صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۴۰۶۸۶

نقشه دشمن تخریب اعتماد به رسانه ملی

آنچه درمورد صداوسیما به عنوان نخستین و مهم‌ترین رسانه رسمی کشور اهمیت دارد، اعتمادسازی برای مخاطبان است. در این زمینه چند موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است[...]
پایگاه بصیرت / لیلا وصالی

آنچه درمورد صداوسیما به عنوان نخستین و مهم‌ترین رسانه رسمی کشور اهمیت دارد، اعتمادسازی برای مخاطبان است. در این زمینه چند موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که در این میان می‌توان به عملکرد صداوسیما و همچنین جنگ رسانه‌ای دشمنان اشاره کرد.
در سال‌های اخیر شاهد جنگ رسانه‌ای دشمن و رسانه‌های خارج از مرز بودیم که به هر وسیله‌ای کوشیدند رسانه ملی را رسانه‌ای غیرقابل اعتماد جلوه دهند و برای این کار از هیچ کوشش و حتی تخریب چهره تک‌تک خبرنگارانی که افرادی موثر در رسانه ملی هستند، فروگذار نکردند. برای هریک، سناریوهای تخریبی جداگانه چیدند چرا که به خوبی می‌دانستند اگر مردم نسبت به رسانه ملی کشور خود بی‌اعتماد شوند و صدا و سیمای یک کشور مرجعیت خود را برای مردمش از دست بدهد، مردم درآغوش دشمنان و گوش به فرمان آنها خواهند بود و این نقطه آغاز حمله گسترده به یک کشور از طریق مرزهای رسانه‌ای است که توسط مردم می‌توان آن کشور را فتح کرد؛ رسانه‌های معاند اهداف خود را در قالب مطالبه عمومی و به‌حق مردم به وسیله افرادی هم‌زبان مطرح می‌کنند تا سخنان خود را باورپذیرتر کنند، درحالی که مردم به این آگاهی رسیده‌اند که دایگانی مهربان‌تر از مادر یافته‌اند.
بنابراین راهبرد استفاده از رسانه برای نفوذ در یک کشور، اساسی‌ترین راهبرد دشمنان در جنگ سرد است، که می‌تواند مقدمات جنگ گرم و مسلحانه را فراهم کند کما اینکه در ایام اغتشاشات خیابانی شاهد آن بودیم.
نکته‌ دیگر، بازی نکردن در زمین دشمن است. اینکه دشمن سناریویی بچیند و ما هم در زمین آنها بازی کنیم و به دنبال توپی که آنها پرتاب کرده‌اند، بدویم؛ ناشی از ضعف سواد رسانه‌ای در اصحاب رسانه ماست، که لازم است در این زمینه آموزش‌های کافی ببینند تا دچار چنین خطاهای شناختی و عملکردی نشوند.
و نکته دیگر مسلماً ضعف‌های رسانه‌ای ماست؛‌ لازم است با به‌روزرسانی سیستم و تزریق تفکرات جدید و خلاقانه به اصلاح آنها پرداخت تا مجددا بتوان با تکیه بر اعتماد عمومی، رسانه‌ای خود را ارتقا دهد.
بنابراین هرچند رسانه ملی اکنون نیز رسانه مورد اعتماد بخش زیادی از مردم ما محسوب می‌شود و از این جهت مردم نیز مطالبات زیادی از رسانه خود دارند، اما باید برای تقویت آن و همچنین بازگرداندن اعتماد عمومی به همان دسته از افرادی که اعتماد خود را به رسانه کشور خود از دست داده‌اند، علاوه بر اهتمام برای بهبود عملکرد رسانه ملی و اصلاح مشکلات، سواد رسانه‌ای عمومی مردم، اصحاب رسانه و مسئولان را نیز افزایش داد تا نه تنها در درک درست مردم از اخبار و عملکرد رسانه، بلکه با افزایش درک درست اصحاب رسانه و مسئولان از آنچه باید باشد، به افزایش اعتماد عمومی در جامعه کمک کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات