صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۴۰۶۴۹
سرکوب شدید اعتراضات به گرانی انرژی در فرانسه

آتش زمستان سرد روشن شد

هنوز زمستان و سرمای هوا در اروپا فرا نرسیده است؛ اما همانطور که بسیاری از تحلیلگران بین‌المللی پیش‌بینی می‌کردند، نا آرامی‌های اجتماعی و اعتراضات خیابانی از هم‌اینک در بسیاری از شهرهای اروپایی آغاز شده است[...]
پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان

هنوز زمستان و سرمای هوا در اروپا فرا نرسیده است؛ اما همانطور که بسیاری از تحلیلگران بین‌المللی پیش‌بینی می‌کردند، نا آرامی‌های اجتماعی و اعتراضات خیابانی از هم‌اینک در بسیاری از شهرهای اروپایی آغاز شده است. مهم‌ترین و و سرکوب شده‌ترین اعتراضات، در فرانسه رخ داد که باعث شد رسانه‌ها، به سه‌شنبه هفته گذشته، لقب سه‌شنبه سیاه بدهند. بعد از اعتراض و اعتصاب کارگران و کارکنان حمل و نقل شهری و بین شهری، فروشگاه‌های زنجیره‌ای مواد غذایی همراه با کارمندان در بسیاری از بخش‌های دولتی و خصوصی به معترضان و اعتصاب‌کنندگان پیوستند و در نهایت دانش‌آموزان نیز به این اعتراضات پیوسته، صحنه‌هایی از خشونت پلیس علیه معترضان را به نمایش گذاشتند.
دانش‌آموزان اغلب دبیرستان‌های پاریس و برخی از شهرهای بزرگ در حمایت از ادامه اعتصاب‌های کارگری در این کشور، ورودی‌های مدارس خود را مسدود کردند و اجازه ندادند دانش‌آموزان و معلمان وارد شوند. همچنین اعتراض دبیرستانی‌ها در مخالفت با پروژه جدید دولت مبنی بر اصلاح روند ورودی به دانشگاه‌ها و مدارس مهم این کشور در راستای تحصیلات عالیه نیز هست. به گفته اتحادیه‌های دانش‌آموزی، تا ساعت ۱۱ صبح سه‌شنبه به وقت فرانسه بیش از ۱۰۵ دبیرستان در این کشور به اعتصاب‌ها پیوستند و امروز ناگزیر تعطیل بودند.
وزارت آموزش پرورش فرانسه می‌گوید: دست کم در ۳۰ دبیرستان، اغلب در پاریس، میان نیروهای پلیس و دانش‌آموزان درگیری‌هایی رخ داد. در یکی از بزرگترین دبیرستان‌های پاریس، یعنی دبیرستان ولتر که در منطقه یازدهم قراردارد، بیش از ۲۰۰ دانش‌آموزان لاستیک‌هایی را برای مقابله با پلیس به آتش کشیدند.
نیروهای پلیس هم در واکنش به آنها، گاز اشک‌آور پرتاب کردند. دانش‌آموزان دبیرستان نانتر در شمال پاریس بیش‌تر از یک هفته است که در اعتراض و اعتصاب هستند. در حمایت از اتحادیه‌های دانش‌آموزی، اغلب اتحادیه‌های معلمان نیز در فرانسه خواهان اعتصاب در روز سه‌شنبه و ادامه آن در روزهای آینده شده‌اند. به جز پاریس، پایتخت فرانسه، ورودی دبیرستان‌هایی در شهرهایی چون مارسی، آنژه، مولوز، ناربون و تولوز نیز مسدود شد. علاوه بر معلمان و دانش‌آموزان، ده‌ها اتحادیه کارگری و مشاغل گوناگون خواستار اعتصاب و برگزاری اعتراض در فرانسه هستند.
بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های فرانسوی، در طول هفته گذشته، بیش از ۱۵۰ تظاهرات کارگری در مخالفت با کاهش بی‌سابقه قدرت خرید و افزایش تورم در سراسر فرانسه در حال شکل‌گیری و برگزاری است.
اولین اعتصاب‌ها در مخالفت با تورم بی‌سابقه و افزایش قیمت و نیز کمبود بنزین، از سوی کارگران پالایشگاه‌ها و انبارهای سوختی در سراسر کشور بیش از یک هفته پیش آغاز شد. در کنار این بسیاری از پمپ بنزین‌ها بسته شده‌اند و بنزین و گازوئيل در روزهای اخیر در فرانسه کمیاب شده است. در ادامه اعتراضات اقتصادی و معیشتی، فرانسه شاهد اعتراضات آب و هوایی نیز بود. هزاران نفر روز یکشنبه گذشته در پاریس، پایتخت فرانسه در اعتراض به گرانی و «بی‌عملی دولت در قبال تغییرات آب و هوایی» تظاهرات کردند. پلیس تعداد تظاهرکنندگان را ۳۰ هزار نفر عنوان کرد، اما برگزارکنندگان این شمار را ۱۴۰ هزار نفر برآورد کردند. این راهپیمایی به دعوت «اتحاد مردمی جدید اکولوژیک و اجتماعی» که از گروه‌های چپ تشکیل شده، برگزار شد. اتحادیه‌های کارگری مهم فرانسه «برای حفظ استقلال» خود برای شرکت در راهپیمایی فراخوان صادر نکردند. شرکت‌کنندگان در تظاهرات خواستار افزایش حقوق، ثابت نگه داشتن قیمت‌ها، کاهش سن بازنشتگی و توجه به مسائل زیست محیطی شدند. در برخی از نقاط شهر، تظاهرکنندگان دست به خشونت زدند و به برخی اماکن از جمله بانک‌ها حمله کردند. پلیس برای متفرق کردن افراد در برخی نقاط از اسپری فلفل استفاده کرد.
این تظاهرات در حالی آغاز شده که کشور فرانسه هم‌اکنون شاهد اعتصابات کارمندان برخی از راکتورهای هسته‌ای شرکت «ای.دی.اف» فرانسه است و شاخه‌های اتحادیه‌های مختلف از جمله در بخش راه‌آهن و بخش خودروسازی فرانسه اعلام کرده‌اند روز سه‌شنبه‌ آینده در یک اعتصاب فراگیر شرکت خواهند کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات