صبح صادق >>  جبهه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۳۹۵۴۶
بهانه قهرمانی تک‌تیراندازان نیروی زمینی سپاه در مسابقات نظامیان جهان

درخششی بزرگ در میان مدعیان بزرگ

تیم تک‌تیراندازان نیروی زمینی سپاه، نماینده توانمند نیروهای مسلح جمهوری اسلامی‌ ایران، با شایستگی و اقتدار، مقام نخست و قهرمانی مسابقات بین‌المللی تیراندازی ویژه نظامیان ۲۰۲۲ را کسب کرد[...]
پایگاه بصیرت / علیرضا جلالیان
تیم تک‌تیراندازان نیروی زمینی سپاه، نماینده توانمند نیروهای مسلح جمهوری اسلامی‌ایران، با شایستگی و اقتدار، مقام نخست و قهرمانی مسابقات بین‌المللی تیراندازی ویژه نظامیان ۲۰۲۲ را کسب کرد. همین موضوع بهانه‌ای شد تا علاوه بر بررسی جزئیات‌ این قهرمانی، نیم نگاهی هم به کم و کیف مسابقات نظامیان جهان و حضور‌ ایران در آن داشته باشیم.
 
نگاهی به مسابقات نظامیان جهان
مسابقات نظامیان در واقع یک رقابت مهارتی و تجهیزاتی میان نظامیان کشورهایی است که در ‌این مسابقات شرکت می‌کنند. در واقع، ‌این مسابقات ارتباطی با مسابقات ورزشی نظامیان جهان موسوم به سیزم نداشته و اصولاً یک رقابت مهارتی در رشته‌های تخصصی است. در‌این مسابقات ردی از ارتش‌های غربی دیده نمی‌شود و در واقع ابتکاری از سوی فدراسیون روسیه و اعضای پیمان شانگهای بوده که هر ساله بر تعداد شرکت‌کنندگان و نیز بر کیفیت و کمیت ‌این مسابقات افزوده می‌شود. دبیرخانه و مرکز هماهنگی برگزاری‌ این رقابت‌ها در کشور فدراسیون روسیه است.
این مسابقات در رشته‌های مختلف مهارتی برگزار شده و هر کشور مشارکت‌کننده یک یا چند رشته را میزبانی می‌کند که امسال نیروهای مسلح جمهوری اسلامی‌ ایران مسابقات تک‌تیراندازی، پهپاد و غواصی در عمق را میزبان هستند، نیروی زمینی سپاه در یزد میزبان تک‌تیراندازان بوده و نیروی هوافضای سپاه میزبان یگان‌های پهپادی و سهم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی‌ایران نیز مسابقات غواصی در عمق را در بندر کنارک، در سایر رشته‌ها هم نیروهای مسلح سایر کشورها میزبان هستند که نمایندگان نیروهای مسلح کشورمان با تیم‌های تخصصی در بیشتر رشته‌ها در کشورهای میزبان رقابت کردند.

تیم‌های منتخب ‌ایران در مسابقات
تیم‌های منتخب جمهوری اسلامی‌ ایران برای سال 2022 شامل 14 تیم هستند که 294 نفر از کارکنان پایور نیروهای مسلح را شامل شده و از 24 مرداد تا 5 شهریورماه در 12 کشور از جمله ‌ایران برگزار شد. به جز سه رشته‌ای که در کشورمان برگزار می‌شود، ۱۱ تیم برای رقابت به خارج از کشور اعزام شدند.  بر ‌این اساس، به ترتیب تیم نفربر با مسئولیت سپاه به کشور چین اعزام شده، تیم تانک با مسئولیت ارتش به کشور روسیه، تیم ستاره قطبی با مسئولیت ارتش به بلاروس، دو فروند ناو نیروی دریایی ارتش به استعداد 85 نفر برای شرکت در مسابقات جام دریا هم به آذربایجان اعزام شدند. رشته محیط امن با مسئولیت ارتش در ازبکستان، رشته مارش سایان تیم با مسئولیت ارتش و در رشته تکاوران دریایی با مسئولیت سپاه پاسداران در روسیه برگزار می‌شود، در‌این میان در رسته ارتش و فرهنگ نیز تیم 12 نفره‌ای از کشورمان اعزام شده است.
فرماندهی انتظامی‌کشور هم سه تیم گشت جاده‌ای را به ازبکستان، تیم حافظان نظم را به روسیه و تیم جهت‌یابی را به قزاقستان اعزام کرده است.
در مجموع، کل کشورهایی که امسال در‌این مسابقات شرکت کردند 37 کشور هستند و در 34 رشته رقابت خواهند کرد و 12 کشور هم میزبانی‌این دوره از مسابقات را بر عهده دارند.

جزئیات برگزاری رقابت تک‌تیراندازی
تیم تک‌تیراندازان نیروی زمینی سپاه در رقابت‌های سخت و چند مرحله‌ای تک‌تیراندازی در‌این مسابقات که در پادگان شهید ‌آیت‌الله صدوقی برگزار شد، توانست با قاطعیت و اختلاف بالا مقام اول را کسب کند. نماینده نیروهای مسلح کشورمان در حالی با اختلاف ۴۰ امتیاز نسبت به سایر تیم‌ها به جایگاه نخست ‌این رقابت‌ها دست پیدا کرد که مدعیان و رقیبان زبده، آماده و توانمند از کشورهای قدرتمند نظامی ‌همچون چین، روسیه، ازبکستان، بلاروس، آذربایجان و زیمباوه نیز در‌این مسابقات حضور داشتند. تیم منتخب کشور جمهوری خلق چین در مجموع مراحل سه‌گانه و بخش‌های بیست‌گانه‌ این مسابقات، پس از جمهوری اسلامی ‌ایران به مقام دوم رسید.  تیم منتخب تک‌تیراندازی فدراسیون روسیه و کشور جمهوری ازبکستان نیز در مجموع امتیازات هر سه مرحله، پس از ‌ایران و چین، به طور مشترک با امتیاز برابر، در جایگاه سوم رقابت‌های تک‌تیراندازی نظامیان ۲۰۲۲ قرار گرفتند. تیم تک‌تیراندازان ویژه نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ‌با درخشش در بخش‌های بیست‌گانه ‌این مسابقات، در مجموع هر سه مرحله انفرادی، دو نفره و تیمی، مقام قهرمانی را به خود اختصاص داد. از ۲۰ بخش‌این دوره از مسابقات، تیم جمهوری اسلامی‌ایران با اقتدار در ۱۶ بخش، اول شد و تنها چین و ازبکستان هر کدام در دو بخش توانستند از سایر تیم‌های شرکت‌کننده پیشی بگیرند. نتیجه‌ای که تیم نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ‌به عنوان نماینده مقتدر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ‌ایران در برخی از بخش‌های‌این دوره از مسابقات برای اولین بار کسب کرد، یک رکورد ویژه است که در طول ادوار مختلف ‌این مسابقات تاکنون، بی‌سابقه بوده است. در خلال برگزاری ‌این رقابت مراسم‌هایی هم با حضور تیم‌های شرکت‌کننده برگزار شد، که یکی از ‌این مراسم‌ها‌ آیین اهدای مدال و تجلیل از نفرات برتر مرحله دوم بود. مرحله انفرادی و دو نفره ‌این مسابقات شامل ۱۶ بخش به نام‌های شکار شبانه، دقت، دفاع متحرک زمینی، تماشای شبانه، متحرک هوایی، اهداف رنگی، تعامل، خودشناسی، تنظیم‌سازهای شهری، میل، بیا و منهدم کن، ناخوشایند، پنجره بالستیک و لیدر بود.
تیم الف جمهوری اسلامی ‌ایران با ترکیب تک‌تیراندازان شایسته نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ‌که به نمایندگی از نیروهای مسلح کشورمان در ‌این مسابقه شرکت داشت، توانستند در میان زبده‌ترین تک‌تیراندازان ویژه از کشورهای روسیه، چین، آذربایجان، ازبکستان، زیمباوه و بلاروس با بالاترین امتیاز در بخش‌های شانزده‌گانه، مقام نخست را در بخش میل، ناخوشایند، دفاع‌سازهای شهری، متحرک هوایی و پنجره بالستیک کسب کند.
در آیین ویژه‌ای که در پادگان شهید صدوقی یزد برگزار شد، علاوه بر اهدای مدال به نفرات برنده در بخش‌های شانزده‌گانه از دو مرحله نخست، هدایایی نیز به رسم یادبود به همه سرپرستان، مربیان و اعضای تیم‌های خارجی شرکت‌کننده در‌این مسابقات اهدا شد. نتایج تفکیکی مراحل سه‌گانه رشته از مسابقات به ‌این شرح است:
مرحله انفرادی: در‌این مرحله تیم منتخب تک‌تیراندازان نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ‌که به نمایندگی از نیروهای مسلح کشورمان در ‌این رقابت شرکت داشت، به مقام اول رسید. تیم‌های جمهوری ازبکستان و جمهوری بلاروس مشترکا به مقام دوم دست پیدا کردند و تیم روسیه در رتبه سوم‌ این مرحله جای گرفت.
مرحله دو نفره و تیمی: جمهوری اسلامی ‌ایران در مرحله دو نفره و تیمی ‌این رقابت‌ها نیز توانست با فاصله امتیازی بسیار بالا، به مقام قهرمانی دست پیدا کند. جمهوری خلق چین در مجموع امتیازات مرحله دو نفره و تیمی ‌پس از جمهوری اسلامی ‌ایران دوم شد. تیم تک‌تیراندازی نظامیان جمهوری ازبکستان در‌این دو مرحله، پس از‌ ایران و چین به مقام سوم دست پیدا کرد. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات