صبح صادق >>  پاسدار >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۴۰۲۰۳
فرمانده دژبان کل سپاه در گفت‌وگو با صبح صادق

پاسدار شخصیت سپاه هستیم

نیروی نظامی را با مؤلفه «نظم» می‌شناسند و تعریف می‌کنند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به منزله یک تشکیلات نظامی نیز توانسته است با بومی‌سازی موضوع دژبان مبتنی بر مأموریت و ساختار خود بهره خوبی از این ظرفیت ببرد[...]
پایگاه بصیرت / علیرضا جلالیان

نیروی نظامی را با مؤلفه «نظم» می‌شناسند و تعریف می‌کنند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به منزله یک تشکیلات نظامی نیز توانسته است با بومی‌سازی موضوع دژبان مبتنی بر مأموریت و ساختار خود بهره خوبی از این ظرفیت ببرد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دژبان در سپاه که البته منظور دژبان کل سپاه است، سختی کار این نیروهاست. باید گفت دژبان کل سپاه در منطقه عملیاتی ۲۴ ساعته فعال است؛ چراکه منطقه مأموریت او هر جایی است که سپاه حضور دارد و این یعنی همه جا و همه وقت. از ویژگی‌های مهم امروز دژبان کل سپاه همگرایی و همراهی برادرانه و شاید خیلی فراتر از رابطه سازمانی در برادران دژبان کل سپاه است که با وجود سختی کار و مأموریت، توانسته از سختی‌ها بکاهد و روحیه‌بخش این نیروها باشد. محور و مدار این برادری و همدلی و همراهی فرمانده دژبان کل سپاه، یعنی سردار سرتیپ دوم حاتم عبادی است؛ در خصوص کم و کیف کار دژبان کل سپاه با وی هم صحبت شدیم که شما را به خواندن متن این مصاحبه دعوت می‌کنیم.

* سردار در ابتدا لطف می‌کنید از کلیت مأموریت‌های دژبان کل سپاه توضیح دهید؟
دژبان یکی از یگان‌های با مأموریت متنوع و وسیع در سپاه است که از حیث وظایف به نوعی منحصر به فرد است، در واقع انواعی از اقدامات در نیروهای مسلح تنها از سوی دژبان دنبال می‌شود. این مأموریت متفاوت با مأموریت سایر یگان‌ها بوده و در قالب مأموریت تخصصی قابل واگذاری نیست. اگر بخواهم به برخی از عناوین کلی مأموریتی اشاره کنم، یکی پاسداری از شخصیت و ظاهر کل سپاه است که عمدتاً عزیزان با این مأموریت دژبان آشنا هستند و دژبان را در شهر و معابر دیده‌اند. از طرفی دژبان نقش ضابط قضایی برای اجرای احکام قضایی در سپاه را هم دارد، اجرای احکام قضایی و جلب و دستگیری کارکنان بر عهده دژبان است. مدیریت و تحکیم نظم و انضباط در مقرها و انضباط سازمانی و ظاهری کارکنان در قالب همان پاسداری از شخصیت و ظاهر کل سپاه هم مأموریت دژبان است.

* ظاهرا بحث رصد تردد خودروهای سپاه هم با دژبان است؟

بله، در واقع دژبان وظیفه راهبر را در قبال خودروهای سپاه دارد. این وظیفه در داخل و بیرون از مقرهای سپاه است و در واقع مراقبت از ظاهر خودرو، امنیت خودرو و نقش راهنمایی و رانندگی خودروهای سپاه بر عهده دژبان است. مأموریت همراهی محموله‌های نظامی و ستون‎های نظامی سپاه را هم دژبان بر عهده دارد. در کنار همه اینها، مأموریت تشریفات نظامی و انتظامی تمام مراسم‌های ملی ـ که سپاه در آن نقش دارد ـ بر عهده دژبان است. همچنین، امور تأمینی و حراستی و حفاظت فیزیکی مراکز و رزمایش‌ها و مراسم‌های سپاه هم بر عهده نیروهای ماست.

* همه این مأموریت‌ها را شما و همکاران‌تان در دژبان کل انجام می‌دهید؟

آنچه گفته شد، مأموریت همه مجموعه‌های دژبان در سپاه است که تحت نظر فرمانده عالی هر رده عمده فعالیت می‌کنند، اما از نظر نظارت بر اجرای مأموریت‌ها و ایجاد و حفظ آمادگی‌های مجموعه دژبان و اجرای آموزش‌های عرضی پایوران در رسته دژبان و تدوین و پیشنهاد برنامه‌های سالیانه ما در دژبان کل پشتیبان دژبان سایر رده‌ها نیز هستیم. یعنی علاوه بر مأموریت دژبان کل، دژبان ستاد فرماندهی کل سپاه و رده‌های تابعه با ماست، مابقی ردهظها دژبان خود را دارند که به طریقی که گفته شد ارتباط سازمانی با ما دارند.

* کنترل و پیگیری مراجعات به پادگان‌ها هم با دژبان است؟ در این باره توضیح بفرمایید.

در بحث مراجعات و نحوه عمل با دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌هایی که از سوی مراجع ذی‌ربط از طریق سلسله‌مراتب به دژبان ابلاغ می‌شود و ما عمل می‌کنیم، دژبان تنها مجری این امر است، به طور حتم هر مقری طبقه‌بندی خود را دارد و ورود و خروج به هر مقری چه کارکنان و چه مراجعه‌کنندگان بر اساس حساسیت این مقرها متغیر است؛ لذا ممکن است سختگیری‌هایی هم وجود داشته باشد.

* اشاره‌ای به مراسم‌ها داشتید، در این باره توضیح بفرمایید که در چه مراسم‌هایی حضور دارید؟

دژبان با تمام ظرفیت در هر مأموریتی که بر عهده‌اش باشد، وارد می‌شود. در مراسم‌هایی که خودمان برگزار می‌کنیم، یا میزبان هستیم یا مهمان، با دژبان ارتش یا فراجا یا مراسم های مشترک سالیانه داریم. برای نمونه، مراسم‌های هفته دفاع مقدس به ویژه رژه 31 شهریور ماه از برنامه‌های مشترک ماست. در 12 بهمن ماه هر سال هم به میزبانی یکی از دژبان‌های نیروهای مسلح سپاه، ارتش یا فراجا رژه مشترک موتورسواران بر گزار می‌شود، سال قبل ما میزبان بودیم. در دهه مبارک فجر و نثار تاج گل در حرم مطهر حضرت امام(ره) با حضور مقامات و کارکنان نیروهای مسلح است هم هر سال یکی از مجموعه‌های دژبان نیروهای مسلح میزبان است. مراسم نثار تاج گل در سوم خرداد روز مقاومت و پیروزی هم در حرم امام راحل برگزار می‌شود که هر سال یکی از دژبان ها میزبان است. بحث سرود وحدت و یگان وحدت هم در رژه است که همه عزیزان دخیل می‌شوند.

* یکی از وجوه بیرونی که عموما از دژبان در جامعه دیده می‌شود رزم‌نوازان هستند، در خصوص رزم‌نوازان دژبان کل سپاه توضیح دهید.

بله، در بحث تشریفات یکی از مباحث رزم‌نوازان هستند. برنامه‌ها و مناسبت‌ها، تشییع شهدا، مراسم گرامیداشت شهدا و بسیاری دیگر از مراسم‌ها با اجرای رزم‌نوازان همراه است، این جدا از اجرای رزم‌نوازان در رژه‌هاست. بحمدالله دژبان کل سپاه در بحث رزم‌نوازان با کیفیت خیلی بالا و با سازماندهی خیلی خوب کمی و کیفی وارد شده و از نیروهای رسمی و توانمند در این حوزه استفاده می‌کند. البته در این میان از توانمندی کارکنان وظیفه هم استفاده می‌شود، بعضا نیروهایی که در بحث موسیقی و نوازندگی توانایی دارند، از آنها در گروه استفاده می‌شود. آموزش‌های مهارت لازم هم به نیروها در این حوزه داده می‌شود، اما در کل ما در مجموعه دژبان کل یکی از کامل ترین وبهترین یگان‌های رزم‌نوازان را داریم.

* سردار، با توجه به سختی مأموریت‌های عزیزان شاغل در دژبان، چه برنامه های فرهنگی تفریحی برای کارکنان و خانواده آنها دارید؟

مأموریت دژبان را عرض کردم که خیلی متنوع و 24 ساعته است و تعطیلی‌بردار نیست. البته این را هم بگویم نیروهای دژبان با انگیزه و روحیه جهادی در میدان عمل هستند و ما هم همه تلاش خود را برای پشتیبانی از آنها داریم. هر ساله برنامه‌های تجمیعی برای کارکنان به همراه خانواده داریم که در مراکز تفریحی و سیاحتی برگزار می‌شود و اعزام خانواده‌ها به اماکن زیارتی و سیاحتی هم با حمایت‌های خوبی که انجام می‌دهیم، در حال انجام است. سعی کرده‌ایم که در بحث وام معیشتی بخشی از دغدغه‌های کارکنان را رفع کنیم. در ایامی که اربعین حسینی را پیش رو داشتیم، پیگیری کردیم تا بیش از سهمیه ابلاغی به ما کارکنان به این سفر اعزام شوند. البته درخواست‌ها زیاد بود و ما هم سعی کردیم به بیشتر درخواست‌ها پاسخ مثبت داده شود. در دژبان گروه جهادی هم تأسیس کردیم که برای نمونه یکی از کارهای ما در این مجموعه اهدای 30 بسته کمک معیشتی در قالب کمک مؤمنانه به سربازان وظیفه نیازمند بود که از قبل شناسایی شده بودند و در هفته دفاع مقدس این بسته‌ها به آنها اهدا شد. تشویقات فرزندآوری هم در دژبان اجرا می‌شود و علاوه بر مصوبات، یک کارت هدیه هم به خانواده فرزند تازه متولد شده اهدا می‌کنیم. بحث مرخصی تشویقی برای سربازان متأهل و دارای فرزند را هم داریم. کمیسیون ازدواج هم در دژبان فعال است و برای نیروهای مجرد بحث تعاملات و حمایت‌های معیشتی از جمله وام را در نظر گرفته‌ایم.

* شما در خصوص سربازان هم وظایفی دارید، در این خصوص بفرمایید.

بله، بخشی سربازان خود فرماندهی دژبان کل هستند و بخشی هم همه کارکنان وظیفه و سربازان در مجموعه‌های ستاد فرماندهی کل سپاه که نظم و انضباط، زیست، استراحت و ایجاد شرایط آسایشگاه این سربازان با مجموعه ماست. امکانات و برنامه‌های خوبی برای این عزیزان داریم، در بحث مهارت‌افزایی طبق برنامه فعالیت‌ها انجام می‌شود و جلوتر از برنامه مصوب هستیم، امکانات تفریحی و ورزشی بسیار خوبی برای این عزیزان فراهم شده است تا در ساعات فراغت به خوبی از این تجهیزات و فضاها استفاده کنند.

* اگر نکته‌ای است بفرمایید؟

دائم با کارکنان عزیز در تعامل هستم و بدون وقت قبلی دوستان می آیند بویژه سربازان عزیزی که در دژبان خادم آنها هستیم مشکلات خود را مطرح می‌کنند. ما محدودیتی نگذاشته ایم و به این امر افتخار می‌کنیم که در خدمت کارکنان محترم هستیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات