صبح صادق >>  پاسدار >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۴۲۹۷۶
فرمانده سپاه حضرت ولی‌عصر(عج) در گفت‌وگو با صبح صادق

جهاد برای آبادی خوزستان

استان خوزستان قلب و قطعه‌ای از خاک میهن عزیزمان ایران است که با قدمت چند هزار ساله، یکی از نقاط مهم تمدنی به شمار می‌آید. آب، انرژی، سد، کشاورزی و راهگذرهای مهم شاهراهی دنیا این استان را به یکی از مهم‌ترین نقاط کشور تبدیل کرده، اما خوزستان برای یک سری از مردم ایران ویژه‌تر است. دفاع مقدس هشت ساله ویژه‌ترین جلوه‌هایش را در این سرزمین نشان داده است[...]
پایگاه بصیرت / علیرضا جلالیان

استان خوزستان قلب و قطعه‌ای از خاک میهن عزیزمان ایران است که با قدمت چند هزار ساله، یکی از نقاط مهم تمدنی به شمار می‌آید. آب، انرژی، سد، کشاورزی و راهگذرهای مهم شاهراهی دنیا این استان را به یکی از مهم‌ترین نقاط کشور تبدیل کرده، اما خوزستان برای یک سری از مردم ایران ویژه‌تر است. دفاع مقدس هشت ساله ویژه‌ترین جلوه‌هایش را در این سرزمین نشان داده است. شاید بتوان گفت، جای جای مناطق عملیاتی خوزستان ردّ پای اصحاب آخرالزمانی امام عشق است و این اصحاب جامعه مهدوی را در هشت سال دفاع مقدس و در سرزمین خوزستان مشق کرده‌اند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از مؤثرترین نهادهای فعال در این استان است. به دلیل آشنایی با کم و کیف فعالیت سپاه این استان در گفت‌وگویی با سردار سرتیپ پاسدار حسن شاهوارپور، فرمانده سپاه حضرت ولی‌عصر(عج) استان خوزستان ابعاد این موضوع را مکشوف کردیم، در ادامه تلخیصی از گفت‌وگوی مفصل صبح صادق را با سردار شاهوارپور می‌خوانید.

در خصوص کم و کیف مأموریت مردم‌یاری و محرومیت‌زدایی سپاه استان خوزستان توضیح بفرمایید.
در حوزه مردم‌یاری در چند بخش، مجموعه بسیج و گروه‌های جهادی و سپاه در خدمت مردم هستند که بخشی از خدمات ما در حوزه تلاش‌های عمرانی و زیرساختی است و گروه‌های جهادی و بسیج سازندگی این مسئله را پیگیری می‌کنند. برای نمونه، برای امسال مابقی پروژه‌های عمرانی تحویل داده خواهد شد. البته این آمار جدای از سیل است؛ چون ما هم سیل داشتیم و هم زلزله که بخش زیادی از بازسازی و ساخت واحدهای آسیب دیده بر عهده سپاه بود. در کنار آن تعمیر و بازسازی مساجد و مدارس مناطق سیل زده و زلزله‌زده هم بر عهده ما بود که انجام شد.
برای نمونه، هم در سیل و هم درزلزله مسجدسلیمان 300 واحد مسکونی ساخت و تعمیر داشتیم. ۳۸ مدرسه به صورت کامل در مسجدسلیمان تعمیر و بازسازی شد. در حال حاضر نیز ۱۶ مدرسه روستایی در حال ساخت داریم که این پروژه‌ها در مناطق صعب‌العبور اجرا می‌شود. جاده صعب‌العبور در منطقه احمدفداله در شمال اندیکا به طول 20 کیلومتر در حال ساخت است که به زودی بهره‌برداری خواهد شد تا دسترسی به این منطقه راحت‌تر باشد. افزون بر این، آبرسانی روستایی را داشتیم به طول ۳۶۰ کیلومتر که انواع لوله با سایزهای مختلف لوله‌گذاری شده به همراه سامانه‌های پمپاژ و مخازن و... . با توجه به تنش آب در مناطقی از استان، این پیگیری‌ها برای دو سال اخیر به شدت زیاد شده و سپاه استان به سرعت در حال کار برای حل این مشکل است.
در بحث خدمات درمانی به محرومان هر دو هفته تیم‎های درمانی به مناطق محروم استان اعزام می‌شوند. تأمین جهیزیه محرومان و بسته‎های معیشتی هم انجام شده است.
گفتنی است، دام سنگین منطقه، گاومیش است و بقایش با آب رابطه مستقیم دارد و این دام بیشتر مدت زمان ۲۴ ساعت روز را به استفاده از آب نیاز دارد، لذا با توجه به تنش آبی با ابتکار گروه‌های جهادی و بسیج سازندگی در مناطق پرورش این دام حجم بالایی مه‌پاش نصب شد و تانکرهایی هم در منطقه مستقر کردیم تا مبتنی بر تنش آبی بتوان مصرف آب را در این حوزه کنترل کرد و پرورش گاومیش به مشکل برنخورد. در منطقه دشت آزادگان، 150 هزار رأس گاومیش وجود دارد و این، یعنی اقتصاد چند ده هزار خانواده. به این ترتیب، در این بخش تلاش‌های زیادی صورت گرفته است تا مشکلی برای این مردم عزیز به وجود نیاید. در حوزه اقتصاد مقاومتی، ما پنج دهکده اقتصاد مقاومتی را در جای جای استان در حال احداث داریم. دهکده اقتصاد مقاومتی اهواز ۷۵ درصد پیشرفت دارد. در این مجموعه‌ها فعالیت‌های تولیدی و صنایع تبدیلی مستقر خواهند شد و با توجه به امکاناتی که در آن پیش‌بینی شده، تولید پایدار و اشتغال‌زا و مؤثر ایجاد خواهند کرد. پرورش طیور و آبزیان، پرورش دام سبک چندقلوزا، تولید و بسته‌بندی گیاهان دارویی، پرورش زنبور عسل، بسته‌بندی خرما و... در این مجموعه‌ها پیش‌بینی شده است. البته همه اینها بخش کوچکی از فعالیت‎های دوستان ماست.

شجره طیبه صالحین در بسیج از مبدأ استان خوزستان به عنوان یک طرح سراسری در کشور اجرا شده است؛ طرحی که اهمیت بالایی در تربیت نیروهای در تراز انقلاب اسلامی دارد، در حوزه بسیج مساجد و محلات چه فعالیت‌هایی را انجام دادید؟
در استان خوزستان که مبدأ این حرکت هم بوده، اقدامات خوبی صورت گرفته است. در این حوزه خود بنده به همراه امام جمعه اهواز که استاد شجره طیبه صالحین استان هم هستند، شهرستان به شهرستان رفتیم و با مسئول تعلیم و تربیت شهرستان، سرمربیان، مربیان و جلسه گذاشتیم و هم در بخش تربیتی و هم در بخش مدیریتی وضعیت را رصد کردیم. سعی شد موانع کار برطرف شود، فقط امسال برای عزیزان حدود یک میلیارد تومان هدیه در نظر گرفته شد که به نظرم همه‌اش سرمایه‌گذاری برای آینده است.
عمده مشکلات احصا شده را شهرستان به شهرستان بررسی کردیم و تا جایی که امکان داشت و به ما مربوط می‌شد، مشکلات را رفع کردیم. البته برخی مشکلات فرا استانی بود. برای همه عزیزان دوره‌های تربیتی در مشهد مقدس برگزار کردیم و امیدواریم فعال‌سازی حلقات صالحین و توسعه کمی و کیفی آن تا پایان سال در وضع مطلوبی قرار گیرد. در جاهایی مشکل تأمین مربی داشتیم که با حوزه‌های علمیه تعامل شد، در زمینه محتوای تربیتی هم شورایی در قم متولی تأمین این محتواست که کتاب‎هایی در این زمینه معرفی شده و ما بر اساس طراحی‎های این عزیزان کار را پیش می‌بریم.

همین‌جا در خصوص بسیج مساجد و محلات و کم و کیف فعالیت‌های این حوزه در استان می‌خواهم توضیح دهید.
در بحث بسیج محلات و مساجد، پایگاه‎ها سنجش شده که در چند سطح بودند. کیفیت‌بخشی به پایگاه‌ها برای ما اولویت دارد. بر این اساس، امسال توان‌مان را برای تعیین تکلیف در این حوزه گذاشتیم. در این راستا، پایگاه‌های ضعیف و غیر فعال یا باید ارتقا پیدا می‌کرد یا تعطیل می‌شد. پایگاه‌های فعال هم باید به یک سطح بالاتر ارتقا پیدا می‎کرد. با همکاری عزیزان در سپاه و بسیج نواحی و حوزه‌ها امروز بحمدالله دو سوم پایگاه‌های بسیج استان پایگاه ویژه هستند که این البته خود کار عظیمی است و پیگیری فراوانی را طلب می‌کرد که انجام شد.

تعامل سپاه با دستگاه‎های دیگر چگونه است؟
تعامل خوب و تنگاتنگی داریم. هرجا که از ما کاری بر بیاید، به کمک عزیزان شتافتیم. همکاری ما با صنعت، کشاورزی، نفت و سایر دستگاه‌های استان به صورت مستمر است و همه به دنبال رفع موانع هستیم. البته نقدهایی هم به دوستان داریم، استان خوزستان به کار جهادی نیاز دارد، برخی از ادارات باید بیشتر از ساعت اداری کار کرده و کارها را جهادی پیگیری کنند. برای نمونه، اگر کالاهای اساسی در بنادر ماند و ترخیص نشد، ما پیگیری کردیم و کمک حال دوستان بودیم، بعضی مشکلات البته به پایتخت و ستاد وزارتخانه‌ها بر‌می‌گردد، اما تاجایی که ما توانستیم کمک حال بودیم. تعامل با دستگاه‌های فرهنگی استان هم به خوبی انجام می‌شود. در حوزه فعال‌سازی کارخانجات تعطیل کارهای زیادی انجام شد، در حوزه ترویجی بحث کشاورزی هم دوستان ما همکاری خوبی با جهاد کشاورزی داشتند.

از امنیت استان هم بفرمایید.
ما در حوزه اشراف اطلاعاتی و هماهنگی در حوزه مسائل امنیتی و انتظامی مشکل خاصی نداریم. استان ما هم مرز زمینی دارد و هم مرز آبی که در خلیج‌فارس با نیروهای فرا منطقه‌ای هم مواجه هستیم، در این شرایط وضعیت خوب است. در اتفاقات اخیر هم دشمن نتوانست مطابق طراحی‌هایش ظرفیت‌سازی در استان انجام دهد.

کشفیات سلاح شما در مجموعه استان چقدر بوده؟
سال گذشته مجموعه دستگاه‎های امنیتی استان شامل اطلاعات، فراجا و سپاه در مجموع پنج هزار قبضه سلاح جنگی و شکاری کشف کردند و متعاقباً تعداد قابل توجهی مهمات با این سلاح‎ها کشف شد. امسال تا کنون حدود 3500 قبضه کشف داشته‌ایم. البته کشفیات هم در امر قاچاق سلاح در مرز بوده است و هم در عمق استان.

برای میزبانی کاروان‌های راهیان نور چه اقدامات و برنامه هایی در دست اقدام دارید؟
بحث راهیان نور سال گذشته با استقبال بسیار عالی روبه‌رو شد، بعد از وقفه کرونا حجم زائران بسیار زیاد بود، الآن اعزام هم از استان خوزستان داریم و هم از سایر استان‎ها. افزون بر مدیریت یادمان‎ها و زیارتگاه‎ها و مناطق عملیاتی، امنیت زائران و سایر مباحث هم مدیریت می‎شود. قرارگاه راهیان نور سپاه و بسیج و مسئولان فرماندهان در سازمان بسیج هم پای کار هستند، اعزام دانش‌آموزی و دانشجویی برای امسال شروع شده و تا اواخر سال که اعزام‌های مردمی و خانوادگی آغاز خواهد شد، آمادگی‌های لازم برای استقبال از زائران به وجود آمده و پیش‌بینی‎ها نشان می‎دهد، اگر مشکل خاصی نداشته باشیم، امسال رکورد تعداد زائران در راهیان نور شکسته می‌شود.
در کنار راهیان نور، راهیان پیشرفت را هم داریم که 12 مرکز بزرگ صنعتی را شناسایی کردیم؛ صنایع بزرگ نفت و فولاد و نیشکر و سدها، با استقبال مدیران این مجموعه‎ها اعزام دانش‌آموزی و دانشجویی برای این حوزه را هم در دستور کار قرار دادیم و در حال انجام است تا عزیزان بیشتر با پیشرفت‎ها و واقعیت‌های ایران اسلامی آشنا شوند و اینها را لمس کنند.

در سپاه استان طرح ابتکاری هم داشتید که قابل بیان باشد؟
هرجا که احساس کردیم مردم مشکل دارند و به کمک نیاز است، وارد شدیم. یکی از این حوزه‌ها اشتغال بود. با تعامل با بانک‎های استان داوطلب شدیم تا وام‌های اشتغال را توزیع کنیم، لذا بسیج سازندگی استان پیگیر تشکیل پرونده‌ها شد و این روند در حال اجراست. بیش از سه هزار پرونده تشکیل شده و آماده است. تعامل شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها با صنایع بزرگ را در دستور کار قرار دادیم که نتایج خوبی هم داشت.

می‌خواهم در بخش آخر از حوزه خدمات کارکنان، به ویژه مسکن و حمایت‌های معیشتی از کارکنان بفرمایید.
در بخش مسکن امسال 1084 واحد در دستور کار داریم؛ یعنی نیمه دوم سال قبل اینها شروع شده و امسال تحویل داده خواهد شد. 392 واحد تمام شده و تحویل داده‌ایم. سعی بر این است که همه پاسداران واجد شرایط تا ورودی سال 1396 در صورت نام‌نویسی، مشکل مسکن‌شان حل شود. الآن هم با بحث نهضت ملی مسکن محدودیتی نداریم. البته مشکل زمین در استان خوزستان برای همه وجود دارد و خود مجموعه سپاه استان الآن دو سه هزار نفر معطل واگذاری زمین داریم. آمار کل استان در رابطه با افرادی که معطل واگذاری زمین یا پروژه ساخت هستند بسیار زیاد است که دولت باید مشکل تأمین زمین را در استان حل کند.
در موضوع وام‌ها در دو سال اخیر عدد بالایی وام برای نیروها در حوزه‌های مختلف مرابعه، قرض‌الحسنه، معیشتی، ازدواج، مشوق فرزندآوری و کمک‌های بلاعوض اینها پرداخت شده اختصاص دادیم.
سال گذشته نزدیک به سه هزار نفر از تسهیلات استفاده کردند، امسال هم تاکنون نزدیک به دو هزار نفر وام دریافت کرده‌اند و اینها به جز وام مسکن است. در بحث بازنشستگان هم حجم بالایی وام به این عزیزان پرداخت شده است.
در رابطه با ازدواج و فرزندآوری پیگیری‌های زیادی شده است. هم جلسات تشویقی برای نیروهای مجرد مرد و زن و هم مشاوره. در بحث جهیزیه اقساط بلندمدت برای عزیزان در نظر گرفتیم تا سقف سی میلیون تومان پرداخت می‎شود که این جدای از سایر وام‎های مصوب است.
جشنی هم برای عزیزان تازه ازدواج کرده داریم. به علاوه اعزام رایگان مشهد مقدس هم برای این عزیزان در نظر گرفته‌ایم. در کنار این، در بحث فرزندآوری هم تشویقات و هدایایی به عزیزانی که فرزند تازه متولد دارند ارائه می‌کنیم، حمایت از خانواده‌های با تعداد زیاد فرزند هم بعضا داشته‌ایم. این در کنار همه خدماتی است که خود سپاه بر اساس قانون انجام می‌دهد.
ما در سپاه استان بسته‎های معیشتی و ارزاق هم برای کارکنان در نظر گرفتیم که سال گذشته و امسال این بسته‌ها تقدیم عزیزان شده و می‎شود. البته با توجه به محدود بودن منابع و کم بودن حقوق عزیزان پاسدار و وضعیت اقتصادی کشور می‌دانیم که همکاران ما دچار کم و کاستی‌های زیادی هستند، سعی ما بر این است که بخشی از این کم و کاستی‌ها را رفع کنیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات