صبح صادق >>  جهان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۴۲۰۲۷

سلطنت آپارتاید

پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان

استعفای «ندیمه ویلیام»، ولی‌عهد انگلیس در پی رفتار نژادپرستانه وی با یک زن سیاه‌پوست پرده دیگری از عمق نژادپرستی را در داخل خاندان سلطنتی به نمایش گذاشته و با واکنش منفی افکار عمومی مواجه شده است.
«ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس به تازگی به رسانه‌ها گفته بود، نژادپرستی هر کجا که رخ دهد، باید با آن مقابله شود. او تلاش کرد از موضع انتقادی نسبت به حوادث داخل کاخ سلطنتی فاصله بگیرد؛ اما گفت پیشرفت‌های صورت گرفته برای مقابله با نژادپرستی به معنای پایان تلاش‌ها در این زمینه نیست.
رسانه‌های انگلیس بلافاصله بعد از این صحبت‌ها، گزارش دادند که خانم «سوزان هوسی» ۸۳ ساله ندیمه ویلیام از وظایف سلطنتی خود کناره‌گیری و بابت رفتار نژادپرستانه خود در کاخ عذرخواهی کرده است. طبق گزارش‌های منتشر شده، او در مراسمی در کاخ سلطنتی برگزار شد، از خانم «انگزی فولانی»، فعال مدافع حقوق سیاه‌پوستان و مدیر مؤسسه خیریه «سیستا اسپیس» درباره اصلیتش پرسیده است. هنگامی که نامبرده از پاسخ طفره می‌رود، هوسی موهای فولانی را کنار می‌زند تا نامش را از روی برچسب لباسش بخواند؛ سپس از او می‌پرسد که متعلق به کدام بخش آفریقاست.
فولانی بعداً در گفت‌وگو با رسانه‌های انگلیس رفتار ندیمه ویلیام را اهانت‌آمیز و نژادپرستانه خواند و افزود: «اصرار هوسی درباره افشای اصلیتش، حس بدی را به او منتقل کرده است.» سخنگوی کاخ سلطنتی انگلیس با انتشار بیانیه‌ای، از این حادثه ابراز تأسف و ادعا کرد،استعفای هوسی از مقام خود کار درستی بوده است.
اما این رویداد برای مردم انگلیس یادآور مصاحبه جنجالی «مگان مارکل» عروس پادشاه درباره عمق نژادپرستی خاندان است. هری پسر پادشاه انگلیس و همسرش مگان سال گذشته در مصاحبه‌ای مشترک و مفصل با یک شبکه خبری آمریکایی، خانواده سلطنتی انگلیس را به نژادپرستی نهادینه و دروغگویی متهم کردند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات