهای حوزه بالکان و دریای آدریاتیک که به لحاظ استراتژیک دسترسی مهمی به مدیترانه دارد، افزایش یافته است. آسوشیتدپرس گزارش داد، ناتو چند روز گذشته چهار دفعه آرایش نظامی هواپیماهای خود را برهم زده تا هواپیمای نظامی روسیه را از مرز هوایی در لیتوانی دور کند. روسیه نسبت به تصمیمات ناتو برای پذیرش مقدونیه شمالی در این ائتلاف در سال ۲۰۲۰ و همچنین پذیرش مونته‌نگرو در سال ۲۰۱۷ مخالفت کرد و همچنین هشدار داد، اگر فنلاند و سوئد هم عضو این ائتلاف شوند، پیامدهای سیاسی و نظامی به دنبال خواهد داشت.
با وجود اینکه شایعات بسیاری درباره ورود آمریکا به جنگ وجود دارد؛ اما ورود بمب‌افکن‌های آمریکایی به اروپا احتمالاً در حد یک هشدار اتمی به روسیه است که به دنبال گروگان‌گیری هسته‌ای در ماجرای نیروگاه زاپروژیا نباشد. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات