صبح صادق >>  جهان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۴۳۳۸۷

اختلاف بی‌پایان

پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان

هفته گذشته یکی از جالب توجه‌ترین رأی‌گیری‌ها برای انتخاب رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در این کشور صورت گرفت. در این رأی‌گيری، جمهوری‌خواهان با شش بار رأی‌گیری جداگانه، باز هم نتوانستند رئیس جدید مجلس نمایندگان را انتخاب کنند و افتراق و دودستگی در نمایندگان جمهوری‌خواه سبب شد دموکرات‌ها آنها را به باد انتقاد بگیرند.
شش بار شکست متوالی «کوین مک‌کارتی» رهبر اکثریت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در رسیدن به کرسی ریاست این نهاد، با واکنش طعنه‌آمیز «جو بایدن» رئیس‌جمهور این کشور همراه شد. رئیس‌جمهور آمریکا گفت، اگر جنگ داخلی بین جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان ادامه یابد، ممکن است غیرمنتظره‌ترین نامزد و حتی فردی تازه‌کار به ریاست این نهاد انتخاب شود. بایدن ضمن درخواست از اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان برای پایان دادن به تفرقه خود، گفت، این درگیری آشفته بر سر ریاست فقط چهره آمریکا را مخدوش می‌کند.
به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی در این‌باره توضیح داد، تأخیر در انتخاب رئیس مجلس نمایندگان سبب می‌شود متحدان و دشمنان آمریکا اینگونه فکر کنند که واشنگتن هنوز از آشوب حمله هواداران «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق این کشور به ساختمان کنگره رها نشده است.
در آخرین دور رأی‌گیری در هفته گذشته، «حکیم جفریز» رهبر اقلیت دموکرات ۲۱۲ رأی و مک‌کارتی ۲۰۱ رأی کسب کردند. دلیل ششمین شکست مک‌کارتی، رأی ۲۰ نماینده جمهوری‌خواه به «بایرون دونالدز» عضو راستگرای افراطی این حزب در مجلس نمایندگان است. این در حالی است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای باز کردن بن‌بست انتخاب رئیس مجلس نمایندگان این کشور، از مک‌کارتی حمایت کرد و خواستار رأی ‌دادن تمام جمهوری‌خواهان به او شد. این درخواست ترامپ در آستانه چهارمین دور رأی‌گیری بیان شد؛ اما در پنجمین و ششمین دور، باز هم از تعداد آرای مک کارتی کم شد و توصیه ترامپ هم به کمک او نیامد!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات