صبح صادق >>  صفحه آخر >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۴۱۹۷۰

شست‌وشوی مواد غذایی

پایگاه بصیرت / زهرا وحیدی‌نیا

میوه‌ها و سبزیجات با پوست‌های خوراکی: تمام محصولات را بدون توجه به ارگانیک بودن یا کشت معمولی، بلافاصله قبل از خوردن یا استفاده با آب خنک بشویید. از مایع ظرفشویی صرف نظر کنید؛ زیرا سطوح دارای منفذ روی محصولات تازه می‌توانند مواد تشکیل‌دهنده مایع ظرفشویی را جذب کنند. برای کاهش بیشتر باکتری‌های مضری که ممکن است روی سطح محصولات تازه وجود داشته باشد، آن را با یک پارچه تمیز یا حوله کاغذی خشک کنید.
و اما میوه‌ها و سبزیجات با پوست غیر قابل خوردن؛ مانند موز، گریپ فروت، لیمو، لیموترش، کدو حلوایی و... را بشویید، حتی اگر پوست آن خورده نشود؛ زیرا آلودگی‌ها و باکتری‌ها می‌توانند از پوست میوه به هنگام برش یا پوست کندن آن منتقل شوند.
درب قوطی و شیشه: قبل از باز کردن درب آنها را بشویید تا ذرات مضر داخل غذا نریزند.
کدام مواد غذایی نباید شسته شوند؟
مرغ خام (و سایر گوشت‌های خام): برخلاف آنچه بسیاری فکر می‌کنند، شستن مرغ خام آن را تمیز نمی‌کند. در واقع، شستن مرغ خام ممکن است باکتری‌های مضر بیشتری، مانند سالمونلا یا کمپیلوباکتر را در اطراف آشپزخانه پخش کند که به طور بالقوه می‌تواند شما را بیمار کند. تنها راه از بین بردن این عوامل بیماری‌زا پختن مرغ و سایر گوشت‌ها در دمای مناسب آنهاست.
تخم‌مرغ: از شستن تخم‌مرغ پس از خرید خودداری کنید؛ زیرا می‌تواند پوششی را از بین ببرد که از تخم‌مرغ در برابر باکتری‌هایی که در طول فرآوری اعمال می‌شود محافظت می‌کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات