صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۴۲۸۰۳

بلوا در بستر ارتجاع

موضوع «آسیب‌شناسی انقلاب» یکی از مباحثی است که در حوزه جامعه‌شناسی انقلاب‌ها نقد و بررسی می‌شود. انقلاب همچون هر پدیده‌ای آفاتی دارد که در صورت آلوده شدن به آن در معرض افول و بیماری قرار گرفته و جایگاه خود را متزلزل خواهد یافت. این نگرانی‌ها موجب شده است[...]
پایگاه بصیرت / مهدی سعیدی

موضوع «آسیب‌شناسی انقلاب» یکی از مباحثی است که در حوزه جامعه‌شناسی انقلاب‌ها نقد و بررسی می‌شود. انقلاب همچون هر پدیده‌ای آفاتی دارد که در صورت آلوده شدن به آن در معرض افول و بیماری قرار گرفته و جایگاه خود را متزلزل خواهد یافت. این نگرانی‌ها موجب شده است رهبران نهضت‌ها و انقلاب‌ها به مثابه دیده‌بانان تیزبین حرکت، موانع پیش‌رو، خطرها و تهدیدها و ضعف‌ها و آسیب‌ها را شناسایی کرده و مستمر به ملت و مسئولان گوشزد کنند. رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی نیز در طول سالیان اخیر بارها از این منظر انقلاب را آسیب‌شناسی کرده و مهم‌ترین خطرهای پیش روی انقلاب را برشمرده و ملت را از دچار شدن به آن انذار داده‌اند. برای نمونه، معظم‌له در دیدار با مردم تبریز با صراحت از خطر «ارتجاع» سخن گفتند.
پاییزی که گذشت، کشور درگیر بلوایی شد که بخشی از حامیان آن را جریان‌هایی تشکیل می‌دادند که دچار آفت ارتجاع شده‌اند! برگ‌ریزانی که در آن برخی از درخت انقلاب جدا شدند و سرنوشت و اختیار خود را به دست رودخانه‌هایی دادند که از ناکجاآباد سر در می‌آورند.
البته این استحاله و ارتجاع را با بهانه‌هایی، چون تعلق به مردم، در کنار مردم بودن، ناکارآمد خواندن حکمرانی، غیرقابل دفاع بودن عمکرد نظام در اغتشاشات و... مزین کرده‌اند؛ اما حقیقت آن‌ است که آفت ارتجاع در عقل و قلب‌شان رسوخ کرده است.
نشانه‌های آفت‌زدگی آنان را می‌توان در تغییر سبک زندگی آنان در طول سال‌های اخیر مشاهده‌ کرد، آنجا که خوی تجمل‌گرایی و اشرافیت بر زندگی‌شان رنگ و لعاب تازه‌ای داده است.
در ورطه موضع‌گیری سیاسی نیز این دگردیسی و دست‌کشیدن از آرمان‌ها را می‌توان مشاهده کرد. آنجا که هر گونه ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی دشمن را نفی و جز نسخه‌های مختلف برای تسلیم و انفعال در برابر دشمن در مطب آنان‌ یافت نمی‌شود!
این در حالی است که یکی از مهم‌ترین راهکارهای عبور از فتنه‌هایی این چنین اغواگر، میدان‌داری و بصیرت‌افزایی نخبگانی است که صدای آنها برای بخشی از توده‌های ملت آشناست، معتمدانی که می‌توانند گره‌های ذهنی جامعه سردرگم را بگشایند و راه حق را از باطل نمایان کنند! سکوت در این مقطع شاید بزرگ‌ترین خیانتی باشد که در روزگار آخرالزمان تلخ‌کامانه شاهد آن هستیم؛ درست در زمانی که امام جبهه حق از ایشان طلب کرده که سکوت را شکسته و برای آگاه‌سازی افکار عمومی در برابر هجمه سنگین جنگ رسانه‌ای مافیای تاریخ به میدان آیند.
اکنون که در آستانه دهه بصیرت قرار داریم، جا دارد که بار دیگر در باب خطر ارتجاع در انقلاب تأملی داشته باشیم و هشدارهای حکیم و دیده‌بان انقلاب اسلامی را جدی بگیریم؛ به ویژه آخرین تعابیر معظم‌له در سی‌ودومین سالگرد ارتحال حضرت امام(ره) در ۱۴ خردادماه ۱۴۰۱ که انذار دادند:«نگذارید کشورتان به سمت ارتجاع برود؛ نگذارید ارتجاع مدرن در بدنه کشور جاگیر بشود و نفوذ کند.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات