صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۴۴۱۵۵

جوانان و آینده انقلاب اسلامی

پایگاه بصیرت / فرهاد کوچک‌زاده

نوجوانان و جوانان این مرز و بوم طلاییه‌داران انقلاب در بیانیه گام دوم هستند. مسئله مهم در سال‌های آینده، جایگاه جوان ایران به منزله تأثیرگذارترین نسل ایران، در آینده انقلاب اسلامی است.

وظایف جوان ایرانی
چشم امید رهبر معظم انقلاب اسلامی برای تحقق آرمان‌های گام دوم، «جوانان» هستند. رهبر فرزانه انقلاب وظایفی همچون راندن ترس و ناامیدی و پرورش نهال امید به آینده در خود و دیگران، جهاد برای ساختن ایران اسلامی و تحقق تمدن نوین اسلامی، صیانت و حفاظت از انقلاب اسلامی و عظمت آن، جلوگیری از سلطه دوباره‌ قلدران جهان بر کشور، تلاش برای استقرار عدالت و همچنین تلاش برای کاهش فاصله بین بایدها و واقعیت‌ها، رفع محرومیت، درس گرفتن از گذشته، بهره‌برداری از دستاوردهای چهل ‌ساله انقلاب، ایجاد جهش در پیشرفت‌های مادی و معنوی کشور و تلاش برای بسط اخلاق معنویت در کشور و… را برعهده جوانان گذاشته‌اند.

شاخص‌های رشد جوان ایرانی
حدود ۲۶ میلیون نفر از جمعیت ایران در رده سنی جوانان قرار دارند که بیش از ۶ میلیون نفر آنها تحصیلات عالی دارند. میزان بی‌سوادی این قشر از جامعه ایران 2/7 درصد است. آمار دانشجویان کشور حدود سه میلیون و ۱۷۳ هزار و ۷۷۹ نفر است. در ایران 11/7 پزشک به ازای هر 10 هزار نفر وجود دارد و در سرانه‌ پزشکان متخصص به ازای هر 10 هزار نفر شش پزشک متخصص در کشور وجود دارد. جمهوری اسلامی با فارغ‌التحصیلی سالیانه بیش از ۲۳۰ هزار مهندس، بعد از روسیه و آمریکا رتبه سوم تعداد مهندسان را بین کشورهای جهان در اختیار دارد و به سطح ایده‌آلی از تخصص در این رشته رسیده است. آمار و ارقام نشان‌دهنده آمادگی جمعیت جوان ایران برای برعهده گرفتن ادامه مسیر انقلاب اسلامی است. به عبارت دیگر، جمهوری اسلامی با برنامه‌ریزی در چند دهه گذشته توانسته است جوانان تحصیل کرده و با انگیزه را تربیت کند که آمادگی ادامه مسیر انقلاب اسلامی را داشته باشند.

وظیفه مسئولان
جمهوری اسلامی در چله دوم انقلاب وارد خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی شده ‌است. شعارهای جهانی انقلاب اسلانی با فطرت بشرسرشته شده است و همین مسئله سبب می‌شود که نتوان تاریخ مصرف برای آن فرض کرد. مسئله و وظیفه‌ای که در این میان بر عهده مسئولان امر قرار دارد، جامعه‌پذیر کردن صحیح جوانان امروز انقلاب اسلامی با آرمان‌های انقلاب اسلامی است تا فهم درستی از آرمان‌های انقلاب در ذهن جوان ایرانی نقش ببندد و در ادامه با حضور جوان مؤمن و دانا و پُرانگیزه ادامه مسیر انقلاب با قدرت بیشتر طی شود.

انتظار از جوانان ایران در گام دوم
ـ جوان ایرانی اگر بخواهد مأموریت خود را در ادامه مسیر انقلاب به درستی درک کند، باید شخصیت معنوی خود را ارتقا بدهد و بکوشد که با ایمان خود بر مجموعه‌های پیرامون خود اثر مثبت بگذارد. این هدف با سیاسی‌کارى به ‌دست نمى‌آید.
ـ مرور تحلیلی تاریخ و شناخت افراد و جریان‌های تاریخی داخلی و خارجی به منظور فهم رفتار سیاسی و تصمیم درست در وضعیت امروز یکی دیگر از وظایف مهم جوان‌ها می‌باشد. فهم عملکرد نظام سلطه در گذشته و برنامه‌های آنها در آینده از اهمیت زیادی برخوردار است.
ـ شناخت درست فرهنگ ایرانی، نقش فرهنگ در پیشرفت کشور و برنامه‌های دشمن در تهاجم و شبیخون فرهنگی علیه ملت ایران را یک جوان باید به درستی فهم کند و در برابر آن دست به اقدام بزند.
ـ عدالت‌خواهی فقط باید شأن جوان مؤمن انقلاب شناخته شود. نباید یک ‌لحظه از درخواست و مطالبه‌ عدالت کوتاهى کرد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات