صبح صادق >>  فرهنگ >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۴۳۴۵۸

راه مقابله با ایران‌هراسی

پایگاه بصیرت / شاهرخ صالحی

ورود گردشگر خارجی به کشور تا حد بسیاری کاهش یافته است؛ این در حالی است که به طور معمول، در نیمه دوم هر سال‌ بسیاری از گردشگران خارجی وارد کشور می‌شدند. اما امسال تحت تأثیر تبلیغات سوء رسانه‌های ضدایرانی در خارج از کشور و البته اغتشاشات در داخل کشور، ورود گردشگر خارجی تا 85 درصد کاهش یافته است. حالا دولت به دنبال طرحی است که روادید ایران را برای بسیاری از گردشگران خارجی لغو و شرایط سفر به ایران را تسهیل کند.
ورود به کشورهای خارجی نیازمند اخذ روادید است و هرچه شرایط دریافت روادید دشوار یا هزینه‌بر باشد، به همان تعداد ورود گردشگر خارجی نیز با کندی و سختی انجام می‌شود. حالا طرحی به دولت ارائه شده است تا دریافت روادید ایران برای شهروندان برخی کشورها لغو شود. آنگونه که «علی‌اصغر شالبافیان»‌ معاون وزیر میراث فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع دستی گفته است: «در حال پیگیری این موضوع با وزارت امور خارجه هستیم و طرح با کمترین مقاومت، روندی رو به جلو را طی می‌کند.»
در سه ماه گذشته و در پی اغتشاشات در ایران،‌ بسیاری از شبکه‌های ضد ایرانی با پیام‌هایی که علیه ایران تولید و منتشر کرده‌اند، موفق شدند پای بسیاری از گردشگران خارجی را از ایران قطع کنند؛ البته شرایط سخت ایران برای ورود برخی گردشگران هم به کمک اینها آمده و سبب شده است تا آمار ورود گردشگر خارجی به کشور،‌ به نحو فزاینده‌ای کاهش داشته باشد.
موضوع لغو روادید و کمک به تسهیل سفر گردشگران خارجی، اگرچه تأثیرات اقتصادی بزرگی، از جمله جذب ارز برای کشور دارد؛ اما بیش از اینها، تأثیرات سیاسی و فرهنگی در پی دارد. هر گردشگر خارجی که به کشور بیاید و از ایران دیدن کند، می‌تواند سفیر فرهنگی و سیاسی مهمی برای انتقال پیام صلح،‌ آرامش و فرهنگ جامعه ایرانی در جهان باشد. در واقع،‌ هر چقدر پیام‌هایی که از گردشگران خارجی بازدیدکننده از ایران بیشتر باشد، پیام‌های مسمومی که شبکه‌های ضدایرانی مخابره می‌کنند، خنثی شده و تا حد زیادی صحت آن زیر سؤال می‌رود.
با این توضیحات،‌ حالا همه تلاش‌ها برای جذب گردشگر خارجی به کار گرفته شده است؛ اما لغو روادید به تنهایی کافی نیست. تا صاحبان تورهای مسافرتی از مزیت‌های گردشگری ایران اطلاعی نداشته باشند،‌ تلاشی هم برای تعریف تورهای بین‌المللی در ایران نخواهند داشت. یکی از راهکارهای جدی معرفی فرصت‌های گردشگری در ایران،‌ حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی است؛ کاری که مصر هم پس از بیداری اسلامی و شرایطی که به واسطه انقلاب در آن کشور رخ داده بود، ‌انجام داد و با حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی دوباره توانست گردشگر خارجی جذب کند.
به نظر می‌رسد، دولتمردان و صاحبان جامعه تورگردانان ایران باید برنامه‌ریزی جدی برای لغو روادید، حضور در نمایشگاه‌های خارجی و تولید محتوای تصویری برای معرفی فرصت‌های گردشگری ایران داشته باشند، تا بتوانند با جذب گردشگر خارجی به اهداف گفته شده کمک ‌کنند. جلب اعتماد دوباره گردشگران خارجی شاید کمی دشوار باشد، اما هر گردشگر خارجی، هم توسعه اقتصادی برای کشور به ارمغان می‌آورد و هم می‌تواند به خنثی‌سازی فضای ایران‌هراسی که در دنیا تبلیغ می‌شود،‌ کمک کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات