صبح صادق >>  صفحه آخر >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۴۱۷۴۲

مولتی‌ویتامین آری یا خیر؟

پایگاه بصیرت / آمنه‌سادات ترابیان

مصرف مولتی‌ویتامین برای درمان یا پیشگیری از کمبود ویتامین ناشی از رژیم غذایی ضعیف، بیماری خاص یا در هنگام بارداری استفاده می‎شود. ویتامین‌ها عناصر سازنده مهم بدن به شمار می‎آیند و به حفظ سلامت شما کمک می‌کنند. مصرف مولتی‌ویتامین به صورت خوراکی و معمولاً یک بار در روز یا طبق دستورالعمل مشخصی انجام می‌شود. اگر برای شما مولتی‌ویتامین تجویز شده است، آن را با دقت مصرف کنید؛ چرا که به نظر پزشک‌تان مزایای مصرف این دارو برای شما بیشتر از عوارض جانبی آن است. آن را به طور منظم مصرف کنید تا بیشترین استفاده را ببرید. برای کمک به یادآوری مصرف دارو، هر روز آن را در ساعت مشخصی استفاده کنید.
در اثر مصرف مولتی‌ویتامین ممکن است یبوست، اسهال یا ناراحتی معده رخ دهد. این عوارض معمولاً موقتی هستند و با سازگاری بدن با این دارو ممکن است از بین بروند. در صورت تداوم یا تشدید هر یک از این عوارض، بهتر است در اسرع وقت با داروساز یا پزشک تماس بگیرید. هر چند واکنش آلرژیک بسیار شدید نسبت به این دارو به ندرت رخ می‌دهد، اما اگر نشانه‌های یک واکنش آلرژیک جدید را مشاهده کردید، بهتر است فوراً به پزشک مراجعه کنید. این نشانه‌ها عبارتند از: ضایعات پوستی، خارش یا تورم به ویژه در صورت، زبان و گلو، سرگیجه شدید و مشکل در تنفس!
اگر مولتی‌ویتامین شما حاوی فولیک اسید است، در صورت ابتلا به کمبود ویتامین B12 یا کم خونی حتماً داروساز یا پزشک خود را پیش از مصرف آن مطلع کنید؛ زیرا ممکن است فولیک اسید برخی از آزمایش‌های مربوط به کمبود ویتامین B12 را بدون درمان این نوع کم خونی تحت تأثیر قرار دهد. کمبود ویتامین B12 درمان نشده می‌‌تواند به مشکلات عصبی جدی منجر شود.
اگر باردار یا مادر شیرده هستید نیز لازم است پیش از مصرف داروی مولتی‌ویتامین پزشک خود را مطلع کنید، زیرا این دارو وارد شیر مادر می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات