صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۴۰۱۹۰

کارنامه درخشان

یکی از دستاوردهای پیروزی انقلاب، ترکیب شهربانی، ژاندارمری و کمیته انقلاب اسلامی و تشکیل نیروی انتظامی در سال 1370 بود. این امر اتفاقی بزرگ در حوزه پلیس کشور است[...]

یکی از دستاوردهای پیروزی انقلاب، ترکیب شهربانی، ژاندارمری و کمیته انقلاب اسلامی و تشکیل نیروی انتظامی در سال 1370 بود. این امر اتفاقی بزرگ در حوزه پلیس کشور است؛ چراکه در دهه 80 تحولات دیگری نیز در این بخش رخ داد و آن، راه‌اندازی مراکز پلیس +10 بود که به منظور رفاه حال افراد جامعه شروع به کار کرد. به دنبال آن نیز سامانه 110 و نظارت همگانی 197 فعالیت خود را آغاز کردند که در این راستا ارتباط مردم با پلیس افزایش یافت. در پی اتخاذ این سیاست‌ها بود که ناجا به منزله بخشی فعال از یک جربان اجتماعی در کشور نقش‌آفرین شد.
پلیس فتا و شکست هجمه‌های سایبری
در سال 1389 نیز اداره مبارزه با جرایم خاص و رایانه‌ای پلیس آگاهی فراجا، به فرمان اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده وقت انتظامی کشور به مثابه پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فراجا با نام مختصر پلیس «فتا» شروع به فعالیت کرد. در حال حاضر، این نیرو در كنار اقدامات پلیسی و فنی به سمت دانش‌محوری و علوم فناوری اطلاعات حركت كرده و از این رو توانسته است پرونده‌های مالباختگان و جرایم رایانه‌ای و هر گونه بزهكاری را در فضای سایبری پیگیری كند. ناگفته نماند که هوشیاری رهبر فرزانه انقلاب و اهمیت قائل شدن ایشان برای فضای مجازی سبب شد تا اكنون پلیس فتا در مقابل هجمه‌های مكرر دشمن به وسیله ابزارهای فناوری ایستادگی كند.
معاونت اجتماعی در کنار مردم
همه این اقدامات در معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی ناجا انجام می‌شود كه به صورت تفویض اختیار به كلانتری‌ها، این امكان داده شده است تا با داشتن دوایر مشاوره و مددكاری به انجام مشاوره‌های رایگان برای مردم اقدام كنند.
همانطور که گفته شد تأسیس نیروی انتظامی، اتفاقی شگرف در حوزه پلیس کشور به شمار می‌آید. گواه این مطلب نیز مقابله با انواع جرم و سرعت و دقت عمل در کشف موضوعاتی، چون قاچاق، محموله‌های مواد مخدر، سرقت و ... است که در ادامه برای بیان اقدامات درخور و قابل توجه پلیس برخی از این آمار ارائه می‌شود.
درخشش در مبارزه با مواد مخدر
در حوزه کشف مواد مخدر آمار و ارقام در طول یک دهه قابل توجه است. در سال 1391 پلیس، 52 هزار کیلوگرم انواع مواد مخدر را کشف و ضبط کرد. این رقم در سال‌های 1400 و 1401 به هزار و 900 تن رسید که حاصل تلاش شبانه‌روزی پلیس مبارزه با مواد مخدر در این سال‌هاست.
مسیر طاقت‌فرسای مقابله با سرقت
در کشف سرقت و مبارزه با سارقان نیز عملکرد پلیس چشمگیر و البته پرفراز و نشیب است. هرچند 200 هزار سرقت در سال 1388 به یک میلیون و 400 هزار سرقت در سال 1400 رسیده؛ اما بیش از نیمی از سارقان دستگیر شده‌اند. البته باید اذعان کرد، سرقت علت‌های بسیاری دارد که بخش عمده آن به فقر اقتصادی و بیکاری مربوط است که به سرقت‌های خرد منتهی می شوند و آمار بیش از 50 درصد سرقت‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.
در حال حاضر، راه‌اندازی گشت‌های ضربتی خودرویی و موتوری برای مقابله با سرقت، فعایت خود را آغاز کرده‌اند؛ زیرا تمرکز مأموریت‌های پلیس پایتخت برای مقابله جدی و همه‌جانبه با سرقت، زورگیری و سرقت‌های خشن است.
البته در راستای اقدامات مؤثر فراجا باید گفت، از آنجا که بسیاری از سارقان خرده‌پا و حتی برخی از زورگیران به دلیل مصرف مواد مخدر اقدام به سرقت و زورگیری می‌کنند، به محض دستگیری برای مدت حداقل شش ماه تحویل مراکز بازپروری خواهند شد و پس از آن به اتهامات آنها رسیدگی می‌شود.
حضور به موقع پلیس در صحنه اغتشاشات
یکی از وقایع مهم که در یک دهه اخیر کشور را درگیر خود کرده، انواع اغتشاشات و ناآرامی‌های خیابانی است. در دی ماه 1396، در اعتراض به گرانی‌ها، چند استان کشور با هدایت ضدانقلابیون در خارج از کشور، صحنه اغتشاش شد؛ اما نیروی انتظامی در آن ایام با تدبیر و با حضور هوشمندانه به خوبی ایفای نقش کرد.
بار دیگر در آبان سال 1398 به دلیل افزایش قیمت بنزین، کشور دچار ناآرامی‌های زیادی شد؛ اما پس از اینکه مردم صف خود را از اغتشاشگران جدا کردند، مأموران انتظامی توانستند اتفاقات را در کمتر از ۷۲ ساعت خنثی کنند. طبق اعلام دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کشور، اگر اقدامات ناجا در برخورد با اراذل و اوباش نبود، در آبان ماه 1399 که سالگرد وقایع آبان 1398 بود، هم کشور دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شد.
در اغتشاشات 30 شهریور 1401 نیز مأموران پلیس با افراد شرور و کسانی که اموال عمومی و خصوصی مردم را تخریب کردند، برخورد مقتدرانه‌ای داشت و توانست در کمتر از چهار روز، ناآرامی‌ها را مدیریت و خنثی کند. مردم نیز به حمایت از نیروی انتظامی به خیابان آمدند و از اقدامات به موقع آنها تشکر کردند.
حضور شبانه‌روزی فراجا در مراسم اربعین
از دهه 80 یکی از وقایع مهم کشور ما مراسم پیاده‌روی اربعین است و یکی از دستگاه‌هایی که به صورت شبانه‌روزی پای کار می آید، پلیس خدمتگزار است که با خدمات بسیار خوب و شایسته خیل عموم زائران را مدیریت می کند.
در همین راستا، صدور یک میلیون و ۶۰۰ هزار گذرنامه و بیش از ۶۰۰ هزار برگ تردد گذر موقت در کنار تمدید نزدیک به ۴۰۰ هزار گذرنامه از جمله اقدامات ارزنده پلیس در مراسم اربعین امسال بود. البته تأمین امنیت مطلوب زائران از مبدأ تا مقصد، هدایت و راهنمایی آنها در طول مسیر، برپایی موکب‌های متعدد و اسکان و پذیرایی زائران از دیگر اقدامات پلیس است که سند افتخاری برای مجموعه فراجا به شمار می‌آید.
حافظان امنیت، حافظان سلامت
از انتهای سال 1398 که کشور درگیر ویروس کرونا شد، بعد از کادر درمان، پلیس بیشترین خدمات را به مردم ارائه داد و از همان روزهای نخست با شعار حافظان امنیت در کنار حافظان سلامت، وارد میدان مبارزه با این بیماری شد. در همین راستا، مراکز درمانی نیروی انتظامی در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفت.
این همه ماجرا نبود. در دوران شیوع کرونا از سوی سودجویان بسیاری از اقلام دارویی احتکار شد که برخورد با محتکران اقلام مورد نیاز برای مقابله با کرونا، از جمله اقدامات مهم ناجا در سال 1399 است. از سوی دیگر در ایام کرونا ضدعفونی کردن معابر یکی از اقدامات مهمی بود که برای این امر فراجا پا به میدان گذاشت و در ادامه در اجرای محدودیت‌های کرونایی در حوزه حمل و نقل و ترافیک نیز اقدامات درخور و شایسته‌ای انجام داد و توانست در عرصه مقابله با کرونا نقش مؤثری را ایفا کند.
نتیجه پس از پیروزی انقلاب، پلیس به منزله یک نیروی قدرتمند در صف اول مقابله با جرم ایستاد تا امنیت را در داخل کشور حفظ کند. از این رو، نیروی انتظامی یک سازمان جامعه‌محور بوده و مسئول‌سازی سایر دستگاه‌های و نهادهای ذی‌ربط در تولید امنیت جامعه را برعهده دارد. رهبر معظم انقلاب نیز با یک اقدام انقلابی و جهادی نیروی انتظامی را به فرماندهی نیروی انتظامی ارتقا دادند، این اقدام ایشان، نیروهای مسلح کشور به ویژه نیروی انتظامی را از انواع آسیب‌ها، نقشه‌ها و دسیسه‌های دشمنان نظام و انقلاب مصون نگه می‌دارد. نتیجه عملکرد نیروی انتظامی حفظ سرمایه اجتماعی است که امر مهمی برای افزایش اعتماد عمومی جامعه به شمار می‌آید. در حال حاضر، نیروی انتظامی با تأسیس دانشكده امین، دانشكده راهور و حتی پلیس پیشگیری توانسته به صورت تخصصی و دانش محور نیروی متخصص، متعهد و دلسوز برای نظام و انقلاب تربیت كند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات