صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۳۹۵۳۵

ریشه‌یابی فساد

مجلس شورای اسلامی از یک سو با قانون‌گذاری و اصلاح قوانین و از سوی دیگر با ابزارهای نظارتی یکی از کانون‌های مبارزه با فساد در کشور است[...]

مجلس شورای اسلامی از یک سو با قانون‌گذاری و اصلاح قوانین و از سوی دیگر با ابزارهای نظارتی یکی از کانون‌های مبارزه با فساد در کشور است. در این میان تحقیق و تفحص از مؤثرترین راه‌های شناخت زمینه‌های فساد و ریشه‌های تخلف به شمار می‌آید که در اختیار خانه ملت قرار دارد؛ ابزاری که مجلس یازدهم در بهره جستن از آن کارنامه روشنی دارد. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس یازدهم در 21 تیرماه امسال در صحن علنی و در روز اجرای پرونده تحقیق و تفحص از منطقه آزاد اروند در تشریح کارنامه مجلس در این زمینه می‌گوید: «۲۹۸ تحقیق و تفحص در دو سال گذشته به کمیسیون‌های مجلس ارجاع شده است. ۳۳ تحقیق و تفحص در صحن مجلس بررسی شده و مواردی که اعضای هیئت تحقیق و تفحص آن مشخص شده، ۲۲ مورد بوده است.» براساس آمارهای موجود، مجلس یازدهم در میان ادوار مجالس کشور رکورددار استفاده از این امکان نظارتی است که به خوبی از عزم جدی مجلس انقلابی برای مبارزه با فساد خبر می‌دهد؛ مهم‌ترین تحقیق و تفحص‌هایی که نشان‌دهنده عمل به وعده فسادستیزی منتخبان ملت در اسفند 1398 هستند، به شرح ذیل است:

آبان 1399: تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان منطقه تجاری و صنعتی اروند؛ ـ تحقیق و تفحص از عملکرد منطقه آزاد قشم؛ـ تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری هلدینگ پتروشیمی باختر.
دی 1399: تحقیق و تفحص از بررسی عملکرد شرکت‌های خودروسازی؛ ـ تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه اصفهان.
بهمن 1399: تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت دخانیات ایران؛ ـ تحقیق و تفحص از عملکرد بانک‌های خصوصی.
اردیبهشت 1400:تحقیق و تفحص از مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری؛ - تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت امور خارجه در حفظ اطلاعات محرمانه کشور؛ ـ تحقیق و تفحص از عملکرد استانداری کرمانشاه.
تیر 1400: تحقیق و تفحص از نحوه احداث پتروشیمی الوند؛ ـ تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان ملی استاندارد ایران؛ـ تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان سنجش آموزش کشور.
مرداد 1400: تحقیق و تفحص از پرداخت حقوق‌های نامتعارف در دستگاه‌های اجرایی؛ ـ تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت‌های آب و فاضلاب استان خوزستان.
شهریور1400: تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی.
آبان 1400: تحقیق و تفحص از عملکرد دولت دوازدهم در مورد ارز ترجیحی؛ ـ تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار؛ ـ تحقیق و تفحص از عملکرد بانک‌های دولتی و بانک‌های واگذرشده در اجرای اصل 44 قانون اساسی.
آذر 1400: تحقیق و تفحص از طرح (46) هزار هکتاری آبیاری دشت سیستان.
دی 1400: تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نفت؛ ـ تحقیق و تفحص از نهاد ریاست‌جمهوری.
تیر 1401: تحقیق و تفحص از شرکت شستا (تأمین اجتماعی)؛ ـ تصویب تحقیق و تفحص از نحوه عملکرد وزارت نیرو در خصوص انتقال آب بین حوضه‌ای.
مرداد 1401: تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات