صبح صادق >>  پاسدار >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۴۲۸۴۰
گزارش صبح صادق از اولین جشنواره تعالی مطهِر

سپاه بلد طیب است

اولین جشنواره حسابرسی سپاه با عنوان «تعالی مطهِر» به همت سازمان حسابرسی سپاه هفته گذشته برگزار شد. در این جشنواره افزون بر سخنرانی فرمانده کل سپاه و جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه، از رده‌ها و نفرات برتر حوزه مالی و حسابرسی سپاه در سال 1400 قدردانی شد[...]
پایگاه بصیرت / علیرضا جلالیان

اولین جشنواره حسابرسی سپاه با عنوان «تعالی مطهِر» به همت سازمان حسابرسی سپاه هفته گذشته برگزار شد. در این جشنواره افزون بر سخنرانی فرمانده کل سپاه و جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه، از رده‌ها و نفرات برتر حوزه مالی و حسابرسی سپاه در سال 1400 قدردانی شد.
به گزارش خبرنگار صبح صادق، سردار سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این جشنواره با بیان اینکه مفهوم مطهِر و پاک‌کننده که برای این جشنواره و مجموعه حسابرسی سپاه برگزیده شده، از آیه 108 سوره توبه اقتباس شده است، اظهار داشت: «سپاه، این نهاد عظیم و مقدس که به دست امام عظیم‌الشأن(ره) تأسیس شد و بعدها طی دهه‌ها به دستور رهبر عزیز و عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی(مدظله‌العالی) به یک نهاد مؤثر در محیط بین‌الملل، منطقه‎ای و ملی تبدیل شده، نهاد پاکیزه‌ای است که از ابتدا بر اساس تقوا بنیانگذاری شده است. در واقع، تقوا سرشت و ذات این نهاد است.»
وی فلسفه وجودی سپاه را گسترش تقوای الهی دانست و افزود: «سپاه تجسم تقوا و عدالت است و تندیس زنده مقابله با زورگویان عالم و کسانی است که قصد دارند مناسبات ظالمانه را در جهان به همه انسان‌ها تحمیل کنند.»

سپاه یک نهاد کامل
سردار سلامی با بیان اینکه سپاه نهاد کاملی است که کارکرد اجتماعی، اقتصادی، سازندگی، فرهنگی، سیاسی و دفاعی دارد، افزود: «کارکرد یعنی محصول کار مثلاً در کارکرد سیاسی نه اینکه سپاه یک نهاد سیاسی است؛ بلکه نتیجه و عمل او سیاسی است و حتما سپاه با سیاست دشمن مقابله می‌کند و در هم می‌شکند و سیاست‌های دشمن را ناکارآمد و تحقق‌ناپذیر می کند.»
وی افزود: «کارکرد سپاه اثر اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دارد. سپاه در این موارد با مدل جنگ با دشمنان کار را انجام داد. سپاه در همه عرصه‌های داخلی و خارجی چنین کارکردهایی را دارد و طبیعتاً با این اوصاف یک سرمایه عظیم مادی در اختیار سپاه است و باید این‌گونه باشد. سپاه نهادی است غنی و قوی، چون باید قوی باشد و غنی. اگر سپاه قوی نباشد، نمی‌تواند در مقابل دشمنان قدرتمند بایستد، قرار نیست ضعیف باشیم.»
فرمانده کل سپاه با اشاره به اینکه گردش مالی در سپاه به صورت عقلی باید گردش مالی دقیقی باشد، گفت: «حتماً این نهادی که می‌خواهد با این قدرت‌های بزرگ سرشاخ بشود و دست و پنجه نرم کند و بازوان اینها را از حرکت بازدارد و متوقف کند، قدم‌ها را سست کند و لاله عنکبوتی او را فرو بپاشاند، باید قدرتمند باشد. قدرت اصلی سپاه در همین روح طهارت و وارستگی و پاکیزگی است و این گردش مالی باید تحت یک انضباط دقیق منظم و سازمان یافته باشد.»
وی افزود: «اعتقاد به پاک بودن و حلال و حرام خدا را به رسمیت شناختن حتی به اندازه «مثقال ذره» و بی تفاوت نبودن نسبت به ارقام کوچک مهم است؛ همیشه زوایای انحراف در ابتدا کوچکند، اما هرچه که زمان پیش می‎رود، خطوط یک زاویه کوچک در طول حرکت فاصله‌هایش زیاد می‎شود.»
سردار سلامی افزود: «در مسائل مالی باید از اعداد کوچک پاسداری کرد. تمام اعداد بزرگ جمعی از اعداد کوچک هستند؛ این نگاه دقیق ریز به انضباط مالی تا نگاه کلان به این مسائل هر دو مهم هستند و در کوچک‌ها نباید اغماض کرد. نسبت به مثقال ذره هم باید حساس بود، مثل مسائل ریاضی نیست که برای ساده‌سازی از ارقام کوچک و اعشاری صرف نظر کنیم. وقتی جلوی اتفاق ریز گرفته بشود، اتفاق بزرگ نمی‎افتد.»
وی تأکید کرد: «زیر ساخت اصلی انضباط مالی کنترل‌های درونی خود انسان‌هاست؛ ولی در سازمان‌های بزرگ نباید به این اکتفا کرد. انضباط مالی در این گونه سازمان‌ها نیازمند سازوکار است؛ یعنی سامانه‎ای حرفه‎ای، دقیق، علمی و قابل سنجش می‌خواهد تا بازدارندگی، اطمینان و اعتماد ایجاد کند.»
فرمانده کل سپاه تأکید کرد: «حسابرسی‎ها اهانت نیست و اطمینان یافتن و اطمینان قلب پیدا کردن است؛ حرکت مالی و پولی در مجموعه‌ها باید بر ریل قوانین باشد.»
وی افزود: «البته سپاه همیشه با شرایط غیرمنتظره مواجه است. حرکت سپاه تماماً خطی نیست. ما در محیط پر آشوب هستیم و سوانح و مباحث بلایا وجود دارد و خیلی امور دیگر. سپاه وارد مأموریت در داخل و بیرون کشور می‌شود، مانند مقابله با آن جریان بزرگ تکفیری. سپاه در محیط منازعه اجرای مأموریت می‌کند، در محیط رقابت و شراکت می‌شود پیش‌بینی داشت و عمدتا حرکت خطی است؛ اما در محیط منازعه روند تحولات مشخص نیست. نمی‎توان پیش‎بینی کرد. در محیط جنگ هر دو طرف سعی می‌کنند غیر قاعده‎مند با هم کار کنند. اینجا پیش‌بینی‌پذیری کم است و هزینه‎های پیش‌بینی‌ناپذیر بسیاری به وجود می‌آید. باید بررسی کنیم که چگونه اینها را قاعده‌مند کنیم و به چه شکل معیارها و ضوابط گردش مالی را با اینها تطبیق دهیم.»

انحراف مالی و اخلاقی منشأ انحراف سیاسی
حجت‌الاسلام والمسلمین حسین طیبی‌فر، جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه در این جشنواره با بیان اینکه مطهِرین پاک‌کننده و تنظیم‌کننده هستند و ثمره کارشان مطهر شدن مقوله مالی سپاه است، افزود: «همه این امور برای دو موضوع است: یکی صداقت در انجام مسئولیت و دیگری شفافیت مسائل مالی در سپاه.»
وی با اشاره به اینکه در طول تاریخ از دو ناحیه مسائل مالی و اخلاقی ضربه خورده‎ایم، افزود: «انحرافات سیاسی ریشه‌اش به یکی از این دو بر می‌گردد، یعنی کسی که انحراف سیاسی پیدا کرد، می‌شود همان کسی که امیرالمؤمنین(ع) را با شمشیر مجبور می‎کند حکمیت را بپذیرد، یا می‎شود همان‎هایی که پشت امام حسن(ع) را خالی کردند یا جلوی امام حسین(ع) در روز عاشورا ایستادند.»
جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه تأکید کرد: «ریشه بیماری اخلاقی و سیاسی در مسائل مالی و لقمه است؛ این دو خطر هر انقلابی را در دنیا تهدید کرده است. همین آدم‎های از جهت مالی به هم ریخته و مبتلا به بیماری اخلاقی معمولاً وارد فساد سیاسی هم می‎شوند و آن وقت همان‌ها در برابر امیرالمؤمنین(ع) و امام جامعه می‌ایستند.»
حجت‌الاسلام طیبی‌فر در ادامه گفت: «وقتی رهبر معظم انقلاب به سپاه دستور می‎دهند که برای همه شرایط آماده باشد، در همه زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، نظامی و... این آمادگی در بعد اقتصادی الزاماتی دارد که یکی همین داشتن ناظر و حسابرس و مطهِر برای این است که مجموعه سپاه مطهَر شود.»
وی خاطر نشان کرد: «این وظیفه بسیار سنگین است، رهبر معظم انقلاب در بحث مسائل مالی حساسیت ویژه دارند؛ چون آقا می‌دانند که انحراف مالی، انحراف اخلاقی می‌آورد و انحراف اخلاقی هم که آمد، انحراف سیاسی دنبالش خواهد آمد. در روایات تأکید شده است، لقمه حرام نه تنها در خود انسان اثر می‎گذارد؛ بلکه در نسل انسان هم اثرگذار است و نسل آدم را نابود می‌کند. یک جا لغزش پدر و مادر در نسل مؤثر است.»
وی در پایان تأکید کرد: «حوزه نمایندگی در کنار دوستان حسابرسی است و خواهان شفافیت مالی و حسابرسی در تراز انقلاب اسلامی است. حضرت آقا می‌خواهند سپاه در بسیاری از جاها الگو باشد.»

حرکت به سمت حسابرسی در تراز انقلاب اسلامی
سرهنگ پاسدار دکتر محمد شوقی، رئیس سازمان حسابرسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در این جشنواره گفت: «این جشنواره به منزله یک پدیده نوظهور می‌تواند به تقویت بخش حسابرسی، فرهنگ پاسخگویی و پاسخ‌خواهی و تولید گفتمان حسابرسی در سپاه کمک کند.»
وی افزود: این جشنواره با زحمت عزیزان همکار بنده فرصت مغتنمی است تا فرهنگ حسابرسی در تراز انقلاب اسلامی و بر اساس اصول مبانی اسلامی طرح و بحث شود.
وی با تشکر از همکاری مجموعه‌هایی از سپاه، مانند قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)، بنیاد تعاون سپاه و بنیاد تعاون بسیج و سایر رده‌ها به دلیل همکاری در عملیات حسابرسی و برگزاری این جشنواره ابراز امیدواری کرد: «این حرکت فرهنگ‌ساز، یعنی برگزاری این جشنواره و شناسایی حسابرسان موفق‌تر و رده‌های برتر در این حوزه در خانواده سپاه همه ساله ادامه خواهد داشت تا هر ساله بتوانیم عملکرد خود در مجموعه سپاه را در این قالب سنجش کنیم.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات