صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۴۱۳۳۰

عملیات محرم

در ادامه برشی از کتاب «روزشمار دفاع مقدس»، جلد 22 منتشر شده در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه را که درباره عملیات محرم و طغیان رودخانه دویرج است، می‌خوانید.
روزشمار 1361/8/11 :... مانع اصلی پیشروی برخی از یگان‌ها در این مرحله از عملیات، عبور از رودخانه طغیان کرده «دویرج» بود. تلاش عمده یگان‌ها، معطوف به استفاده هرچه بهتر از تاریکی شب و پیشروی برای تصرف اهداف تا قبل از روشن شدن هوا شده بود. در تحقق این امر، تیپ8 نجف اشرف (قائم1) و تیپ 25کربلا (قائم2) که مشکل عبور از رودخانه را نداشتند، وضعیت بهتری داشتند... .
در محور دوم نیز اهداف موردنظر که تصرف و پاکسازی تپه‌های اطراف ارتفاعات 298 بود، حاصل شد. در محور سوم نیز اقدام گردان‌های این محور توأم با موفقیت بود، به‎ویژه پس از محاصره و تصرف ارتفاعات 298 به‌دست گردان‌های محور اول، یک خیز به جلو برداشته، ارتفاعات و تپه‌های عمق منطقه را تصرف کردند. یک گردان از این تیپ نیز تأمین جناح راست در غرب رودخانه میمه را برقرار کرد. تیپ25 کربلا نیز در اولین ساعات عملیات به اهداف خود رسید و موفق شد در کنار تیپ 8، بخشی از ارتفاعات حمرین را به تصرف درآورده و منطقه را پاکسازی کند. در محور قائم 3 (تیپ 17 علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) و لشکر21 حمزه) از دو محور فرعی، در محور اول، نیروها تا ساعت 4 صبح، خود را به زیر هدف اصلی (ارتفاع 400) رساندند. در محور دوم، نیروهایی که در عمق پیشروی کرده بودند، تا احداث پل بر روی دویرج در ساحل شرقی، در پشت رودخانه منتظر ماندند، تا اینکه در ساعت 5 صبح، مهندسی ارتش موفق به احداث پل روی رودخانه شد و با استفاده از این پل به عمق منطقه روانه شدند و در کنار نیروهای محور اول قائم4 شش کیلومتر از جاده چمسری شرهانی را تصرف و پاکسازی کردند... . مشکل قائم4 در عبور از رودخانه «دویرج» همچنان لاینحل مانده بود... فشار شدید دشمن؛ نبود امکانات و مهمات کافی؛ قطع ارتباط دو سوی رودخانه؛ نبود راه تدارکاتی؛ غرق شدن تعدادی از نیروهای خودی در رودخانه؛ خیس بودن لباس نیروها؛ سرمای شب کوهستان و... . آنچه در این میان برخی از مشکلات به ظاهر لاینحل را (مانند عبور از رودخانه طغیان کرده دویرج که در مسیر خود به ویژه در نقاط کم عرض و کوهستانی، با غرشی رعب‎انگیز همه چیز را با خود می‌برد) قابل تحمل می‌کرد، توان روحی و اراده مردانی بود که در سیاهی شب، با اتکا به خدا، فقط به انجام وظیفه خود می‌اندیشیدند. شدت جریان آب را شاید تا حدی بتوان از سخنان محسن رخصت‌طلب دریافت: «سرعت و قدرت آب به میزانی بود که لوله‏های قطور فولادی به طول 10 متر و قطر 70 سانتیمتر را که برای ساختن پل به منطقه آورده بودند، با خود برده و لوله‌هایی به این عظمت را به هم پیچانده بود. نیروها در چنین شرایطی به آب زدند و فقط خدا می‌داند که چگونه عبور کردند؟!» بعضی‌ها که به داخل آب رفتند، چند صد متر جلوتر، خود را به آن طرف رودخانه رساندند. در چنین وضعیتی، ابوشهاب فرمانده تیپ14 امام حسین(ع)، به فرمانده محور دستور داد: به همه بچه‌ها بگویید که چه در حال اقامت، چه در حال راه رفتن و چه در حال جنگیدن و در هر حالی که هستند، نماز صبح خود را بخوانند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات