اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۴۱۱۸۰

ترکیه پرداخت گاز روسیه به روبل را آغاز کرد

به نقل از راشاتودی، فاتح دونمز، وزیر انرژی ترکیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی تی‌آرتی هابر اعلام کرد که این کشور پرداخت بخشی از هزینه واردات گاز طبیعی خود را از روسیه به روبل آغاز کرده است.

ترکیه پرداخت گاز روسیه به روبل را آغاز کرد

دونمز اعلام کرد که در ماه‌های آینده سهم پرداخت‌های ارز ملی در تجارت انرژی با مسکو افزایش می‌یابد و طرفین در حال انجام کارهای فنی برای چنین تغییری هستند.

 همانطور که می‌دانید، توافقی حاصل شده است، پرداخت جزئی از قبل شروع شده است.

وزیر امور خارجه گفت: ما قصد داریم در این راستا کار خود را تشدید کنیم.

در ماه سپتامبر، آنکارا و مسکو توافق کردند که ترکیه 25 درصد از عرضه گاز خود را به واحد پول روسیه بپردازد. در ماه بعد، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پیشنهاد کرد که گاز خطوط لوله آسیب دیده نورد استریم در اعماق دریای بالتیک به ترکیه هدایت شود.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه این پیشنهاد را پذیرفته و گفته است که کشورش آماده تبدیل شدن به یک قطب گاز بین‌المللی بزرگ است که چندین کشور می‌توانند در آینده به آن تکیه کنند.

وقتی از دونمز در مورد این برنامه ها پرسیده شد، وی گفت که آنکارا تا پایان سال جاری میلادی نقشه راه را ارائه خواهد کرد و می‌تواند کنفرانسی برای تامین کنندگان و خریداران برگزار کند.

داده‌های موسسه آمار ترکیه نشان می‌دهد که تجارت بین مسکو و آنکارا اخیرا به سرعت در حال گسترش بوده است و حجم کالاهای عرضه شده به روسیه در ماه سپتامبر به رکورد ماهانه 1.1 میلیارد دلار رسیده است.

داده ها نشان می دهد که ترکیه در حال تبدیل شدن به یکی از شرکای تجاری اصلی روسیه است و می تواند از نظر حجم صادرات از آلمان پیشی بگیرد.

 

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات