صبح صادق >>  جهان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۴۰۷۰۳

پایان بورل؟

پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان

اظهارات نژادپرستانه و تبعیض‌آمیز جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد اینکه اروپا یک باغ و بقیه نقاط جهان جنگل هستند، واکنش‌های بسیاری را در بین سیاست‌مداران و افکار عمومی دنیا ایجاد کرد. او در سخنان توهین‌آمیز و نژادپرستانه خود مدعی شده بود که اروپا یک باغ است و باقی مردم دنیا که در جنگل‌های وحشی زندگی می‌کنند و می‌خواهند این باغ را ویران کنند و اتحادیه اروپا باید از خود در این شرایط حفاظت بیشتری به عمل بیاورد. او خاطر نشان کرده بود: «جنگل رشد بالایی دارد و دیوار نمی‌تواند از باغ محافظت کند، پس باغداران باید به سراغ جنگل بروند.»
این قیاس نژادپرستانه و توصیف بقیه نقاط جهان به جنگل، در حضور نسل آینده دیپلمات‌های اتحادیه اروپا مطرح شد و بورل جایگاه میلیاردها انسان در قسمت‌های مختلف جهان را در مقابل اروپایی‌ها پایین آورد. این صحبت‌ها باعث شد بسیاری از سفرای اتحادیه اروپا در کشورهای دنیا به خصوص در منطقه غرب آسیا به وزارت امور خارجه کشورهای گوناگون احضار شوند و در رسانه‌ها به اروپا یادآوری شود که سابقه استعماری اعضای این اتحادیه، اتفاقا باغ‌های زیبای دنیا در دهه‌ها و سده‌های مختلف را تبدیل به ویرانه کرد. این ویرانه‌ها را می‌توان هم در منطقه غرب آسیا و هم در آفریقا و سایر نقاط دنیا مشاهده کرد.
مسئله فوق واکنش‌های مختلفی را در جای جای جهان حتی از داخل اتحادیه اروپا به همراه داشت و به نقطه‌ای رسید که طوماری برای استعفای بورل تهیه شد. سرانجام واکنش‌های تند به قیاس تبعیض‌آمیز مسئول سیاست خارجی اروپا، وی را به این واداشت تا عذرخواهی کند. بورل دیروز سه‌شنبه به خاطر وجود هرگونه توهین در صحبت‌هایش عذرخواهی کرد و مدعی شد که اشاره‌اش به جنگل مربوط به نمونه‌های فزاینده از کشورهایی است که از زور، باج‌گیری و ارعاب استفاده می‌کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات