تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۴۴۶۴
صادق زیبا کلام:

اصولگرایان منتقد دندان روی ‌جگر گذاشته‌اند


دکتر صادق زیباکلام ضمن ارایه تحلیلی از آرایش نیرو‌های سیاسی در آستانه انتخابات مجلس هشتم تصریح کرد: "من بعید می‌دانم اصولگرایان بتوانند به اتحاد برسند و به ویژه در شهر‌های بزرگ لیست واحد ارایه دهند." این استاد دانشگاه درباره تحلیل خود از شرایط حاکم بر صحنه سیاسی با توجه به نزدیکی انتخابات اسفند 86 گفت: "من پیش از این هم گفته بودم که در مجلس هشتم هیچ یک از جناح‌ها نمی‌توانند اکثریت مطلقی را کسب کنند. اصلاح‌طلبان مانند انتخابات شورا‌ها و تا همان اندازه قادر به موفقیت هستند. چرا که اولا شورای نگهبان بسیاری از نامزد‌های جدی اصلاح‌طلبان را در حوزه‌های مختلف ردصلاحیت می‌کند و ثانیا آنها هنوز نتوانسته‌اند مردم را قانع کنند که ورود مجددشان به قدرت کارنامه‌ای متفاوت از گذشته به ویژه مجلس ششم برجا خواهد گذاشت." وی افزود: "آنها از احترام و علاقه به مردم سخن می‌گویند. اینها حرف‌های قشنگی است اما هنوز پاسخ نداده‌اند که دلیل ناکامی آنها تا چه حد مربوط به سنگ‌اندازی محافظه‌کاران و تا چه حد مرتبط با مسائل دیگر بوده است. بنابراین من بعید می‌دانم که اصلاح‌طلبان بتوانند همین میزان کرسی‌های فعلی را که در اختیار دارند حفظ کنند. آنها دیگر در موقعیت سال‌های 76 و 80 قرار ندارند. بسیاری از رای‌دهندگان سنتی به اصلاح‌طلبان در انتخابات 84 حاضر نشدند به نفع آنها به صحنه بیایند. اگر رای 17 میلیونی و رای 10 میلیونی احمدی‌نژاد و هاشمی را کنار بگذاریم از حدود 48 میلیون واجد‌شرایط حدود 20 میلیون آنها رای ندادند و لااقل نیمی از این جمعیت اقناع نشدند که به هاشمی یا معین و کروبی و مهرعلیزاده رای بدهند. اصلاح‌طلبان در دو سال اخیر نیز نخواستند به تحلیل و ریشه‌یابی این مسائل بپردازند. لذا من گمان نمی‌کنم اصلاح‌طلبان درخشندگی خیره‌کننده‌ای در اسفندماه 86 داشته باشند."

این تحلیلگر سیاسی در ادامه به وضعیت اصولگرایان پرداخت و افزود: "بخش زیادی از ناکامی اصولگرایان در شهر‌های بزرگ مربوط به اختلافات درونی ‌‌آنها بود. در میان اصولگرایان طرفداران احمدی‌نژاد به یک سو رفتند و مابقی جناح راست به سوی دیگر و این رای جناح راست را شکست. آنان اکنون به طور جدی به اتحاد می‌اندیشند و شورای حکمیت تشکیل داده‌اند اما باید منتظر ماند و دید که آیا آنان می‌توانند اختلافات گذشته را حل کنند. این بزرگترین سؤالی است که در مقابل جناح راست قرار دارد. آنها دانسته‌اند که بزرگترین خطر آنها اصلاح‌طلبان نیستند بلکه شکافی است که در درون خود آنها وجود دارد." وی در بیان تحلیل خود از احتمال اتحاد اصولگرایان اظهار داشت: "من فکر نمی‌کنم آنها بتوانند به انسجام برسند. چرا که بخش زیادی از مشکل آنان مربوط به سهم‌خواهی طرفداران آقای احمدی‌نژاد است. رایحه خوش خدمت در انتخابات شوراها به طور جدی داعیه زعامت داشت و موکدا می‌خواست که هر که با ما نیست (یعنی محوریت ما را قبول ندارد) از ما نیست و این مساله شامل محمدباقر قالیباف و شیبانی و چمران و طلایی هم شد. اینان از هواداران دولت تمکین نکردند و از لیست آنان خط خوردند. حتی کسانی که تا مغز استخوان اصولگرا بودند مانند چمران و شیبانی کنار گذاشته شدند و من بعید می‌دانم این اتفاق دوباره تکرار نشود." زیباکلام ادامه داد: "دولت احمدی‌نژاد بخش زیادی از پیروزی اصولگرایان را ملهم و  ناشی از حضور خود می‌داند. اگرچه دولت این را نمی‌پذیرد اما کارنامه آنها چندان درخشان نبوده است و در حوزه اقتصاد و اشتغال و... ناکام مانده‌اند. اگرچه دولت خودش، خیلی خودش را قبول دارد و صدا و سیما و مطبوعات حکومتی هم دائم او را تشویق می‌کنند. اما واقعیت چیز دیگری است. هواداران دولت می‌خواهند بخش زیادی از نامزد‌ها منتسب به آنها باشند اما فراتر از رقابت‌های سیاسی، عدم موفقیت اجرایی دولت  باعث می‌شود که اصولگرایان حاضر نباشند عنان جناح را به دست آنها بسپارند." وی افزود: "همانگونه که شاهدیم عده‌ای از طرفداران گذشته دولت مثل دکتر افروغ و ابوطالب و... جدا شده‌اند و کسانی مثل دکتر توکلی و دکتر خوش‌چهره بسیار دلخور و منتقد هستند اما به صراحت حاضر نیستند از دولت انتقاد کنند و دندان روی ‌جگر گذاشته‌اند و تحمل می‌کنند." زیباکلام در پایان گفت: "طرفداران احمدی‌نژاد می‌خواهند مجلس هشتم مجلس همسو و هماهنگ به طور صددرصدی حامی آنان باشد و هیچ مشکلی ایجاد نکند. اما دیگران این را نمی‌خواهند. لذا من بعید می‌دانم جناح راست بتواند به ویژه در حوزه‌های مهم و کلان شهر‌ها و شهرستان‌های بزرگ لیست واحد ارایه دهد."

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات