صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۴۱۷۶۹

نیروی فضایی علیه شرق

زمانی که آمریکایی‌ها در سال 2019 به فرمان دونالد ترامپ، نیروی نظامی فضایی خود را تشکیل دادند، بسیاری بر این باور بودند که آمریکا در حال هدر دادن بودجه‌های نظامی خود برای مقابله با فرازمینی‌ها یا تهدیداتی است که در فضا منافع این کشور را تهدید می‌کند[...]
پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان
زمانی که آمریکایی‌ها در سال 2019 به فرمان دونالد ترامپ، نیروی نظامی فضایی خود را تشکیل دادند، بسیاری بر این باور بودند که آمریکا در حال هدر دادن بودجه‌های نظامی خود برای مقابله با فرازمینی‌ها یا تهدیداتی است که در فضا منافع این کشور را تهدید می‌کند. برخی تئوری‌های نظامی گذشته و مسائل مرتبط با توهم توطئه را مطرح می‌کردند و معتقد بودند، ترامپ به دنبال خودنمایی در این عرصه است. اما هفته گذشته مشخص شد نیروی فضایی آمریکا، نه برای مقابله با فرازمینی‌ها یا مسائلی از این دست، بلکه برای مقابله با چین و روسیه در فضای خارج از جو زمین تشکیل شده و تشکیل این نیرو، اقدامی با حمایت هر دو حزب بوده است.  هفته گذشته همچنین مشخص شد، هماهنگی بسیار دقیقی نیز بین نیروهای نظامی آمریکا در مناطق گوناگون دنیا با نیروی فضایی‌شان وجود دارد؛ زیرا فرماندهی ارتش آمریکا در منطقه اقیانوس آرام‌ـ هند اعلام کرد، نیروی فضایی آمریکا در حال ایجاد فرماندهی جدیدی در این منطقه است. با انتشار این خبر، گمانه‌زنی‌ها دوباره در زمینه اهداف آمریکا از این اقدام آغاز شد؛ اقدامی که گمان می‌رود با هدف تقویت توانایی‌های دفاعی آمریکا در برابر تهدیدات موشکی بالستیک چین و کره شمالی انجام می‌شود. مسئله این است که نیروی فضایی آمریکا دسامبر ۲۰۱۹ میلادی تشکیل شد که هدفش حفاظت از منافع آمریکا در فضا، جلوگیری از تهاجم در فضا، از فضا و به فضا و همچنین انجام عملیات‌های فضایی است. فرماندهی نیروی فضایی جدید در منطقه شرق آسیا، نخستین فرماندهی از این دست خواهد بود که تحت یک فرماندهی جنگی، همچون فرماندهی آمریکا در منطقه اقیانوس آرام‌ـ هند راه‌اندازی خواهد شد. منابع آگاه در دولت آمریکا معتقدند، تهدیدات فضایی شامل موشک‌های بالستیک قاره‌پیما و موشک‌های مافوق صوت است؛ جنگ‌افزارهایی که هم چین، هم روسیه و هم کره شمالی مدت‌های مدیدی است به آن دست پیدا کرده و می‌توانند با این فناوری‌ها، منافع آمریکا را در جهان تهدید کنند.  بر اساس اخبار منتشر شده، گمان می‌رود زمانی که این فرماندهی جدید نیروی فضایی راه‌اندازی شود، به بهبود توانایی‌های آمریکا در شناسایی و رهگیری موشک‌های بالستیک که از کشورهای این منطقه می‌آیند، کمک کند. ژنرال «بردلی سالتزمن»، رئیس عملیات‌های فضایی نیروی فضایی آمریکا پیشتر گفته بود، نیروی فضایی به دنبال تأسیس فرماندهی‌هایی جدید است، از جمله فرماندهی منطقه اقیانوس آرام‌ـ هند، فرماندهی آمریکا در اروپا و فرماندهی مرکزی آمریکاست، جایی که تهدید علیه سرزمین آمریکا روشن و شدید است. این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که کره شمالی در طول چند هفته گذشته، مشغول آزمایش موشک‌های بالستیک قاره‌پیما و موشک‌های با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای بود که می‌توانند خاک آمریکا را هدف قرار دهند. در همین حال، هفته گذشته خبر رسید چین نیز موشک‌های جدیدی را در زیردریایی‌های خود نصب کرده که قابلیت حمله به قاره آمریکا از دریای چین جنوبی را دارند. پکن زیردریایی‌های کلاس «جین» خود را با موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای «جی ال 3»
تجهیز کرده‌ که می‌تواند تهدیدی علیه آمریکا باشد. وزارت دفاع آمریکا نیز در گزارش سالانه خود به تاریخ نوامبر ۲۰۲۱ درباره توانمندی‌های نظامی چین اعلام کرد، ارتش این کشور به زودی توانایی هدف قرار دادن قاره آمریکا را از آب‌های ساحلی، به ویژه دریای چین جنوبی و خلیج «بوهای» خواهد یافت. در گزارش پنتاگون آمده است، ارتش چین ۱۲ زیردریایی اتمی دارد که شش نمونه آن با موشک‌های‌ «جی ال 2» مجهز شده‌اند. موشک‌های «جی ال 3» نیز بردی طولانی‌تر نسبت به موشک‌های «جی ال 2» دارد که به چین این توانایی را می‌دهد تا به آمریکا ضربه بزند.
نکته جالب توجه در این زمینه، تهدیداتی است که هم اکنون آمریکا در حوزه فضایی با آنها روبه‎روست. به جز موشک‌های بالستیک و قاره‌پیمایی که کشورهایی، چون روسیه، چین و کره شمالی به آنها مجهز هستند، آمریکایی‌ها حالا در فضا نیز با تهدیدات زیادی روبه‎رو هستند. شلوغ شدن مدارهای زمین با انواع ماهواره‌های آمریکایی و تلاش دولت آمریکا برای استفاده از این ماهواره‌های جاسوسی و اطلاعاتی و حتی اینترنتی در جهت اهداف نظامی، دولت چین را به واکنش واداشته است. پکن چندی قبل در واکنش به خبر آماده شدن ماهواره‌های استارلینک برای ارائه خدمات اینترنتی به کشورهای حوزه شرق، اعلام کرده بود، این اقدام را نوعی اقدام جنگی در نظر می‌گیرد و برنامه‌هایی برای هدف قرار دادن ماهواره‌های استارلینک نیز در دست اجرا دارد. به نظر می‌رسد، نیروی نظامی فضایی آمریکا با پیشرفت و رشد فناوری‎های نظامی، به ارتشی منظم و یکپارچه نیاز داشته باشد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات