صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۴۳۶۶۴

به نام زن ضد زن

پیش از انقلاب از زن استفاده ابزاری می‌شد؛ استفاده ابزاری از زن و تحقیر و له کردن زن در زمان شاه در صنعت تبلیغات آن زمان هویدا بود؛ اما امروز ببینید زن‌ها در چه جایگاهی هستند؟ گاهی می‌بینیم یک دختر دانشجوی 19ـ18 ساله در مراسم دیدار با رهبری حضور پیدا می‌کند[...]
پایگاه بصیرت / شیرین صفایی
پیش از انقلاب از زن استفاده ابزاری می‌شد؛ استفاده ابزاری از زن و تحقیر و له کردن زن در زمان شاه در صنعت تبلیغات آن زمان هویدا بود؛ اما امروز ببینید زن‌ها در چه جایگاهی هستند؟ گاهی می‌بینیم یک دختر دانشجوی 19ـ18 ساله در مراسم دیدار با رهبری حضور پیدا می‌کند(همین جلسات پرسش و پاسخی که با دانشجویان برگزار می‌شود) که بعضی از آنها چنان با اقتدار، تندی و طلبکارانه در مقابل رهبر می‌ایستند و از رهبری سؤال می‌پرسند؛ ولی رهبری تحمل می‌کنند و با صبوری حرف دختر دانشجوی 19ـ18 ساله را گوش می‌کنند و بعد هم او را تشویق می‌کنند و پاسخ می‌دهند و همه اینها پخش می‌شود. این جایگاه زن، یعنی نگاه ابزاری به زن قبل از انقلاب با نگاه به جایگاه واقعی که امروز زنان در تمامی عرصه‌ها دارند، اصلاً قابل مقایسه نیست.
طبق آمار رسمی، در زمان قبل از انقلاب در کل کشور تنها 597 پزشک متخصص زن داشتیم که الان این تعداد به برکت انقلاب اسلامی 3۰ هزارتاست؛ یعنی اگر جمعیت ما دوبرابر شده است، تعداد پزشک متخصص زن ما در کشور 50 برابر شده است. این اعداد و ارقام بخورد بر سر کسانی که فکر می‌کنند زن‌ها بعد از انقلاب از محیط اجرایی و اجتماعی دور نگه داشته شده‌اند. در مجلس ما فقط 159 قانون در مورد زنان تصویب شده است که تمام قوانین به‌نوعی مترقی و در دفاع از زنان است. پیش از انقلاب تعداد زنان داستان‌نویس ما(اهل قلمی که داستان بنویسند) کمتر از 10 نفر بود که همگی هم شناخته ‌شده بودند؛ اما امروز به برکت انقلاب اسلامی، 
۴ هزار داستان‌نویس زن داریم. قبل از انقلاب اصلاً ناشر زن نداشتیم؛ به هرحال نشر و ناشر یکی از مهم‌ترین بخش‌های فعالیت فرهنگی است؛ اما امروز 712 ناشر زن داریم. پس از انقلاب اسلامی آمار مرگ‌ومیر مادران با رقم بالایی کاهش داشته و مشارکت در امور سیاسی فوق‌العاده بوده است. زنان در همه عرصه‌های سیاسی از خود انقلاب در تمام پدیده‌ها و تحولات سیاسی و اجتماعی حضور دارند؛ حتی حضور زن‌ها خیلی جاها در تحولات اجتماعی جدی‌تر از مردهاست. بزرگ‌ترین تشکل زنان در همین بسیج است.
۱۶ هزار پایگاه بسیج زنان با رقمی فکر می‌کنم ۹ میلیون داریم که اگر این رقم باشد، بسیج زنان، بزرگ‌ترین تشکل زنان در سطح جهان است که چنین رقمی در جهان اصلاً وجود ندارد.
یک فیلم کوتاه در فضای مجازی منتشر کردم که صحنه بررسی برنامه پنج ساله کشور در زمان شاه است که در آن توزیع بودجه می‌کنند و تقریباً تمام اعضای هیئت دولت و سران رژیم به همراه شاه و فرح پهلوی در این جلسه حضور دارند. این فیلم طنز خوبی است و جایگاه زن را در زمان شاه به خوبی نشان می‌دهد. در میان صحبت‌ها، فرح چون طرفدار فرهنگ است، خطاب به شاه می‌گوید: «اینجا شما کمی بودجه فرهنگ را بیشتر کنید، بالاخره ما خواننده زن داریم و...» که شاه با عصبانیت می‌گوید: «ما با این ساز کی توانستیم با دشمن بجنگیم و این اشعار مولوی و حافظ در جنگ کجا به درد ما خورده است.» شاه در این جلسه فرمایشی، ملکه کشور را چنان تحقیر می‌کند و اینطور نشان می‌دهد که او به عنوان زن، اصلاً صلاحیت اظهارنظر ندارد .
کرامت و جایگاه زن از نظر کنش‌گری در زمان شاه و امروز بسیار متفاوت است که تنها چند نمونه از این اعداد و ارقام را انتخاب و بیان کردم که اگر به منابع رجوع شود، شاید ارقامی بیشتر و بهتر از اینهایی که بنده مطرح کردم، پیدا شود.
در حوزه زبان فارسی، یکی از تبلیغات منفی‌ای که به‌ویژه در فضای مجازی مطرح می‌شود، این است که بعد از انقلاب زبان فارسی نابود شد و اینها فقط به دنبال زبان عربی هستند و فرهنگ فارسی را از بین بردند. اصلاً یکی از دوقطبی‌های دشمن‌ساخته‌ای که از یک فوتبال ساده هم نمی‌گذرد، ایجاد بحث دوقطبی بین عرب و ایرانی و سایر اقوام است؛ در حالی ‌که موضع‌گیری جمهوری اسلامی، کاملاً عکس آن چیزی است که آنها تبلیغ می‌کنند؛ اما آیا انقلاب اسلامی زبان فارسی را نابود کرد؟ اولاً افتخار ما این است که رهبر معظم انقلاب یکی از استادان کارشناس مسلم زبان فارسی است و هر زمان در خدمت ایشان کلمه انگلیسی به کار برده شده، همانجا حضرت آقا تذکر داده‌اند. در زبان فارسی، ما فقط 4 هزار زن شاعر و داستان‌نویس داریم و در سراسر دنیا به همت جمهوری اسلامی 200 مرکز زبان فارسی داریم؛ حالا یا ان‌جی‌او بودند یا جمهوری اسلامی کمک‌شان کرده است.
52 کرسی زبان فارسی داریم و در طول سال بسیاری از شخصیت‌های برجسته و حکومتی ما برای تبلیغ زبان‌فارسی به اقصی‌نقاط دنیا می‌روند و درباره زبان فارسی صحبت می‌کنند.
ما امروز محتوای زبان فارسی را در یک‌سری از حوزه‌ها از محتوای نازل به محتوای عدالت‌طلبی، آرمان‌خواهی و مردمی ارتقا دادیم و این بخش را تقویت کردیم که آنچه به‌منزله زبان فارسی در دنیا اشاعه داده می‌شود، برازنده و شایسته این ملت بزرگ باشد و این خدمت کمی نیست. همین که در دنیا 100شبکه فارسی‌زبان علیه جمهوری اسلامی به راه افتاده است، نشان‌ می‌دهد، زبان فارسی مهم شده است. قبلاً کسی به زبان فارسی کاری نداشت؛ اما به برکت انقلاب اسلامی و به برکت دکترین متعالی که ما در دنیا از خودمان ارائه کردیم، در دنیا برای اینکه بفهمند ما چه می‌گوییم، همه دنبال این هستند که زبان فارسی را یاد بگیرند. این، عامل پیوند فرهنگ ما با دنیاست و فردوسی، مولوی و حافظ ما را به دنیا می‌شناساند، نه
 بی ‌بند و باری که در تلویزیون قبل از انقلاب از خود نشان می‌دادند و رقاصی‌‌ای که اگر زمان آن کمی طول می‌کشید، همه چیز خود را به غربی‌ها می‌باختند. مهم‌ترین سند در قانون عفاف و حجاب، در دهه 70 در شورای انقلاب فرهنگی نوشته و تصویب شد که امروز قوی‌ترین سند ما در عفاف و حجاب است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات