صبح صادق >>  فرهنگ >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۴۰۶۸۱

ایران‌شناسی

هفته گذشته بود که تیتر دو خبر جدا اما پشت سر هم، توجه برخی مخاطبان رسانه‌ها به خصوص گردشگران و فعالان این حوزه را به خود جلب کرد.[...]
پایگاه بصیرت / ندا کرمانشاهی

هفته گذشته بود که تیتر دو خبر جدا اما پشت سر هم، توجه برخی مخاطبان رسانه‌ها به خصوص گردشگران و فعالان این حوزه را به خود جلب کرد. تیتر اولین خبر این بود: «ترفند ژاپن برای جذب گردشگر بین‌المللی» در شرح خبر آمده بود: «ژاپن قصد دارد در سال مالی آینده ۵ تریلیون ین (۳۴ میلیارد دلار) یا بیشتر، از گردشگران درآمد کسب کند».
اما خبر بعدی مربوط به کشورمان بود، با این تیتر که «سفر با تورهای داخلی ۹۰ درصد کاهش یافت» در توضیح این خبر نیز آمده بود؛ «رئیس هیئت مدیره انجمن دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران گفته است تعداد قابل توجهی از تورهای گردشگری به ایران لغو شده است». وی شرایطی را که در مدت اخیر در کشور رخ داده، دلیل این امر اعلام کرده است.
خبر دوم مربوط به نامه‌ای است که رئیس هیئت مدیره انجمن دفاتر سفرهای هوایی خطاب به عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نوشته است. در حقیقت می‌توان گفت که این خبر یا بهتر بگوییم این نامه، درخواستی برای رونق این حوزه است.
اما مقایسه‌ای اجمالی بین این دو خبر، گویای این مطلب است که تا چه حد جذب گردشگر برای کشورهای مختلف از جمله کشور خودمان دارای اهمیت است، چراکه می‌تواند ارز فراوانی وارد کشور کند. البته این کمترین اهمیتی است که می‌توان برای این حوزه قائل بود. چون در نگاهی کلان‌تر، جذب گردشگر مهم‌ترین فرصت برای نشان دادن تمدنی چند هزار ساله به گردشگران خارجی است. بنابراین غفلت در این حوزه، برای هیچ کشوری چه از لحاظ اقتصادی و چه از لحاظ فرهنگی قابل جبران نخواهد بود.
از طرف دیگر، فرصت‌هایی هم که طبیعت ایران در اختیار این صنعت فرهنگی گذاشته، بی‌نظیر است؛ اما متأسفانه گاهی شاهد هستیم که حتی هم‌میهنان خودمان نیز گردش را تنها در سفر به شمال کشور می‌دانند و از دیگر نقاط زیبای کشورمان غافل هستند. بنابراین باید بیش از پیش صنعت گردشگری در ایران مورد حمایت و اهتمام مسئولان قرار بگیرد.
نباید فراموش کرد که گردشگری، نه فقط یک صنعت فرهنگ درآمدزا، بلکه یک فرصت فرهنگی برای تعاملات فرهنگی هوشمندانه و مبتنی بر آرمان‌های انقلاب اسلامی با دیگر اقوام و ملل است که نباید به راحتی از دست برود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات