صبح صادق >>  خرد >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۴۱۳۰۳
سیدمحمدکاظم یزدی ‌ـ ۵۲

درس‌های مشروطه

پایگاه بصیرت / فتح الله پریشان
درس‌های جنبش مشروطیت به همراه تجربیات جنبش ملی شدن صنعت نفت از مقدمات اساسی پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 بوده که به برچیده شدن کامل نظام سلطنت در ایران انجامید. جامعه ایرانی باید از تاریخ جنبش مشروطیت، ملی شدن صنعت نفت و پیروزی انقلاب اسلامی درس و الهام گرفته و نگذارد شرایط این روزهای جامعه ایرانی که در کانون جنگ نرم و شناختی دشمن شکست خورده در همه عرصه‌ها و صحنه‌ها قرار گرفته، مؤلفه‌های اساسی قدرت ملی و ارزش‌های اسلامی ما را به یغما ببرد. این میسر نمی‌شود مگر با تلاش و پشتکار برای دستیابی به علم و آگاهی همه‌جانبه، رشد انسانیت و پرهیز از خوی و خصلت‌های حیوانی که در سایه جهاد تبیین رخ می‌دهد. رهبر معظم انقلاب که تنها راه برون‌رفت از وضعیت جنگ ترکیبی امروز دشمن را توسل جدی به جهاد تبیین می‌دانند، در سخنرانی‌های گوناگون «درس‌های مشروطه» را مرور کرده‌اند. 
1ـ اشتباه حق و باطل؛ یکی از درس‌های مشروطه این است که دشمن با جنگ شناختی همواره در صدد مشتبه کردن حق و باطل است که نتیجه آن گم شدن حق است. در این باره رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «ما چوب اشتباه حق و باطل را در طول تاریخ انبیاء و در طول تاریخ اسلام بارها خورده‌ایم. شاید یکی از علل این‌که دوران اختناق در این کشور طولانی شد و اقلا دو قرن استعمار در این کشور حضور موذیانه‌یی داشت و ما مردم نتوانستیم آنچنان به دهان استعمار بکوبیم که برود و نیاید، همین بود که حق و باطل مشتبه می‌شد و صریح نبود و صراط روشن برای مردم وجود نداشت.»(1368/7/12)
2ـ کارنامه روحانیت؛ امروز که در پرتو جنگ رسانه‌ای امپریالیسم خبری جهانی روحانیت مظلوم واقع شده است، باید درس‌ها و کارنامه‌های سراسر موفقیت روحانیت در برهه‌های مختلف تاریخی ایران را برای نسل جدید بازخوانی کرد تا بفهمند اتفاقی نیست که روحانیت هدف و سیبل دشمن قرار گرفته است. رهبر حکیم انقلاب در این باره می‌فرمایند: «از قبل از قضایای مشروطه در ایران بگیرید، تا قضایای جنگ اول جهانی در عراق و نیز جنگ دوم جهانی، تا حوادث انقلاب و بعد از انقلاب، همیشه مواضع روحانیت، مواضع صحیح، و عمل آنها در آن سنگرها، عمل افتخارآمیزی بوده است.»(1370/4/20)
3ـ شورای نگهبان، ضامن تکرار نشدن انحراف تاریخی مشروطه؛ شورای نگهبان مطمئن‌ترین دستگاه و ارگانی است که انقلاب به نظام کشور بخشیده است؛ اما امروز می‌بینیم به شدت در کانون و آماج تیرهای سمی دشمنان قرار دارد؛ چراکه آنها می‌دانند اگر شریعت و قانون را که حوزه وظایف شوراست، از کشور بگیرند چیزی از آن نمی‌ماند؛ همان طور که در مشروطه دشمنان علمای تراز اول را تحمل نکردند و آنها را از صحنه خارج کردند. البته به تعبیر رهبر معظم انقلاب، «خوشبختانه حضور امام(رضوان‌الله‌تعالی علیه) در انقلاب، با آن قاطعیت و آن بصیرت و آن حزم و آن حکمتی که در ایشان بود، اجازه نداد که دشمنان بخواهند نسبت به شورای نگهبان همان کاری را بکنند که با تراز اول کردند.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات