صبح صادق >>  مجازستان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۴۲۸۳۲

آقای هیاهو!

پایگاه بصیرت / گروه مجازستان

«ایلان ماسک» حدود دو ماه پیش بالاخره معامله خرید توئیتر را تکمیل کرد و خودش در مقام مدیرعامل، مدیریت این شبکه اجتماعی را در دست گرفت؛ اما مشکلات عدیده‌ای که در همین بازه زمانی برای او پیش آمد، حالا احتمالاً باعث می‌شود او از این سمت کناره‌گیری کند.
مدیریت ایلان ماسک بر توئیتر در دو ماه اخیر تجربه ناخوشایندی بوده است. توئیتری که در سال 2021 حدود 221 میلیون دلار ضرر کرده بوده، حالا طبق برخی تخمین‌ها احتمالاً سالانه 4 میلیارد دلار ضرر خواهد کرد. این آسیب حتی به تسلا هم منتقل شده و یکی از دلایلی است که این شرکت از اوایل ماه سپتامبر نیم تریلیون دلار از ارزش خود را از دست داده و عنوان ثروتمندترین فرد جهان را از ماسک گرفته است.
مالک توئیتر احتمالاً در آینده دیگر نباید مدیرعامل این شرکت باشد؛ چرا که او در یک نظرسنجی از کاربران پرسید «آیا او باید از مدیریت توئیتر کناره‌گیری کند یا خیر» که پاسخ بیشتر کاربران مثبت بود. در ‌نتیجه، حالا به‌نظر می‌رسد ماجراجویی گران‌قیمت ماسک به پایان رسیده است. با‌ این‌ حال، این دوره مدیریت دو ماهه صحنه آزمایش بزرگی بود که درس‌های زیادی را به او آموخت. ایلان ماسک در این بازه زمانی تحت مجادلات زیادی پیرامون آزادی بیان قرار گرفت و روزی نبود که حساب کاربران این شبکه معلق نشود! در واقع ماسک نشان داد تحمل آزادی بیان را ندارد و در رسانه‌ها به دنبال اهدافی است که شاید آنها را دیگر دور از دسترس خود می‌بیند.
از خارج گود، مدیریت توئیتر برای کسی که اتومبیل‌های خودران ساخته و راکت به فضا فرستاده بود، کار راحتی به‌ نظر می‌آمد. ایلان ماسک که خودش را حامی آزادی بیان مطلق معرفی می‌کرد، معتقد بود توئیتر در دام چپ‌گراها گرفتار شده است. او خیلی زود به این نتیجه رسید که این پلتفرم را بخرد و بعد اعلام کرد، رویکردش برای مدیریت محتواها احترام به آزادی بیان در حد و مرز محدودیت‌های قانون خواهد بود.
ولی او در عمل متوجه شد حق آزادی بیان با سایر حقوق اجتماعی تعارضاتی دارد. یکی از این حقوق، «امنیت» است. ماسک ماه گذشته گفت، تعهدش به آزادی بیان به‌ معنای این است که او اکانت توئیتری را که موقعیت جت شخصی‌اش را منتشر می‌کرد، با وجود ریسک‌های امنیتی مسدود نمی‌کند؛ اما این ادعا خیلی زود رنگ باخت و این شبکه اجتماعی پس از مسدودسازی همان اکانتی که موقعیت لحظه‌ای جت شخصی ایلان ماسک را منتشر می‌کرد، قوانین جدیدی را معرفی کرد که اشتراک‌گذاری موقعیت لحظه‌ای افراد را منع می‌کند.
ایلان ماسک علاوه بر محدودسازی آزادی بیان با توجیه امنیت، قیدوبندهای بیشتری را برای جلوگیری از توهین در نظر گرفت. البته استاندارد او برای سنجش توهین متفاوت بود. او بیشتر حساب‌هایی را معلق می‌کرد که وی را مورد خطاب و سؤال قرار داده بودند!
ایلان ماسک حتی آزادی بیان را در زمینه توئیت‌هایی که به درآمد شرکت‌ها آسیب می‌زدند، محدود کرد. عده‌ای از کاربران با تظاهرکردن به برخی برندها، مانند Pepsi و Nestle، با شعارهای این شرکت‌ها شوخی کرده بودند، اما توئیتر اعلام کرد چنین اقداماتی غیرقانونی است تا همکاری تبلیغاتی با این شرکت‌ها را از دست ندهد. توئیتر همچنین برای جلوگیری از مهاجرت کاربران از توئیتر به سایر شبکه‌های اجتماعی، اعلام کرد، اشتراک‌گذاری لینک سایر شبکه‌های اجتماعی در توئیت‌ها و پروفایل‌ها ممنوع است که در ادامه ایلان ماسک از تصمیم خود عقب نشست و از کاربران عذرخواهی کرد.
عملکرد چندماهه شاهزاده فناوری (لقبی که به ماسک داده‌اند) نشان می‌دهد، احتمالاً متوجه سختی کار در رسانه شده است و آقای هیاهو به زودی از مدیریت مستقیم یک رسانه عقب خواهد نشست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات