فرهنگی >>  فرهنگی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۴۲۷۱۴
به بهانه سالروز شهادت حضرت صدیقه طاهره(س)؛

کوثر رسول(ص) در آینه کتاب

ایام ولادت و یا شهادت ائمه معصومین (علیهم‌السلام) فرصت بسیار مناسبی است، برای اینکه به سراغ کتاب‌هایی برویم که درباره آن ذوات مقدسه و معرفی فضائل و تبیین مجاهدت‌های آنان نوشته شده است.
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی/ نسیم اسدپور
https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif ایام ولادت و یا شهادت ائمه معصومین (علیهم‌السلام) فرصت بسیار مناسبی است، برای اینکه به سراغ کتاب‌هایی برویم که درباره آن ذوات مقدسه و معرفی فضائل و تبیین مجاهدت‌های آنان نوشته شده است. قطعا مراسم روضه و مداحی و پای منبر بزرگان دین نشستن، نعمتی است که نه تنها باید آن را بزرگ شمرد، بلکه باید فرصت را غنیمت دانست و برای صفای روح و جان و بهره‌گیری از چشمه‌سار معارف اهل بیت(ع) به این محافل رفت و در آنها شرکت کرد که روح را جلا می‌دهد و به دل پاکی می‌بخشد.

* در این روزگار وانفسا هم که تقریبا همه افراد به نوعی، با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند، با نشستن در مراسم روضه و مریه‌سرایی اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) می‌توان دل را سبک کرده و به آرامش برسیم و آرامش حقیقی هم که امروزه بشر بسیار به آن نیاز دارد، جز در ارتباط قلبی عمیق با خداوند و اولیائش میسر نخواهد بود، اما بدون شک نباید برای شناخت ائمه هدی(ع) تنها به مراسم و مجالس روضه و مداحی و مولودی‌ها اکتفا کرد، بلکه باید خودمان هم در ایام و مناسبات مختلف سیر مطالعاتی مرتبط با آن ایام را داشته باشیم و هم کودکان و نوجوانانمان را به فرهنگ مطالعه و آشنایی بیشتر با سبک زندگی امامان معصوم(ع) تشویق کنیم. شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) نیز فرصت مناسبی است برای مطالعه در باب سبک زندگی این بانوی دو عالم.

* رهبر معظم انقلاب در مورد مسئله مطالعه در باب شخصیت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها می‌فرمایند: «مقام فاطمه‌ى‌ زهرا سلام‌اللَّه‌عليها در خور آن است كه عقول برجسته‌ى انسان‌هاى بزرگ، در اصلی‌ترين رشته‌هاى تفكرشان بينديشند و زبان‌هاى فصيح‌ترين و بليغ‌ترين گويندگان و شعرا و سرايندگان، آن انديشه‌ها را در قالب كلمات بياورند و سرشارترين ذوق‌ها و جوشان‌ترين طبع‌هاى فياض و سيال هنرمندان و شاعران، آن‌ها را به صورت شعر و سخن منظوم، با بهترين گويش‌ها و حنجره‌ها بيان كنند. اگر اين‌طور بشود، شايد ذهن بشرِ متوسطِ امروز و ما كه از معارف حقيقى الهى دوريم و كشش نداريم كه در ذهن و دل و روحمان، حقايق والا و متعالى را درك بكنيم، بتوانيم گوشه‌يى از فضايل و مدايح و مناقب و محامد اين بزرگوار را بفهميم و درك كنيم.» (۱۳۶۸/۱۰/۲۸)

* روایتی متفاوت در «کشتی پهلو گرفته»

*
یکی از کتاب‌هایی که در سه دهه اخیر بسیار توجه مخاطبان و خوانندگان را به خود جلب کرده و مورد استقبال قرار گرفته، «کشتی پهلو گرفته» اثری از سید مهدی شجاعی بوده است. این کتاب، وقایع مهم زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها را با نثری داستانی و زیبا و جذاب روایت می‌کند و به این ترتیب، گذری هم بر دل تاریخ دارد. 

*
کتاب «کشتی پهلو گرفته» 14 فصل دارد؛ در هر فصل، راوی اول شخص یکی از بستگان حضرت فاطمه(س) است. فصل اول از زبان پیامبر اکرم(ص)، فصل دوم از زبان حضرت خدیجه(س)، فصل سوم از زبان خود حضرت فاطمه(س)، فصل چهارم از زبان حضرت علی(ع)، فصل پنجم از لسان امام حسن مجتبی(ع)، فصل ششم از زبان سیدالشهدا امام حسین(ع)، فصل هفتم باز هم از زبان حضرت زهرا(س)، فصل هشتم از لسان عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب کبری(س)، فصل نهم از زبان فضه خادمه حضرت زهرا(س)، فصل دهم‌ به روایت ام‌کلثوم(س)، فصل یازدهم از زبان اسماء، فصل دوازدهم بار دیگر از زبان حضرت فاطمه زهرا(س)، فصل سیزدهم باز هم به روایت امیرالمومنین علی(ع) و فصل چهاردهم از زبان آسمان روایت می‌شود.

* «کشتی پهلو گرفته» کتابی است که می‌توان آن را در روزهای ایام فاطمیه مطالعه کرد و با روضه‌هایی که با قلم ماندگار سید مهدی شجاعی روایت شده، همراه شد. 
* در حال حاضر، نسخه صوتی این کتاب نیز موجود است که می‌توان برای خواندن یا بهتر بگوییم گوش دادن، آن را دانلود کرد؛ هر چند که قطعا خواندن کتاب، حظ دیگری دارد که شاید در گوش دادن آن نباشد. 

* روایتی تحلیلی از کوثر رسول(ص)

* «جامی از زلال کوثر» نیز کتابی است، اثر مرحوم علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) که در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی(ره) منتشر شده است. مرحوم علامه مصباح یزدی با احاطه کامل به مباحث علوم اسلامی، درباره فضائل و ابعاد گوناگون شخصیت حضرت فاطمه‌ زهرا(س) و سجایا و سیره اخلاقی آن حضرت مطالب نابی را ارائه کرده‌ است. 

* «جامی از زلال کوثر» کتابی است که نویسنده در آن، از منظر اعتقادی به تحلیل شخصیت حضرت زهرا(س) پرداخته‌ است؛ اما هر از چندگاهی، به مباحث اخلاقی و تاریخی نیز وارد می‌شود؛ همچنین از دیگر قوت‌های این کتاب می‌توان به این نکته اشاره کرد که تلاش شده برخی از مباحث با مسائل روز جامعه تطبیق داده شده و به‌صورت کاربردی به مخاطبان ارائه شود.

* بازخوانی غم «فدکیه»
* «روزهای فاطمه سلام‌الله علیها؛ شرح خطبه فدک حضرت زهرا (س)» نوشته  مرحوم حجت‌الاسلام علی صفایی حائری نیز در نشر لیلةالقدر عرضه شده است.
* این کتاب ماندگار، خطبه ماندگار فدکیه حضرت زهرا(س) را بازخوانی و تشریح کرده و از خلال آن، حقایق رخ داده در جامعه آن روز را تبیین می‌کند.

* «فاطمه، علی است» نیز اثر علی قهرمانی است و در انتشارات کتاب جمکران منتشر شده و روایتی متفاوت و  خواندنی از فضائل و شخصیت آسمانی آن بانوی آسمانی در پیش چشم مخاطب می‌گذارد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات