صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۴۳۴۱۷

فصل جدید فراجا

یکی از جلوه‌های تدبیر و مدیریت عالی رهبر حکیم انقلاب در حوزه انتصابات، به‌ویژه در سازمان‌ها و نهادهای حساس نظامی و انتظامی، این است که افرادی با تفکر راهبردی و کلان‌نگر را به عنوان فرمانده برمی‌گزینند[...]
پایگاه بصیرت / علی حیدری

یکی از جلوه‌های تدبیر و مدیریت عالی رهبر حکیم انقلاب در حوزه انتصابات، به‌ویژه در سازمان‌ها و نهادهای حساس نظامی و انتظامی، این است که افرادی با تفکر راهبردی و کلان‌نگر را به عنوان فرمانده برمی‌گزینند.
به نظر نگارنده، فرمانده معظم کل قوا با دوراندیشی و آینده‌نگری، برخی شخصیت‌ها و عناصر مستعد را در دوره‌ای مأمور تدوین نقشه پیش‌ روی یک سازمان بزرگ نظامی می‌کنند تا در موعد نیاز، به فراخور شرایط و اقتضائات بتوانند سکان فرماندهی آن نیرو را بر عهده بگیرند و ضمن شتاب دادن به حرکت آن سازمان، با به کارگیری عنصر ابتکار و خلاقیت و با شیوه‌های علمی و مطالعه‌شده، نوشوندگی و تغییر و تحول را به ارمغان بیاورند.
این مهم، در انتصاب سردار سرتیپ پاسدار احمدرضا رادان به عنوان فرمانده کل انتظامی کشور، قابل مشاهده است.
البته این اولین بار است که فرمانده سازمان انتظامی کشور، مانند فرماندهان ارتش و سپاه از سوی رهبر معظم انقلاب منصوب می‌شود. آن هم به این دلیل است که در سال1400، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران(ناجا) با ارتقا از سطح یک نیرو به فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران(فراجا) تبدیل شد و نیرویی که تا یک سال پیش زیر نظر وزیر کشور فعالیت می‌کرد، جایگاهی همتراز فرمانده کل ارتش و فرمانده کل سپاه پیدا کرد که زیر نظر ستاد کل نیروهای مسلح فعالیت خواهد کرد.
نکته دیگری که شاید اهمیت آن از آنچه در سطرهای اولیه گفته شد، کمتر نباشد، رسالت و مأموریتی است که به‌منزله سرلوحه فعالیت فرمانده جدید از سوی فرمانده معظم کل قوا اعلام و ابلاغ می‌شود. در حکم انتصاب سردار رادان پس از توصیه بر «جلب رضایت خداوند متعال» بر «جلب رضایت مردم عزیز در حراست از امنیت و تأمین آسایش عمومی» تأکید شده است.
فرماندهی انتظامی به‌منزله نهادی که شئون گسترده و متنوع مأموریتی در حوزه‌های امنیتی و اجتماعی دارد، بیشترین ارتباط و تعامل را با مردم داراست که نه‌تنها هیچ نیروی نظامی‌ای؛ بلکه بسیاری از سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌ها هم ارتباطات گسترده‌ای در این سطح با مردم ندارند.
تکثر مأموریت‌های سازمان انتظامی، ضرورت توجه بیشتر به شیوه مواجهه با مردم را نشان می‌دهد که از رهگذر آن، رضایت‌مندی مردم حاصل و درنهایت، منجر به ارتقای سطح آرامش و امنیت عمومی جامعه می‌شود.
فرمانده معظم کل قوا 11 مهر امسال در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری در تبیین مفهوم امنیت گفتند: «امنیت یعنی چه؟ امنیت زیرساخت همه ابعاد زندگی یک جامعه است، یک زیرساخت عمومی است؛ از مسائل شخصی بگیرید تا مسائل اجتماعی، تا مسائل عمومی، تا مسائل خارجی؛ امنیت زیرساخت همه‌ اینها است.»
این بیان، فراگیری مقوله امنیت را در یک جامعه نشان می‌دهد که به نوعی با همه ابعاد زندگی آحاد جامعه سروکار دارد و تأمین و تحقق آن ارتقای توانایی‌های سازمان انتظامی با بهره‌گیری از شیوه‌های نوین روز دنیا در کنار استفاده از نیروهای کارآزموده، متعهد و تربیت پلیس متخصص در حوزه‌های مختلف میسر خواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات