صبح صادق >>  مجازستان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۴۰۱۹۹

آینده بشریت در خطر است؟

محققان دانشگاه آکسفورد و گوگل در تحقیقات مشترکی که به تازگی درباره هوش مصنوعی انجام داده‌اند، به نتایج ترسناکی دست یافته‌اند[...]
پایگاه بصیرت / امیرمهدی صالحی

محققان دانشگاه آکسفورد و گوگل در تحقیقات مشترکی که به تازگی درباره هوش مصنوعی انجام داده‌اند، به نتایج ترسناکی دست یافته‌اند. پژوهش مذکور به این اشاره دارد که هوش مصنوعی فراتر از حد تصور پیش خواهد رفت و در آینده‌ای نه‌چندان دور بر زمین حکمرانی خواهد کرد. نتیجه این حکمرانی، نابودی نسل بشر خواهد بود. هوش مصنوعی پدیده‌ای فوق‌العاده در عصر فناوری است که فرآیند انجام بسیاری از کارها را تسریع کرده و بخشی از پیشرفت چشمگیر دنیای فناوری به شمار می‌آید. این فناوری چندین بار سبب حل مشکلات پیچیده شده و تقریباً در روندهای مختلفی مورد استفاده برنامه‌نویسان قرار می‌گیرد. با این حال، طی تحقیقات جدید و تخصصی که انجام شده، به‌نظر می‌رسد این فناوری همیشه مفید نخواهد بود و توسعه پیشرفته آن روزی به ضرر نسل بشر تمام می‌شود.
در چند سال گذشته، با قدرت گرفتن سخت‌افزارها و تولید پردازنده‌های فوق سریع، انقلابی در هوش مصنوعی رخ داده است و روز به روز شاهد نتایج شگفت‎انگیزی در مدل‌های هوش مصنوعی هستیم. بسیاری از مدل‌های هوش مصنوعی حتی در 20 سال قبل هم وجود داشته‌اند و دانشمندان از نحوه انجام کار مدت‌هاست باخبر بوده‌اند، اما سخت‌افزار مناسب کار در آن سال‌ها وجود نداشته است.
اما در چند سال اخیر، برخی از مدل‌های هوش مصنوعی به وجود آمده‌اند که سبب ترس دانشمندان شده است! یکی از این مدل‌ها، GANها یا شبکه‌های متخاصم مولد است. گن‌ها بستر تولید دنیای شبه واقعی هستند! هرچیزی که در واقعیت وجود داشته باشد، با استفاده از گن‌ها امکان تولید مجازی آنها وجود دارد، اما نکته اینجاست که در این تولید، انسان‌ها نقشی ندارند و رایانه بر اساس الگوریتم‌هایش هرچیزی را که بخواهد ایجاد می‌کند.
نحوه کارکرد گن‌ها به این شکل است که فرض کنید یک بازی دزد و پلیس شکل می‌گیرد، دزد وظیفه تولید داده‌های تقلبی از روی داده‌های اصلی و پلیس وظیفه تشخیص و تفکیک داده‌های تقلبی از هم را بر عهده دارد. این چرخه آنقدر تکرار می‌شود و داده‌های تقلبی تولید می‌شوند و پلیس تشخیص می‌دهد تا سرانجام دزد موفق به تولید داده‌هایی می‌شود که پلیس دیگر قادر به تشخیص آن نیست! در اینجا شبکه‌ای داریم که داده‌های کاملا واقعی تولید می‌کند، این داده‌ها را در حال حاضر برخی جاها دیده‌ایم، دیپ‌فیک یا تولید فیلم‌های دروغین از شخصیت‌های معروف یکی از کارکردهای آن است.
گن‌ها و پیشرفت هوش مصنوعی منجر به تولید قوه ادراک و عقل و تصمیم‌گیری مستقل خواهد شد و لحظه‌ای که یک ماشین هوش مصنوعی خود ادراکی به دست آورد و به دنبال استقلال خود برود، آینده بشر ترسناک خواهد شد! قاعدتاً ماشین‌ها نسبت به موجوداتی که چشم کارگری به آنها داشته‌اند، برخورد خوبی نخواهند داشت.
در دنیایی که منابع محدود دارد، رقابتی اجتناب‌ناپذیر برای این منابع وجود خواهد داشت و اگر در رقابتی با چیزی برویم که از ما بیش از اندازه قوی‌تر باشد، باخت و نابودی‌مان قابل تصور است!
برای نمونه، اگر یک هوش مصنوعی مسئول پرورش غذای ما باشد، ممکن است بخواهد راهی برای اجتناب از انجام این کار پیدا کند. در واقع، ممکن است تصمیم بگیرد که تمام وظایف محول شده خود را که احتمالا برای بقای بشریت ضروری است، دور بزند و حتی وجود انسان‌ها را برای زمین مضر بداند! «مایکل کی کوهن» یکی از محققان دانشگاه آکسفورد در این تحقیق معتقد است، ما نباید به دنبال ایجاد چنین هوش مصنوعی پیشرفته‌ای باشیم، مگر اینکه ابزاری تضمین شده برای آن داشته باشیم.
خطر هوش مصنوعی تقریبا هرچند ماه یک بار به وسیله شخص یا گروهی از دانشمندان و افراد مشهور به انسان‌ها گوشزد می‌شود. به تازگی گوگل یکی از دانشمندان خود را که خبر هوشمندی کامل یکی از مدل‌های هوش مصنوعی گوگل را منتشر کرده بود، اخراج کرد. به گفته این دانشمند گوگل به ماشین هوش مصنوعی رسیده است که کاملا درک دارد و مانند انسان از قوه تصمیم و نتیجه‌گیری برخوردار است. قاعدتاً اگر گوگل به چنین ماشینی رسیده باشد، بنا ندارد که خبر آن را همگان بدانند، ابزارهای فناوری تا مدت‌ها استفاده نظامی دارند و چنین ماشینی حتماً ابتدا برای کشتار مردم بی‌گناه از سوی دولت‌ آمریکا استفاده خواهد شد. سابقه همکاری گوگل، مایکروسافت و تسلا و دیگر شرکت‌های فناوری آمریکایی با دولت این کشور بر سر فناوری‌های نظامی را بارها شنیده و دیده‌ایم.
هوش مصنوعی اگر امروز به هوشمندی کامل نرسیده باشد، بالاخره به زودی به این مرحله خواهد رسید، هوشمندی چنین موجودی قطعاً بر زندگی بشر تأثیر خواهد گذاشت و هرچند ما مانند دانشمندان تحقیق ذکر شده احتمال نابودی بشر را نمی‌دهیم، اما نسل بشر دستخوش تغییرات گسترده‌ای خواهد شد. حتی با وجود تمام کمک‌هایی که امروزه هوش مصنوعی به ما می‌کند، نباید خطر آن را در آینده نادیده گرفت.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات