صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۴۳۸۶۶
علت هیاهوی رسانه‌ای برای ارسال تانک‌های پیشرفته به اوکراین چیست؟

توطئه جنگ داخلی

با وجود کمک‌های بی‌رویه اطلاعاتی، نظامی و سیاسی ایالات متحده و هم‌پیمانان اروپایی به اوکراین برای مقابله و رویارویی با مسکو، به نظر می‌رسد این کمک‌ها نتوانسته غرب را در رسیدن به خواسته‌اش، که شکست دادن روسیه در این جنگ است، یاری کند[...]
پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان
با وجود کمک‌های بی‌رویه اطلاعاتی، نظامی و سیاسی ایالات متحده و هم‌پیمانان اروپایی به اوکراین برای مقابله و رویارویی با مسکو، به نظر می‌رسد این کمک‌ها نتوانسته غرب را در رسیدن به خواسته‌اش، که شکست دادن روسیه در این جنگ است، یاری کند. از همین ‌رو رهبران غربی به این نتیجه رسیده‌اند که در اقدامی کاملاً تبلیغاتی، فراخوانی برای کمک بی‌سابقه به کی یف منتشر کنند و دولت بایدن نیز اعلام کرده است، در حال تصویب بسته‌ای بی‌سابقه برای کمک نظامی به این کشور است. نگاهی به جزئیات این اقدام نشان می‌دهد،  احتمالا آمریکا به دنبال کشاندن جنگ به داخل خاک روسیه است تا شاید بتواند راهی برای پایان دادن آبرومندانه به این جنگ پیدا کند. 
«زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین، این روزها در تماس با همتایان آمریکایی و اروپایی خود به دنبال دریافت تانک‌های پیشرفته نظامی برای مقابله با روسیه و حتی حمله به منطقه کریمه است که در سال 2014، با برگزاری همه‌پرسی از این کشور جدا شد. ارسال کمک‌های بی‌دریغ غربی، زلنسکی را به این نتیجه رسانده که به جز بیرون راندن روسیه از مناطقی که در جنگ فعلی تصاحب کرده، می‌تواند کریمه را نیز بار دیگر به بخشی از خاک اوکراین تبدیل کند. با این حال، برخی از منابع خبری نیز معتقدند، وعده زلنسکی برای حمله به کریمه، تنها اقدامی تبلیغاتی برای دریافت کمک‌های نظامی بیشتر از متحدان غربی است و او می‌خواهد ثابت کند که تاکنون کمک‌های مالی و نظامی دریافت شده در جنگ با روسیه بی‌نتیجه نبوده است. 
این در حالی است که چندی پیش مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داده بود ارسال کمک‌های نظامی بی‌سابقه به اوکراین انبارهای تسلیحاتی غرب و به ویژه اروپا را خالی کرده است و مسئولان اروپایی باید به فکر دفاع از کشورهای خود نیز باشند؛ اما آمریکا سردمدار کمک‌های مالی و نظامی به اوکراین است و برای تشویق متحدان اروپایی اعلام کرده است، به زودی بزرگ‌ترين بسته کمک مالی به اوکراین را تصویب خواهد کرد. 
شبکه خبری «سی‌ان‌ان» به نقل از مقامات آگاه آمریکایی گزارش داد: «پیش‌بینی می‌شود ایالات متحده در روزهای آینده یکی از بزرگ‌ترین بسته‌های کمک نظامی به اوکراین را اعلام کند. این در حالی است که کی‌یف درخواست تانک‌های مدرن کرده است، درخواستی که ایالات متحده هنوز آن را تأیید نکرده است.» در ادامه این گزارش آمده است: «به نظر می‌رسد واشنگتن در ارائه کمک‌های نظامی به اوکراین محتاط‌تر از متحدانی است که از ارسال تانک به کی‌یف خبر داده‌اند.» در همین حال وزارت امور خارجه روسیه به کشورهای غربی هشدار داده است ادامه کمک‌های نظامی به کی‌یف، آنها را به شکل فزاینده با اوکراین درگیر می‌کند. برخی کشورهای اروپایی، مانند آلمان، در شرایطی از ارسال تانک‌های پیشرفته به اوکراین خبر می‌دهند که آمریکایی‌ها چندان با این اقدام موافق نیستند؛ زیرا معتقدند در صورت افتادن این تانک‌ها به دست نیروهای روسی، فناوری آنها به دست روس‌ها خواهد افتاد. البته متحدان اروپایی اوکراین در حالی از ارسال تانک به این کشور سخن گفته‌اند که به نظر می‌رسد هنوز هیچ کدام آمادگی ارسال این سلاح‌های فوق پیشرفته را به کی‌یف ندارند. وزیر دفاع آلمان در این باره گفته است، هنوز تصمیمی درباره ارسال تانک‌های لئوپارد به اوکراین گرفته نشده است. نگرانی آلمانی‌ها در این زمینه این است که سلاح‌های اروپایی در جنگ اوکراین با روسیه نابود شوند؛ اما واشنگتن به ارسال سلاح به اوکراین دست نزند. پیش از این، نشریه «پالتیکو» گزارش داده بود گروهی از کشورهای اتحادیه اروپا به‌دنبال تشکیل ائتلافی برای فشار آوردن به آلمان برای ارسال تانک به اوکراین هستند. پیش از این، یک منبع در دولت آلمان گفته بود، «اولاف شولتز» صدراعظم این کشور در گفت‌وگو با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرده است، برلین فقط به شرطی با ارسال تانک به اوکراین موافقت می‌کند که واشنگتن نیز ابتدا تانک‌های خودش را به کی‌یف بفرستد.
آلمان نگران است که اوکراین از تانک‌های ارسالی برای حمله مستقیم به خاک روسیه از آن استفاده کند و همین امر از نظر مسکو به‌عنوان تجاوز کشورهای کمک‌کننده به کی‌یف به این کشور به شمار آید.
بسته جدید کمک‌های مالی و نظامی به اوکراین شاید در تبلیغات و رسانه‌ها بسیار بزرگ و تأثیرگذار در روند جنگ معرفی شود؛ اما نگاهی به جزئیات این اقدام نشان می‌دهد، کشورهای اروپایی هنوز راه بسیاری برای اعتماد کامل به اقدامات آمریکا دارند و به سرعت به ارسال سلاح‌های قیمتی خود به اوکراین دست نخواهند زد. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات