صبح صادق >>  جهان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۴۳۸۶۹

موج جدید

پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان

سیاست‌های ضد بازنشستگی «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه سبب شد در طول هفته گذشته چندین راهپیمایی اعتراضی بزرگ در فرانسه شکل بگیرد. برخی از رسانه‌ها در همین حال اعلام کرده‌اند، میزان مشارکت معترضان در این راهپیمایی‌ها بسیار بالا بوده و تنها در یک روز به یک میلیون نفر رسیده است.
تعداد شرکت‌کنندگان در این اعتراضات، به وضوح از پیش‌بینی‌ها فراتر رفت. در حالی که نیروهای امنیتی 50 تا 750 هزار نفر را در راهپیمایی پیش‌بینی کرده بودند، تعداد این افراد به بالای یک میلیون نفر رسید. البته به صورت سنتی، ارقام تظاهرات اعلام شده بین دو طرف در فرانسه به طور فاحشی متفاوت است.
افزون بر این، مخالفان در برابر آنچه احتمالاً مهم‌ترین پروژه دولت است (طرح بازنشستگی)، در سراسر کشور و بخش‌ها به اعتصاب دست زدند. آنها بخشی از سیستم قطار و ترافیک هوایی را فلج کردند، تولید برق را متوقف کردند و در پالایشگاه‌ها، مدارس و بیمارستان‌ها به اعتصاب دست زدند. در حاشیه تظاهرات در پاریس، ناآرامی‌هایی روی داد. اعضای موسوم به بلوک سیاه که اغلب با تظاهرکنندگان مخلوط شده و باعث شورش می‌شوند، سطل‌های زباله، بطری‌ها و ترقه‌ها را به سمت نیروهای امنیتی نشانه رفتند و این نیروها هم از گاز اشک‌آور استفاده کردند.
اتحادیه‌ها روز اعتصاب و اقدام سراسری جدیدی را برای 31 ژانویه اعلام کردند. در اولین روز اعتصاب‌ها مردم بیشتری علیه اصلاحات برنامه‌ریزی شده بازنشستگی دولت مرکزی تحت ریاست‌جمهوری امانوئل مکرون به خیابان‌ها آمدند. از آنجایی که دستگاه بازنشستگی فعلی به دلیل پیری جمعیت در بلندمدت تأمین مالی نخواهد شد، دولت فرانسه می‌خواهد به تدریج سن بازنشستگی را از 62 سال به 64 سال افزایش دهد. افزون بر این، تعداد سال‌های پرداخت مورد نیاز برای مستمری کامل باید با سرعت بیشتری افزایش یابد. برخی سیستم‌ها با امتیازات برای گروه‌های حرفه‌ای خاص هم باید لغو شوند. حداقل حقوق بازنشستگی ماهانه به حدود 1200 یورو افزایش می‌یابد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات