صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۴۱۵۷۹
وابستگی آمریکا به منابع نفتی و مالی سعودی هر روز بیشتر از روز قبل می‌شود

مصونیت آدم‌کش

روز جمعه گذشته، دولت آمریکا طی مشورتی تصمیم گرفت، به بن‌سلمان مصونیت قضایی دهد تا هیچ دادگاه آمریکایی نتواند او را به دلیل قتل خاشقچی محاکمه کند. این تصمیم با واکنش بسیار شدید و منفی رسانه‌ها و فعالان حقوق بشر روبه‌رو شد[...]
پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان
روز جمعه گذشته، دولت آمریکا طی مشورتی تصمیم گرفت، به بن‌سلمان مصونیت قضایی دهد تا هیچ دادگاه آمریکایی نتواند او را به دلیل قتل خاشقچی محاکمه کند. این تصمیم با واکنش بسیار شدید و منفی رسانه‌ها و فعالان حقوق بشر روبه‌رو شد. 
وزارت دادگستری آمریکا، طی یک رأی مشورتی حقوقی به این نتیجه رسید که محمد‌بن‌سلمان در اتهامات قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد ریاض مصونیت دارد. این نظر مشورتی در حالی اعلام شد که شکایت علیه ولی‌عهد سعودی و همراهان وی از جانب «خدیجه چنگیز» نامزد خاشقچی و «سازمان دموکراسی در جهان عرب» در دادگاه فدرال واشنگتن در جریان است. قاضی این دادگاه تا نیمه شب پنجشنبه (17 نوامبر) به دولت آمریکا مهلت داده بود تا درباره درخواست وکیل بن‌سلمان مبنی بر اعطای مصونیت قانونی به موکلش به دلیل موقعیت بالای وی اظهار نظر کند.
فعالان حقوق بشر و مخالفان سعودی از تصمیم برای اعطای مصونیت به محمدبن‌سلمان انتقاد کردند، در حالی که واشنگتن تأکید کرد: «این تصمیم بر اساس قوانین عمومی است و بر محتوا و ماهیت پرونده قتل خاشقچی تأثیری ندارد.»
اقدام دولت آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که جو بایدن در سخنرانی‌های انتخاباتی خود در سال 2020، وعده داده بود، قاتلان جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی را محاکمه می‌کند. او همچنین وعده داده بود، با بن سلمان در این خصوص برخورد خواهد کرد و با او وارد تعامل نخواهد شد. افزایش قیمت سوخت و تصمیم دولت عربستان برای کاستن از میزان تولیدات نفتی خود که باعث افزایش قیمت نفت در فصل سرد سال می‌شد، باعث شد بایدن ‌ و کشورهای اروپایی با مشکلات زیادی رو‌به‌رو شوند. دولت آمریکا و کنگره این کشور وعده دادند، با اقدامات بن سلمان در این خصوص مقابله می‌کنند و مجلس نمایندگان آمریکا به دنبال لغو قراردادهای ارسال سلاح به عربستان بود؛ اما این تصمیم وزارت دادگستری آمریکا نشان داد، دولت جو بایدن بسیار بیشتر از ترامپ در مقابل عربستان و منابع نفتی‌اش ضعف دارد. 
این در حالی است که طی چند ماه گذشته سرکوب مخالفان در عربستان با موج قابل‌توجهی ادامه دارد و چند فعال حقوق بشری به حبس‌های طولانی و عجیب و تا 45 سال زندان محکوم شده‌اند، در حالی که جرم آنها صرفاً فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و انتشار توئیت‌ بوده است. بر همین اساس بسیاری از ناظران پیش‌بینی می‌کنند، محمدبن‌سلمان در صورت رسیدن به پادشاهی پایه‌های قدرت خود را با همان سیاستی بنا خواهد کرد که هنگام رسیدن به منصب ولی‌عهدی در دستور کار قرار داده بود. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در سخنانی درباره اعطای مصونیت به محمدبن‌سلمان، ولی‌عهد عربستان سعودی در پرونده قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در استانبول و متهم شدن واشنگتن به مقدم دانستن صادرات اسلحه و مبادلات تجاری و اقتصادی بر موضوعات حقوق‌بشری به دلیل اتخاذ این تصمیم، اظهار کرد: «این موضوع هیچ ارتباطی به روابط دوجانبه با عربستان سعودی که در حال حاضر در پی تصمیم اوپک پلاس دچار تنش است، ندارد.» وی همچنین گفت: «این تصمیم صرفاً وجهه حقوقی دارد.» در همین حال «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز درباره دلایل اتخاذ این تصمیم اعلام کرد: «دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا تصمیم گرفت به محمدبن‌سلمان در پرونده‌ای که خدیجه چنگیز، نامزد جمال خاشقچی علیه او مطرح کرده، مصونیت بدهد، چراکه محمدبن‌سلمان سمت نخست‌وزیری را در عربستان برعهده دارد.»
این تصمیم آمریکا واکنش خدیجه چنگیز، نامزد جمال خاشقچی را به همراه داشت و وی در توئیتی در این باره نوشت: «خاشقچی امروز یک بار دیگر مُرد و بار دیگر پول تأثیرگذارتر بود.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات