صبح صادق >>  راهبرد >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۴۱۵۶۷

نوبت عبدالحمید

پایگاه بصیرت / مهدی جهان تیغی
آنچه از مجموع دیدارها، عملکرد و گفتمان حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبری به عنوان نماینده ویژه رهبر معظم انقلاب در سفر به سیستان و بلوچستان می‌توان نتیجه‌ گرفت، این است که توپ اکنون در زمین «مولوی عبدالحمید» است.
یک: رهبر معظم انقلاب بر اساس یک دغدغه، نگرانی و ناراحتی که برای شخص ایشان از حوادث سیستان و بلوچستان به وجود آمد، نماینده ویژه ای را با هدف دلجویی، بررسی و نهایت همکاری و همدلی با مردم شیعه و سنی، خواص، نخبگان و گروه‌های مختلف به زاهدان فرستادند. 
دو: حجت‌الاسلام علی اکبری به عنوان نماینده رهبری در سفر به سیستان و بلوچستان نیز تاکنون با خانواده شهدا، آسیب دیدگان، گروه‌ها و اقشار مختلف مردم و تقریباً اصلی‌ترین شخصیت‌های مؤثر شیعه و سنی استان و از جمله مولوی عبدالحمید دیدار کرده و گفت‌وگوها و دیدارهای موفق، دلگرم‌کننده و امیدوارکننده‌ای داشته‌اند. ضمن اینکه چارچوب گفتمان گفت‌وگویی حجت‌الاسلام علی اکبری در این سفر جامع و با توازن عدالت و رأفت بوده و جای شبهه و ایراد باقی نگذاشته است.
سه: مولوی عبدالحمید در هفته‌های گذشته مطالبات، انتقادها و پیشنهادهای متعددی رابیان کرده است. برای نمونه، ایشان بارها گلایه کرده که مسئولان در همدری با مردم کوتاهی کردند. اما اکنون فراتر از هر مسئول ارشدی در این کشور، رهبر معظم انقلاب خود شخصاً برای دلجویی و ابراز نارحتی از حوادث پیش آمده نماینده به زاهدان و دیگر شهرهای آن منطقه ارسال کرده و بحث آزادسازی دستگیرشدگان و رسیدگی به آسیب دیدگان در بالاتر از سطح انتظار معمول بسیاری از خواص آن منطقه، اتفاق افتاده است. شواهد زیادی نشان می‌دهد، حاکمیت فراتر از بسیاری از حوادث دیگر در کشور و حتی بالاتر از برخی مرسومات معمول در حال پیگیری و روشن کردن همه ابعاد حوادث اخیر سیستان و بلوچستان است.
چهار: با توجه به موارد بالا که تنها بخشی از عملکرد پدرانه، صبورانه، مهربانه و عادلانه حاکمیت درباره حوادث سیستان و بلوچستان است و به خصوص با سفر ویژه حجت‌الاسلام علی اکبری به عنوان نماینده ویژه رهبری و پیگیری‌های خاص و فراتر از عرف معمولی که از سوی ایشان در حال انجام است، توپ کامل در زمین مولوی عبدالحمید افتاده است. شاید روز جمعه این هفته اولین و ویژه‌ترین آزمون سنجش میزان صداقت و نیت‌سنجی سیاسی امام جمعه اهل سنت زاهدان درباره پرونده حوادث اخیر جنوب شرق نیز باشد. مواضع یا خطبه‌های او به زودی مشخص خواهد کرد که او اساساً به دنبال حل پرونده زاهدان است یا نه، اگر کمتر از این میزان همت و عزمی که در حاکمیت اتفاق افتاده، مولوی عبدالحمید در مواضع خود سخن بگوید یا بدتر از آن بخواهد دوپهلو یا با کنایه، یا به صورت غیر شفاف، یا موکول به گذر زمان و آینده و بدون نتیجه‌گیری مشخص و پایان باز برای مردم خطبه بخواند، حتما در حق نظام و هم مردم اهل سنت و بلوچ جفا کرده است. ضمن اینکه حال که حجت برای همه در حال تمام شدن است، کوتاهی کردن پس از آن نه تنها توجیه ندارد، بلکه پس از آن باید به گونه دیگری به قضایا نگاه کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات