صبح صادق >>  فرهنگ >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۴۱۳۴۱

شهید گام دوم انقلاب

پایگاه بصیرت / حامد حسین‌عسگری

چند شب پیش، مستند «فریدالدین» از شبکه دوم سیما پخش شد و روایتی کوتاه و در عین حال گویا، از زندگی و تلاش‌های جهادگونه شهید نخبه حادثه تروریستی شاهچراغ ارائه داد. شهید دکتر «سیدفریدالدین معصومی»، نمونه‌ای از جوانان پرورش یافته در مکتب امام راحل(ره) بود که بدون مبالغه، امید آینده کشور به شمار می‌آمد. شخصیتی چندبعدی که با وجود داشتن سن کمتر از 40 سال، اما در دانش، تقوی، پشتکار، تدبیر و اخلاص، الگوی بسیاری از افراد کارکشته و به قول معروف استخوان‌خورد کرده بود.
این حقیر که در چند ماه اخیر توفیق همکاری و ارتباط نزدیک با آن شهید عزیز را داشتم، همین ویژگی‌ها را عیناً در منش، رفتار و گفتار او دیدم. او تلفیقی از همه صفات لازم برای یک مدیر جوان در انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی بود و بدون هر گونه مبالغه، تبلور این صفات ارزشمند آنقدر در وی برجسته بود که مدیرانی با سابقه بیش از سه دهه کار اجرایی، به او تکیه می‌کردند. شهید دکتر معصومی نه اهل تظاهر و ریاکاری بود و نه اهل کوتاه آمدن از اصول دینی و انقلابی. منضبط و آراسته بود و در عین حال خاکی و مهربان، اهل باندبازی و کلونی درست کردن نبود و در عین حال، نیروهایش را به خوبی ارزیابی و انتخاب می‌کرد. در یک کلام، شهید معصومی‌ـ برخلاف برخی‌ها که با تمسک ظاهری به شعارهای انقلاب، در عمل به انقلاب جفا می‌کنندـ حقیقتاً تبلور یک جوان الگو در «گام دوم انقلاب» بود و سرانجام هم به ردای شهادت آراسته شد.
حالا که مستند «فریدالدین» این جلوه‌های شخصیتی شهید را روایت کرده، بیشتر از قبل ضرورت این مسئله آشکار می‌شود که تولید محصولات فرهنگی و هنری فاخر درباره شهید معصومی و امثال او، چقدر در شرایط کنونی کشور حیاتی و لازم است. فیلم مستند و داستانی، کتاب و... میدان‌های فراخی هستند که می‌توانند به دور از شعارزدگی و کلیشه‌گویی، راز و رمز موفقیت و اثرگذاری این چهره ممتاز را بازنمایی و الگوسازی کنند. هرچند تابه حال هم درباره شهدای سرشناس و شاخص، چنین آثاری فراوان تولید شده، اما تفاوت این شهید با دیگر شهدا در اثرگذاری و ابتکار او در میدان مدیریت جهادی‌ـ در عین برخورداری از دیگر صفات متعالی‌ـ بود که می‌طلبد تا اهل فن، راز شکوفایی را بیشتر و بهتر باز کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات