صبح صادق >>  جبهه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۴۲۰۳۹

رزمنده ضد گلوله

چند ماه پیش از عملیات، در اردوگاه حین آموزش پین یک نارنجک گیر کرد و بچه‌ها برای جا زدن پین آن را دست هاشم دادند. هاشم خیلی تلاش کرد تا با احتیاط پین را سر جایش قرار دهد، اما ناگهان نارنجک از دست او رها شد... لحظات سختی بود و هاشم چند ثانیه بیشتر وقت نداشت تا پین را جا بزند. دور تا دور هاشم هم پر از نیرو و چادر بود، او از خود گذشتگی کرد و نارنجک را در بین دو دست و پای خود محکم قرار داده و روی نارنجک خوابید، سپس با فریاد نیروها را به عقب راند.
لحظه‌ای بعد با انفجار نارنجک دست راست هاشم از مچ قطع شد و از دست چپ او نیز بیش از دو انگشت باقی نماند. شکم و روده‌هایش نیز به شدت آسیب دید. او را سریع به بیمارستان رساندند و چند بار تحت عمل جراحی قرار گرفت...
بعد از یکی دو ماه بار دیگر به جبهه برگشت، آنقدر روحیه‌اش خوب بود که به محض ورود و با دیدن من، آن دو انگشت را که صورت حرف V انگلیسی بود، به علامت پیروزی بالا گرفت. هم خنده‌ام گرفته بود و هم شرمنده آن همه ایثار و از خود گذشتگی او شده بودم.

به نقل از عباس صداقت همرزم شهید هاشم کلهر

شهید هاشم کلهر سال 1341 در روستای غنی‌آباد شهرری به دنیا آمد. همزمان با دوران نوجوانی به مبارزان انقلابی پیوسته و علیه رژیم طاغوت فعالیت می‌کرد. با پیروزی انقلاب به عضویت کمیته درآمد و با شروع غائله کردستان عازم آنجا شد. شهید کلهر با عضویت در سازمان پیشمرگان کرد مسلمان و گروه ویژه شهید چمران به مبارزه با گروه‌های ضد انقلاب دست زد. با شروع جنگ تحمیلی به عنوان نیروی بسیجی عازم جبهه‌های گیلان غرب، نفت شهر و قصرشیرین شد. در سال 1360 به عضویت رسمی سپاه پاسداران درآمد.
چندین مرتبه در جبهه دچار مجروحیت شد و در عملیات رمضان بر اثر اصابت ترکش خمپاره از ناحیه پای راست، در عملیات مسلم‌بن‌عقیل بر اثر اصابت ترکش از ناحیه گردن (نزدیک نخاع) و در عملیات والفجر مقدماتی بر اثر اصابت گلوله از ناحیه سر مجروح شد و در مجروحیت آخر با بستن زخم‌هایش به جنگ تن به تن در رمل‌ها و کانال‌های فکه ادامه داد.
ساعتی بعد بار دیگر بر اثر اصابت گلوله به صورتش به سختی مجروح شد؛ به گونه‌ای که 14 دندان ایشان از بین رفت و بخشی از زبان و فک و لثه ایشان به شدت آسیب دید. سرانجام در منطقه خیبر و در حین عملیات جفیر بر اثر بمباران هواپیماهای دشمن در تاریخ 1362/12/6 به درجه رفیع شهادت رسید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات