صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۴۱۱۳۰

تقابل سیاسی

انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا در این کشور در حالی برگزار می‌شود که بسیاری از نظرسنجی‌ها از پیروزی جمهوری‌خواهان در این انتخابات حکایت دارد. دموکرات‌ها که در طول دو سال گذشته بیشترین تلاش خود را انجام دادند[...]
پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان
انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا در این کشور در حالی برگزار می‌شود که بسیاری از نظرسنجی‌ها از پیروزی جمهوری‌خواهان در این انتخابات حکایت دارد. دموکرات‌ها که در طول دو سال گذشته بیشترین تلاش خود را انجام دادند تا با کاهش میزان تورم و اجرای برخی طرح‌های اقتصادی در دولت بایدن، مردم آمریکا را نسبت به حزب دموکرات خوش‌بین کنند، حالا در برابر مردمی قرار گرفته‌اند که حاضر نیستند نمایندگان دموکرات را به مجلس نمایندگان و سنای این کشور بفرستند. بخش عمده‌ای از این شکست را رسانه‌ها متوجه شخص بایدن می‌دانند و معتقدند، افزایش تورم و گرانی‌های بی‌سابقه‌ای که تنها حدود 40 سال پیش در ایالات متحده مشاهده شده بود، دلیل اصلی رویگردانی مردم از دموکرات‌هاست. 
شکست احتمالی دموکرات‌ها در انخابات میان‌دوره‌ای کنگره تنها نتیجه دوران ریاست‌جمهوری بایدن نیست و کارشناسان آمریکایی هشدار می‌دهند که این شکست می‌تواند به افزایش شکاف سیاسی در جامعه آمریکا و تهدید دموکراسی در این کشور بینجامد. حوادثی، نظیر حمله به همسر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا یا اتهام‌زنی به ایلان ماسک در خصوص استفاده از توئیتر برای ایجاد آشوب در کشور، مسائلی است که به رسانه‌ها یادآوری می‌کند، جنگی که در سال 2020 بین دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات بر سر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری پیش آمد، هنوز پایان نیافته و احتمالاً می‌تواند در این انتخابات به زد و خورد با سلاح گرم یا حمله به شخصیت‌های سیاسی، مانند نانسی پلوسی یا ترامپ همراه شود. دموکرات‌ها با این حال تمام تلاش خود را می‌کنند که در این انتخابات نیز اگر برنده نشدند، حداقل در جبهه مقابله با ترامپ در انتخابات 2024 موفق باشند. به همین دلیل است که موج جدیدی از شکایات علیه شخص ترامپ و سازمان‌های اقتصادی زیرمجموعه او به وجود آمده است که می‌توان به  شکایت کلینتون از ترامپ و درخواست یک میلیون دلار غرامت از او اشاره کرد که به دلیل شکست ترامپ در شکایت قبلی‌اش از هیلاری کلینتون رخ داده است. کلینتون ادعا کرده است، ترامپ نتوانسته ارتباطی بین کمپین انتخاباتی او و دولت روسیه پیدا کند و بر همین اساس خواستار غرامت یک میلیون دلاری برای جبران هزینه‌های وکلا و حقوقی کمپین انتخاباتی‌اش شده است.
در هر صورت، انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره می‌تواند تأثیر بسیاری روی سیاست‌های داخلی دولت دموکرات بایدن داشته باشد. در صورتی که جمهوری‌خواهان پیروز میدان مبارزه بر سر کرسی‌های مجلس نمایندگان شوند، می‌توانند تحقیقات کنگره درباره حادثه 6 ژانویه را به یکباره از دستور کار خارج کرده و اجازه ندهند از این تحقیقات علیه ترامپ استفاده شود. در حوزه سیاست خارجی و مجلس سنا نیز با وجود اینکه احتمال می‌رود دموکرات‌ها شانس خوبی برای برنده شدن داشته باشند، اما هنوز نتایج نظرسنجی‌ها در این خصوص قطعی نیست و در صورتی که مجلس سنا به دست جمهوری‌خواهان بیفتد، بسیاری از سیاست‌های خارجی دولت بایدن زیر سؤال می‌رود؛ از جمله سیاست کمک‌های مالی بی‌شائبه به دولت اوکراین که هم اکنون نیز صدای اعتراض تعداد زیادی از نمایندگان مجلس سنا را درآورده است. مسئله بعدی در این خصوص، نوع مواجهه دموکرات‌ها با شکست‌شان در این انتخابات و راهبرد آنها برای مقابله با حضور پر رنگ و پر قدرت‌تر ترامپ در عرصه سیاسی آمریکا و انتخابات 2024 است. انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره می‌تواند تکلیف بسیاری از بحث‌های موجود در فضای سیاسی آمریکا را مشخص کند و بازگشت ترامپ مهم‌ترین بحث در این زمینه است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات