صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۴۳۴۲۵

دوقطبی سیاسی در آمریکا به کدام سو می‌رود؟

پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان

معضل پنهان کردن اسناد محرمانه از سوی سیاستمداران آمریکایی، این بار به «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا رسیده است. چندی پیش «اف‌بی‌آی» با حمله به دفتر و محل زندگی دونالد ترامپ، تحقیقات ویژه‌ای را در زمینه نگهداری اسناد محرمانه دولتی در محل دفتر کار شخصی رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده به راه انداخت. رسانه‌های دموکرات با آب و تاب فراوان، این مسئله را پوشش دادند و عنوان کردند، احتمالاً ترامپ در دادگاه نیز محکوم خواهد شد.
اما حالا با گذشت چند ماه از این رسوایی، به نظر می‌رسد ترامپ تنها سیاستمدار آمریکایی نبوده که به دنبال نگهداری از اسناد محرمانه در خانه‌اش بوده است. جو بایدن رئیس‌جمهور فعلی ایالات متحده نیز ظاهراً در زمانی که به عنوان معاون اول اوباما در کاخ سفید فعالیت می‌کرده، اسناد محرمانه دولتی را پنهان کرده و بعد از خروج از کاخ سفید، به دولت بعدی ارائه نداده است. بر همین اساس است که وزیر دادگستری آمریکا یک بازرس ویژه را نیز برای بررسی پرونده اسناد محرمانه جو بایدن منصوب کرد.
کاخ سفید اعلام کرد که «تعداد محدودی» اسناد طبقه‌بندی شده در خانه شخصی جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در ویلمینگتون ایالت دلاور پیدا شده است. این اسناد محرمانه به دوران مسئولیت بایدن به عنوان معاون رئیس‌جمهور در دوران باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق، بازمی‌گردد. اسناد دیگری نیز در یک اتاق فکر در واشنگتن، جایی که بایدن دفتر داشت، پیدا شد.
پس از کشف اولین دور از این اسناد طبقه‌بندی شده، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا با اشاره به کشف این اسناد از جانب جو بایدن، در شبکه اجتماعی «تروث سوشال» نوشت: «اف‌بی‌آی چه موقع به خانه‌های جو بایدن یا شاید کاخ سفید حمله خواهد کرد؟ این اسناد قطعاً غیرطبقه‌بندی شده نیستند. بایدن اما اعلام کرده است که با وزارت دادگستری «همکاری کامل» می‌کند. دادستان کل آمریکا نیز بازرس ویژه‌ای را برای تحقیق درباره نحوه مدیریت اسناد محرمانه دولتی از سوی جو بایدن تعیین کرده است.»
منابع نزدیک به این پرونده که با شبکه «سی‌بی‌اس» آمریکا صحبت کرده‌اند، می‌گویند تحقیقات وزارت دادگستری تا کنون شامل مصاحبه با چند شاهد بوده که از نحوه مدیریت اسناد محرمانه اطلاع دارند.
کشف اسناد محرمانه دولتی در دفتر شخصی رئیس‌جمهور آمریکا در شرایطی رسانه‌ای شده است که به تازگی رئیس پلیس کنگره آمریکا نسبت به تشدید دوقطبی در جامعه و برگشت «شورش‌های ۶ ژانویه» هشدار داده است.
همان‌گونه که به‌راحتی قابل پیش‌بینی‌ بود، رئیس‌جمهور سابق آمریکا که در سال‌ها و هفته‌های اخیر تحت شدیدترین حملات دموکرات‌ها بود، اعلام کشف اسناد طبقه‌بندی‌شده در دفتر شخصی رئیس‌جمهور دموکرات‌ها، بهترین فرصت برای او و هوادارنش مهیا کرده که حملات سیاسی علیه رقبای سیاسی خود را تشدید کنند و قطعاً این «فرصت گرانبها» را از دست نخواهند داد.
«تام مَنگِر» رئیس پلیس کنگره آمریکا، ۱۳ دی‌ماه با انتشار بیانیه‌ای هشدار داد که با توجه به وضعیت کنونی جامعه آمریکا، دولت و پلیس این کشور باید خود را برای شورشی جدید شبیه آنچه در ششم ژانویه ۲۰۲۱ رخ داد، آماده کنند. وی دراین‌باره گفت: «با وضعیت دوقطبی ملت ما، حمله و شورشی علیه ساختمان کنگره، مانند ششم ژانویه ۲۰۲۱ وجود دارد. اگر اتفاق غیرقابل‌تصوری رخ دهد، ما باید آماده باشیم.»
به گفته رئیس پلیس کنگره آمریکا، (پس از حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره) کنگره قانونی را تصویب کرده که اطمینان حاصل کند رئیس پلیس کنگره می‌تواند به صورت یک‌جانبه وضعیت اضطراری اعلام کند و خواستار کمک گارد ملی شود.
دموکرات‌ها مدعی هستند که نحوه کشف و تحویل اسناد محرمانه نزد بایدن و ترامپ متفاوت است و هیچ‌گونه شباهتی بین آنها نیست. خود وکلای بایدن، پس از کشف اسناد محرمانه، سریع آنها را به مقامات آرشیو ملی و مأموران امنیتی و دادگستری تحویل دادند؛ اما ترامپ و نزدیکانش با توسل به زور و قدرت نیروهای امنیتی، مجبور به تحویل اسناد محرمانه و فوق‌محرمانه شده‌اند. ترامپ آگاهانه این اسناد را به منزل شخصی خود برده بود؛ اما بایدن حتی از وجود این اسناد محرمانه دولتی در دفترش اطلاعی نداشته و مسلماً برخود قضایی با این دو هم متفاوت خواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات