صبح صادق >>  جهان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۴۲۲۹۳

تبادل زندانیان

پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، روند مبادله و استرداد «ویکتور بوت» بازرگان روس با «بریتنی گرینر» بسکتبالیست آمریکایی در راستای توافق تبادل زندانیان میان روسیه و آمریکا انجام شد. بریتنی گرینر، بسکتبالیست لیگ حرفه‌ای زنان این کشور به جرم قاچاق مواد مخدر در زندان روسیه به سر می‌برد که در راستای توافق صورت گرفته میان دو کشور، با یک شهروند روس زندانی در آمریکا مبادله شد. این مبادله گویا با میانجی‌گری و وساطت عربستان و امارات انجام شده بود واین دوکشور نیز در همان زمان در بیانیه‌ای ضمن پر رنگ کردن نقش خود در این اتفاق اظهار کردند، این مسئله به معنای دوستی دوجانبه و نزدیک بین آنها و واشنگتن و مسکو است.
با این حال، به نظر می‌رسد یا عربستان و امارات در مورد نقش خود در این میانجی‌گری دچار اشتباه محاسباتی شده بودند یا اینکه آمریکایی‌ها دوست نداشتند به آنها نقش بیشتری در این زمینه بدهند. بر همین مبنا، «کارین ژان پی‌یر»، سخنگوی کاخ سفید بلافاصله پس از انتشار این خبر به رسانه‌ها گفت: «عربستان و امارات در مذاکرات میان آمریکا و روسیه درباره تبادل زندانیان مشارکت نکردند! مذاکرات تنها میان مسکو و واشنگتن بود و هیچ‌گونه میانجی‌گری وجود نداشت. ما از امارات به دلیل استفاده از خاک این کشور برای انجام تبادل زندانیان و همچنین کشورهای دیگری، از جمله عربستان که برای حل و فصل پرونده آمریکایی‌های بازداشت شده با دولت روسیه تلاش می‌کردند، قدردانی می‌کنیم!»
عربستان سعودی تلاش دارد اینگونه وانمود کند که با وجود سیاست‌های اخیرش در حوزه نفتی که منجر به افزایش قیمت نفت در فصل سرد سال و عصبانیت آمریکایی‌ها شد، اما این کشور همچنان رابطه خوبی با دولت بایدن دارد. واکنش سریع سخنگوی کاخ سفید به خبر نقش عربستان در میانجی‌‌گری بین مسکو و واشنگتن نشان داد، روابط دو کشور اتفاقاً در مسیر بسیار بدی قرار دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات