صبح صادق >>  خرد >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۴۱۵۸۰
علت‌یابی اغتشاشات اخیر و ضرورت آرایش مناسب در برابر جنگ شناختی دشمن

جهاد تبیین و تداوم روند پیشرفت

راهبرد دشمن در مواجهه با ملت ایران «جنگ ترکیبی» (هیبریدی) است. استفاده از بازیگران و مؤلفه‌های مختلف با اشکال متفاوت در جهت تحمیل اراده و خواست خود به ملت و حاکمیت، جزء برنامه‌های آمریکاست. اهداف اصلی در جنگ و عملیات ترکیبی آمریکا جنگ ادراکی با القای یأس درباره کارآمدی نظام با کاهش آستانه تحمل مردم است[...]
پایگاه بصیرت / سیدجمال جمالی
راهبرد دشمن در مواجهه با ملت ایران «جنگ ترکیبی» (هیبریدی) است. استفاده از بازیگران و مؤلفه‌های مختلف با اشکال متفاوت در جهت تحمیل اراده و خواست خود به ملت و حاکمیت، جزء برنامه‌های آمریکاست. اهداف اصلی در جنگ و عملیات ترکیبی آمریکا جنگ ادراکی با القای یأس درباره کارآمدی نظام با کاهش آستانه تحمل مردم است، مثل نفوذ در ادراک سیاسی سیاستمداران و قانون‌گذاران و مجریان، نفوذ در ادراک فرهنگی مردم، تردیدافکنی در صداقت نظام، تردید در حقانیت نظام، ایجاد شک و شبهه در دستاوردها و موفقیت‌های نظام در عرصه‌های گوناگون سیاسی، علمی، مدیریتی و زیرساختی و درنهایت تخریب مبانی و مؤلفه‌های مشروعیت‌بخشی به‌نظام در اندیشه‌های مردم، از جمله اقدامات دشمن در جنگ شناختی و ادراکی است. اظهارات برژینسکی، سیاستمدار آمریکایی درباره چگونگی مواجهه با شوروی سابق در دوران جنگ سرد مصداقی از به‌کارگیری جنگ شناختی و نقش راهبردی آن در دشمنی است. وی اعتراف کرد: «ما شوروی را با جنگ شناختی از پا درآوردیم.» در این راستا دشمن اقدامات ذیل را انجام می‌دهد:
1ـ روایت‌سازی جعلی، تحریف و دروغ‌پراکنی برای تسلط و جهت‌دهی به افکار عمومی در راستای دستیابی به منافع نامشروع خود و با آسیب رساندن به امنیت روانی ملت ایران.
2ـ تمرکز بر روی تخریب جایگاه ولی‌فقیه و تمرکز بر رهبری.
3ـ اعتبارزدایی از مسئولان و مدیران دلسوز کشور.
4ـ اخلال در امنیت کشور و تلاش برای سوریه‌سازی ایران و تجزیه کشور با توسعه شبکه نفوذ و تهاجم محدود و ناامن‌سازی مرزهای کشور، ترور و خرابکاری.
5ـ فشار برای تحمیل اراده و تسلیم ایران در برجام به‌عنوان اولین مرحله و ادامه آن در سایر حوزه‌های دفاعی‌ـ امنیتی و سیاست‌های منطقه‌ای با اجماع‌سازی بر روی فشار اقتصادی و مباحث حقوق بشری با ابزار مذاکره برای تحمیل سازش.
 
سبک زندگی و اغتشاشات 
ماهیت فرهنگی و سبک زندگی، یکی از ویژگی‌های بارز اعتراضات و اغتشاشات اخیر است، با توجه به نحوه شروع و بررسی مجموع ویژگی‌ها و خاستگاه اغتشاشات، نمی‌توان علل اقتصادی تامه بر آن متصور بود، هرچند مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی از عمده دلایل نارضایتی مردم است، با وجود این، قشرها و طبقات فرودست و محروم جامعه در این اعتراضات و آشوب‌ها شرکت نکردند. از طرف دیگر مهم‌ترین ویژگی بعدی این آشوب‌ها، تشدید و ضریب بالای جنگ شناختی دشمن است که در این راستا شبکه‌های ماهواره‌ای به صورت 24 ساعته علیه جمهوری اسلامی ایران دروغ‌پردازی و سیاه‌نمایی کرده و در کنار این شبکه‌های ماهواره‌ای، فضای مجازی نیز در هم‌افزایی تخریبی نقش ایفا کرد. در بسیاری از موارد مشاهده شد، دشمن با تکنیک‌های فریب رسانه‌ای آنچه در فضای رسانه‌ای و مجازی ترسیم و تصدیق می‌کرد، با آنچه در کف خیابان بود، هیچ تناسب و سنخیتی نداشت.
 
علت‌یابی بروز اغتشاشات 
مهم‌ترین علت مربوط به قدرت‌یابی جمهوری اسلامی ایران در روند جهانی و تغییر معادلات منطقه‌ای و جهانی است؛ چراکه یک مدل جدید از حکمرانی که متفاوت با حکمرانی‌های مرسوم و لیبرال دموکراتیک و ارزش‌های لیبرالی است را به جهان عرضه می‌کند. در سند امنیت ملی آمریکا برای سال 2022 میلادی، به نام چند کشور به عنوان تهدید جدی اشاره شده که در عرصه اقتصادی چین و در عرصه نظامی روسیه و در عرصه تمدنی و ایدئولوژیک کشور ایران در رأس تهدیدات امنیتی آمریکا مطرح شده است. علت اساسی آن ارائه یک مدل جدید حکمرانی دینی و ارزشی از سوی جمهوری اسلامی ایران در برابر ایده اومانیستی غرب و ارزش‌های مادی آن است. این موضوع غرب را به لحاظ معرفت‌شناسی، انسان‌شناسی و فلسفه سیاسی در تقابل و تضاد با جمهوری اسلامی ایران قرار می‌دهد. 
 
قدرت‌یابی ایران
برخی از مهم‌ترین محور‌های قدرت‌یابی جمهوری اسلامی ایران در برابر آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی و غرب که دشمن را به فکر تقابل و اتخاذ راهبرد اغتشاش از درون و فعال‌سازی شکاف‌ها انداخت، در ذیل اشاره می‌شود:
1ـ قدرت و ظرفیت بالای تأثیرگذاری بر مناسبات و معادلات منطقه‌ای و جهانی؛ 
2ـ ظرفیت و قدرت مدیریت تحریم‌های فلج‌کننده و عبور از آن؛
3ـ ارتقای ظرفیت غنی‌سازی هسته‌ای و پیشبرد دانش هسته‌ای برای رشد و شتاب علمی و خودکفایی در عرصه‌های مرتبط با تولیدات و فناوری هسته‌ای و همچنین توسعه فناوری‌های فضایی و موشکی؛
4ـ استقرار دولت انقلابی، معتقد به مبانی و اصول و هماهنگی و یکدستی سه قوه مقننه، اجرایی و قضائیه برای عبور از موانع و مشکلات؛
5ـ راهبرد و رویکرد فعال نسبت به بیشینه‌سازی منافع ملی در ارتباط با شرق و عضویت در پیمان شانگهای؛
6ـ آغاز روند تثبیت قیمت‌ها و کاهش نرخ تورم و کنترل نقدینگی و ثبات اقتصادی؛
7ـ افزایش تولید و صادرات نفت و میعانات گازی، با وجود تشدید تحریم‌ها، و صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت در روز؛
8ـ تولید واکسن کرونا و کنترل موفق بیماری کرونا در دولت سیزدهم؛
9ـ حماسه بزرگ اربعین و نقش عظیم آن در اتحاد و تولید هویت اصیل اسلامی‌ـ انقلابی در برابر استکبار جهانی آمریکا؛
10ـ تثبیت وضعیت سوریه به عنوان محور ارتباط با مقاومت در برابر تلاش استکبار آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای مرتجع عربی برای جداسازی سوریه از محور مقاومت، تثبیت اقتدار حزب‌الله که با یک هشدار باعث شد رژیم صهیونیستی در زمینه بهره‌برداری از میدان گازی مشترک عقب نشینی کند و به توافق برسند. از طرف دیگر تثبیت قدرت انصارالله در منطقه و ایجاد توازن قدرت در یمن.
 
عبرت‌های برآمده از اغتشاشات
جنگ شناختی دشمن برای خنثی‌سازی در وهله اول به شناخت ابعاد آن و باور به این امر واقع نیاز دارد که کشور ما در حال تجربه جنگ شناختی با شدتی است که کم‌نظیر است. در مرحله بعد باید این موضوع در بین مسئولان و مردم جا بیفتد که باید در برابر آن آرایش جنگی و دفاعی گرفت. ملاحظات و عبرت‌های زیر در این باره مهم هستند: 
1ـ در آینده جهان، اساس و پایه امنیت، انسان آگاه است و امروزه به خوبی مشاهده می‌شود که نقطه پیکار و تمرکز آمریکا علیه ملت ایران، هدف قرار دادن «آگاهی و فهم» انسان است. بنابراین تربیت «انسان آگاه» جزء اساس و بنیان نظام و دستگاه‌های فرهنگی آن قرار گیرد.
2ـ ریشه‌یابی حوادث اخیر و تفکر و تأمل در چرایی و چگونگی به وقوع پیوستن اغتشاشات، زمینه‌ها و بسترهای داخلی و عوامل خارجی و داشتن برنامه‌های مدون نسبت به تهدیدات نوظهور فرهنگی و تغییر سبک زندگی حتما باید مد نظر متولیان امر قرار گیرد.
3ـ هوشیاری در برابر پرورش نسل جدید در بستر اینترنت و فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی که به نوعی منبع مرجعیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در نسل جدید تغییر یافته و جامعه‌پذیری رسمی و فرهنگ سیاسی مطلوب نظام سیاسی با چالش‌هایی مواجه شده که زمینه‌های واگرایی نسلی، گسست و تقابل را تشدید می‌کند.
4ـ تأکید بر شیوه‌ها و روش‌های نوین جهاد تبیین در بستر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، گفت‌وگو و گفتمان‌سازی و تبیین اهداف دشمن و شیوه‌های ضربه زدن به ملت و برنامه‌های آن از اهم اولویت‌های جهاد تبیین قرارگیرد. 
5ـ پرهیز از حرام‌شنوی و دروغ‌شنوی و دروغ‌پراکنی با استناد به حقایق تاریخی و شناخت دستگاه تبلیغی معاویه بر ضد اهل بیت(ع) که 70 هزار منبر در مساجد برای تخریب اهل بیت ایجاد کرده و امروز به جای معاویه، آمریکا و ایادی آن در منطقه به صرف هزینه‌های کلان و با دروغ‌پراکنی و انواع روش‌های نوین رسانه‌ای در صدد تخریب و جداسازی ملت ایران از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. باید ضمن شناخت این رویه دشمن، راه‌های مقابله و تقویت بنیه ایمانی و بصیرت سیاسی آحاد جامعه از طریق فعال‌سازی هسته‌های جهاد تبیین در برابر جنگ شناختی دشمن آرایش مناسب گرفت و اقدام کرد.
6ـ روند قدرت‌یابی ایران اسلامی باید با تمام قدرت انجام شود. این حوادث و طراحی بیرونی آن این ضرورت را بیشتر عیان کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات