صبح صادق >>  پاسدار >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۳۹۷۲۰
واکاوی مواجهه هوشمندانه نیروهای دریایی جمهوری اسلامی ‌با شناورهای بدون سرنشین آمریکا

دریای باخت!

هشتم شهریور ماه در اوضاعی که کشور بعد از یک سال کار دولت سیزدهم درگیر افتتاح پروژه‌ها و اطلاع‌رسانی از عملکرد یک‌ساله‌اش بود[...]
پایگاه بصیرت / علیرضا جلالیان
هشتم شهریور ماه در اوضاعی که کشور بعد از یک سال کار دولت سیزدهم درگیر افتتاح پروژه‌ها و اطلاع‌رسانی از عملکرد یک‌ساله‌اش بود، خبری در فضای مجازی دست به دست شد که در آن یک مقام از رده فرماندهی تروریستی ارتش آمریکا ادعاهایی در باره تصرف یک شناور مربوط به ناوگان پنجم نیروی دریایی این کشور در خلیج‌فارس از سوی سپاه داد، اما مهم اتهاماتی از قبیل فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده، غیر قانونی و غیر حرفه‌ای بود که این مقام تروریست به برقرارکنندگان امنیت کشور وارد کرد. بر این اساس، نیروی دریایی سپاه یک روز بعد از انتشار این خبر در رسانه‌های وابسته به جریان سلطه، اطلاعات لازم در خصوص این مواجهه را منتشر کرد. 
در بخشی از اطلاعیه نیروی دریایی سپاه آمده است: «در روز سه‌شنبه ۸ شهریورماه یک فروند شناور بدون سرنشین آمریکایی که ارتباطات ناوبری آن قطع شده بود، از سوی شناور پشتیبانی نیروی دریایی سپاه در خلیج‌فارس به منظور جلوگیری از ناایمن شدن مسیر تردد شناورهای تجاری و نفتکش‌ها کنترل و یدک شد.
اقدام به موقع و هوشمندانه دریادلان نیروی دریایی سپاه در کنترل و یدک نمودن شناور مذکور، با هدف ایمن‌سازی مسیر کشتیرانی و جلوگیری از وقوع حادثه احتمالی که طی هفته‌های اخیر چند مورد از آن در منطقه رخ داده است، صورت گرفت.
پس از بررسی‌های به عمل آمده و مسلم شدن خطای آمریکایی‌ها و اطمینان از عدم هرگونه تهدید نسبت به امنیت و منافع ملی ایران اسلامی، هشدارهای لازم به نیروی دریایی آمریکا مبنی بر عدم تکرار این‌گونه وضعیت‌ها و رفتارهای غیرقانونی داده شد و شناور مذکور با تصمیم فرمانده شناور پشتیبانی نیروی دریایی سپاه رها گردید.
همانگونه که بارها تأکید شده است حضور نیروهای تروریستی ارتش ایالات متحده آمریکا در خلیج‌فارس، ثبات و امنیت پایدار این منطقه حساس و راهبردی را همواره به مخاطره ‌انداخته است.»
نکته قابل توجه اینکه ظاهرا این رفتار آمریکایی‌ها بارها در منطقه تکرار شده است؛ اما این بار خود آنها این رفتار غلط خود را رسانه ای کردند تا سپاه پاسداران جزئیات بیشتری از این رفتار ناامن‌کننده را منتشر کند. 
دقیقا روز بعد مواجهه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ‌ایران با دو شناور تجسسی نیروی دریایی آمریکا تکرار شد تا صحه‌ای باشد بر این خبر قبلی.
بر این اساس، ارتش جمهوری اسلامی‌در اطلاعیه‌ای چنین ادعا کرد: «ناوشکن جماران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ‌در حین اجرای مأموریت برقراری امنیت و ایمنی کشتیرانی در دریای سرخ و مقابله با دزدی دریایی و تروریسم دریایی با چندین شناور ویژه داده‌برداری کوچک که در مسیر کشتیرانی بین‌المللی رها بود، مواجه شده و با اقدام به موقع و به منظور جلوگیری از وقوع حادثه و احتمال تصادف دریایی از کنترل‌کننده این نوع تجهیزات خواست به این نوع رفتار و حرکت خاتمه داده و مسیر حرکت را تغییر بدهند.
لکن با تغییر مسیر ناوشکن نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی‌ایران در دریای سرخ، مجددا مواجه با سایر این شناورها گردید و ناگزیر پس از توقف و کنترل شناورهای موصوف و اطمینان از امنیت دریانوردی کشتی‌های فوق را رها نمود و از کنترل‌کننده این نوع تجهیزات خواست به این نوع رفتار و حرکت خاتمه داده و مسیر حرکت را تغییر بدهند، لکن مجددا مواجه با کشتی‌ها گردید و ناگزیر فرماندهی برای جلوگیری از حوادث احتمالی تروریستی نسبت به کنترل و توقف شناورها اقدام نموده و مانع از بروز حوادث پیش‌بینی نشده گردید.
پس از توقف و کنترل این کشتی‌ها و اطمینان از امنیت دریانوردی و به تماس‌های مکرر ناوشکن جمهوری اسلامی ‌پاسخی نداده و خارج از کنترل در حال دریانوردی بود و موجب ناامنی و به خطر افتادن ایمنی شناور‌های در مسیر گردیده و احتمال انجام اقدامات تروریستی نیز متصور بود.
در راستای اطمینان از برقراری امنیت دریانوردی با رعایت نکات ایمنی و امنیتی شناورهای فوق بازیافت و پس از بررسی‌های لازم و اطمینان از امنیت دریانوردی شناورهای یاد شده با تصمیم فرمانده ناوشکن ایرانی در منطقه‌ای ایمن رها و توسط یگان‌های آمریکایی دریافت و به آنها تفهیم گردید در خصوص امنیت دریانوردی مسئولیت‌پذیر باشند و از تکرار موارد مشابه خودداری نمایند.»
چند نکته در خصوص این اتفاقات قابل ذکر است. مدتی است که راهبردهای هجومی ‌ارتش ایالات متحده در قبال دکترین دفاع ناهم‌تراز جمهوری اسلامی‌تغییر پیدا کرده و بر این اساس طرح‌های جدید برای مقابله با تجهیزات ناهم‌تراز نظامی ‌ایران، از سوی پنتاگون سفارش داده شده است که بخشی از این راهبردها در حوزه بدون سرنشین کردن شناورهای گشتی نیروی دریایی آمریکاست. هرچند اینجا بنا نداریم از ابعاد این تجهیزات و حتی کارآیی آنها سخن بگوییم؛ اما در جریان‌های اخیر و در رصدی که نیروهای دریایی کشورمان از وضعیت نیروهای فرامنطقه‌ای دارند، تعداد زیادی از این نوع شناورها وارد سازمان نیروی دریایی آمریکا شده است. رهاسازی این شناورها در مسیرهای دریایی یا حتی ارسال آن برای انجام مأموریت شناسایی رزمی، از سوی ایران به صورت دقیق و جدی رصد می‌شود. دو سناریو در این میان محتمل است، اول ناکارآمدی نسل اول این شناورهاست که باعث می‌شود اغلب سردرگم در آب‌های آزاد رها شده و امکان کنترل آنها برای مدتی از دست کاربران آن برود، دوم تحریک ایران و بررسی نحوه مواجهه نیروهای دریایی ایران با این نوع تجهیزات و آزمون کارآیی این تجهیزات و بررسی توان ایران برای شناسایی این شناورها.
در هر صورت باید دانست که نیروی دریایی آمریکا هرچند عظیم‌ترین واحد نظامی‌ جهان را در اختیار دارد و یکی از سه پایه اصلی قدرت آمریکا در جهان به شمار می‌آید، اما در یک جا این نیرو تحقیر شده و آن در خلیج‌فارس و در آب‌های ایران است و با هر نوع رفتار و تجهیزات جدید هم که بر اساس راهبردهای جدید برای مقابله با ایران به کار خواهد گرفت همواره چند قدم عقب‌تر از نیروهای نظامی ‌جمهوری اسلامی‌ خواهد بود، چون این موضوع عملا ثابت شده است که آنچه در صحنه نبرد و مواجهه مستقیم سرنوشت‌ساز است، نه تجهیزات؛ بلکه سرمایه انسانی و نیروی انسانی ماهر، معنوی، پر انگیزه و با شجاعت است. چیزی که ارتش آمریکا از نداشتن آن رنج می‌برد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات