صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۴۰۱۹۲
پای صحبت‌های خانواده شهید دوست محمدی، شهید مدافع امنیت

دوست داشت بی‌نام و نشان باشد

تقویم آخرین روزهای شهریور و ماه صفر را نشان می‌دهد. در مشهد موکب‌های میزبانی از زوار امام رئوف در حال برپایی است[...]
پایگاه بصیرت / سیدمهدی میرکتولی

تقویم آخرین روزهای شهریور و ماه صفر را نشان می‌دهد. در مشهد موکب‌های میزبانی از زوار امام رئوف در حال برپایی است. موکب‌هایی که می‌خواهند  اربعین حسینی در کربلا را  به  موکب‌های رضوی آخر صفر در  مشهدالرضا(ع) پیوند بزنند.
چند  روزی است که به بهانه فوت مهسا امینی، اعتراضات مردمی جای خود را  به  اغتشاش و  آشوب و  بلوای ساختارشکنانه و  غیرقانونی منافقان و  ایادی دشمن داده است؛ سالیان سال است که  مشهد در این ایام تمام تلاش خود را  به  میزبانی کریمانه از  زائران رضوی معطوف می‌کند تا  زائران حسینی و  دلدادگان رضوی در  امنیت و  آرامش به  زیارت این خطه از  بهشت مشرف شوند. در این میان ۱۰ روز قبل در خیابان احمد آباد عده ای با حمله به موکب عزاداری پیامبر اعظم(ص)، «رسول دوست محمدی» خادم زائران رضوی را به شهادت می رسانند. در این گزارش نکته‌هایی از زندگی شهید را از زبان خانواده ایشان می‌خوانیم.

* دوران نوجوانی شهید چطور بود و چه اقدامات فرهنگی‌ای را در آن دوره از زندگی به یادگار گذاشتند؟
برادر شهید: آقا رسول در پانزده سالگی در حوزه بسیج فعال شد. ایشان در تمام اتفاقاتی که در گردان می‌افتاد، حضور داشت. همیشه هم بی نام و نشان در صحنه‌ها حاضر می‌شد. بی‌نام و نشانی برایش اصلی بود که همیشه رعایت می‌کرد.

* از فعالیت‌های فرهنگی شهید برای ما بگویید.

برادر شهید: رسول عموماً آدم توداری بود و بیشتر سکوت می‌کرد. دامنه اطلاعاتی که بنده دارم، سوای از بحث برادری به سبب رفاقت و دوستی‌ای که بین ما حاکم بود، به دست آمده است. با این اوصاف باز هم خبری که می‌داد غالباً کلی بود. در اوایل ورود به بسیج در راهیان نور شرکت می‌کرد. بعد‌ها که بزرگ‌تر شد در موکب‌هایی که به مناسبت اربعین برپا می‌شد به زوار حسینی(ع) خدمت می‌کرد. در دفاع از حرمین هم همیشه پای کار بود و همیشه دوست داشت در دفاع از حرمین شهید بشود.
این اواخر هم در بحث فرهنگی حجاب و عفاف به شدت فعالیت می‌کرد. ده روز قبل از شهادتش مجوز فعالیت فرهنگی‌اش در موضوع حجاب و عفاف آمده بود. همیشه در صحبت‌هایی که با همدیگر داشتیم، می‌گفت نحوه اجرای امر به معروف و نهی از منکر باید متناسب با شرایط امروز باشد. اگر سیر تبلیغ اسلام را در ادوار و ازمنه مختلف نگاه کنیم، متوجه می‌شویم هر بار با شکل متناسب با آن دوره ابلاغ شده است. ببینید مثلاً در این دوره دیگر پدر نمی‌تواند به فرزند خود زور بگوید که فلان کار را انجام بده یا نده؛ بلکه پدر باید شرایطی را برای صحبت کردن با فرزند بسازد که فرزند برای انجام آن رغبت پیدا کند. رسانه‌های بیگانه به این نکته رسیدند و با همین شیوه شروع به اغفال جوانان ما کردند.

* از نحوه ورود و برخورد ایشان با قضایای اخیر اغتشاشات توضیح بدهید.
مادر شهید: رسول، دو یادگار به نام امیرعلی چهارده ساله و ریحانه شش ساله دارد که راهش را ادامه خواهند داد. اغتشاشات اخیر به سرکردگی دشمنان ما آمریکا و انگلیس خون خوار است. من آن شب شنیدم کسی که به رسولم چاقو زده ۱۸ سال بیشتر نداشته است. همه چیز مشخص است کار این دشمنان به جایی رسیده است که بچه‌های نوجوان و جوان ما را تحریک می‌کنند. درست بچه‌هایی را وارد میدان کرده اند که آگاهی ندارند و خام هستند.
خواهر شهید: واقعیت این است که این اغتشاشات بود که بر ما تحمیل شد. شهید طبق سنوات گذشته در ایام شهادت امام رضا(ع) در حال برپایی موکب بود که عوامل اغتشاش آن درگیری را ایجاد کردند و به نزدیکی موکب رسیدند و آن درد بزرگ را بر ما و جامعه وارد کردند. مردم باید بدانند که زندگی افرادی که در این جریان خواه یا ناخواه شرکت داشتند، متفاوت خواهد بود و مثل قبل پیش نخواهد رفت.
برادر شهید: شهید بیشتر از هر چیز ملتزم به امور فرهنگی بود و کشور را همچون یک خانواده می‌دید و می‌گفت همه ما خواهر و برادریم زیر سایه یک پدر. شهید در کارهای فرهنگی خودش حتی از همراه بردن مدارک و گوشی همراه ممانعت می‌کرد برای اینکه نخواهد از مدارک و گوشی همراه خود به منظور ترساندن یا اعمال زور استفاده کند. برخی به ناحق می‌گویند ایشان چون می‌خواسته از اغتشاشگران فیلمبرداری کند، به شهادت رسیده است؛ در حالی که ما مدارک و گوشی شهید را از منزل پیدا کردیم.

* صحبت شما با رسانه‌های بیگانه که حامیان اغتشاشات اخیر بودند، چیست؟

برادر شهید: آنها جایگاهی ندارند تا ما با آنها صحبت کنیم یا نقدشان کنیم. یک زمانی اسم رسول دوست محمدی را می‌آوریم و می‌گوییم ایشان فردی بود که با وجود شرایط سخت زندگی، بیست و دو سال تمام بدون پوشش بیمه و استخدام در این کشور از هیچ خدمتی دریغ نکرده است. بعد از افرادی که در آن ور آب هستند و علیه مردم کشورمان اقدام می‌کنند، سخن می‌گویید. افرادی که با بودجه‌های هنگفت کشورهای متخاصم و معاند تمام تلاش‌شان را برای هجمه و آشوب در ایران به کار می‌گیرند. اصلاً این دو فرد قابل مقایسه با یکدیگر نیستند.

* در پایان اگر حرفی با مردم دارید بیان کنید.

برادر شهید: مردم باید بدانند زحماتی که برای این انقلاب کشیده شده، به راحتی به دست نیامده است. هر چند به دلیل تحریم، ما مشکلات اقتصادی و دارویی داریم؛ اما باید بدانیم و امیدوار باشیم که این مشکلات طول عمر کوتاهی دارند و ان‌شاءالله به زودی همه این مشکلات برطرف خواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات