صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۴۲۹۵۸

ثمره خون سردار دل‌ها

اتحاد میان امت اسلامی
وحدت تمام‌عیار ملت ایران از یک ‌سو و اتحاد ملت‌ها و دولت‌های ایران و عراق به برکت خون حاج قاسم و ابومهدى المهندس و یاران‌شان ممکن شد. «بابک صدرزاده» پژوهشگر محور مقاومت با بیان اینکه در فضای داخلی، شخصیت سردار سلیمانی ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی عظیمی را فعال کرده است، گفت: «به اذعان کارشناسان سیاسی، اگرچه شهادت فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ابعاد فرامنطقه‌ای و بین‌المللی دارد، اما آثار سیاسی و نظامی آن همچنان در فضای بین‌الملل اثرگذار است. یکی از نتایج شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس اتحاد و پیوند بیش ‌از پیش دو ملت عراق و ایران است؛ به‌ گونه‌ای ‌که پایگاه «المسله» عراق این تیتر را در رسانه خود منتشر کرده بود: «تدابیر شیطانی ترامپ برای تفرقه‌افکنی میان ملت‌های ایران و عراق به پیوند تاریخی آنها منجر شد.»
«نه» به سازش
اصلاح‌طلبان که همواره مذاکره با غرب و سازش با آنها را در رأس امور خود قرار داده بودند و در هشت سال ریاست حسن روحانی بر قوه مجریه، آب خوردن مردم هم به برجام گره زده شد، پس از شهادت سردار سلیمانی نیز از رویکرد خود پا پس نکشیدند و بر ادامه روند مذاکرات اصرار کردند. بهمن 1398 و یک ماه پس از ترور سپهبد سلیمانی، محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با «اشپیگل» گفته بود: «ایران و آمریکا همچنان می‌توانند مذاکره کنند.» این در حالی است که تجمع‌های میلیونی در تشییع پیکر مطهر شهدای مقاومت، بیان‌کننده همه‌پرسی ملی «بله به مقاومت و نه به سازش» بود.آن زمان در پاسخ به موافقان مذاکره، سردار نقدی گفته بود: «متأسفانه برخی گروه‌های سیاسی داخلی، همچنان از مذاکره حرف می‌زنند؛ این در حالی است که آمریکای جنایتکار، هرگز اهل عمل به هیچ عهدنامه بین‌المللی نیست.» به گفته او، «ترور شهید قاسم سلیمانی یکی از نتایج مذاکره با آمریکا بود.»از همین منظر، این اقدام ددمنشانه شیطان بزرگ، یک‌بار دیگر نقاب را از چهره وی انداخت و خشم و نفرت عمومی از سران کاخ سفید را به بالاترین حد خود رساند؛ به‌گونه‌ای که میان تندروترین چهره‌های حامی مذاکره و سازش با آمریکا، آنان که صادقانه و از سر دلسوزی این مسیر را پیشنهاد می‌کردند، به خیل ملت ایران پیوسته و از لزوم تقابل تا غلبه نهایی سخن گفتند.
تغییر مسیر تاریخ منطقه و جهان
پس از شهادت سردار سلیمانی، عزم و اراده‌ای خاص در ایران و برخی کشورها نسبت به مقابله جدی با سیاست‌های ظالمانه آمریکا و کشورهای هم‌پیمان با او به وجود آمد. این خود، یعنی آمادگی برای تغییر مسیر تاريخ منطقه و جهان. رهبر معظم انقلاب در این زمینه فرمودند: «در این قضیه[شهادت شهید سلیمانی و همراهانش] کار بزرگی انجام گرفت، حادثه بزرگی انجام گرفت، انقلابی به وجود آمد که دنیا را تکان داد، متحوّل کرد و تاریخ را، مسیر تاریخ کشور را مسیر تاریخ منطقه را و شاید مسیر تاریخ جهان را که بعدها قضاوت خواهد شد‌ـ تغییر داد.» از این‌رو نخستین طرح سه فوریتی مجلس شورای اسلامی ایران که بر اساس آن همه فرماندهان و عاملان پنتاگون ‌ـ وزارت دفاع آمریکا‌ـ تروریست شناخته شدند، تصویب شد. همچنین مصوبه پارلمان عراق برای اخراج نیروهای ارتش آمریکا از عراق، آغازی بر این تغییر مسیر بود. افزون بر آن، در داخل آمریکا نیز حوادث جالبی رخ داد، از جمله اینکه روز چهارشنبه (1398/10/18) «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد: «در پی ترور سردار «قاسم سلیمانی» به دستور ترامپ و به‌تبع آن افزایش تنش‌ها در منطقه، این مجلس در مورد طرحی رأی‌گیری می‌کند که در صورت تصویب، اختیار ترامپ برای درگیر کردن آمریکا در منازعات نظامی را محدود می‌کند.» از این‌ رو دیری نپایید که مجلس نمایندگان آمریکا بامداد جمعه (1398/10/20) طرحی را که خواستار کاهش اختیارات جنگی رئیس‌جمهور این کشور است، به تصویب رساند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات