صبح صادق >>  خرد >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۴۴۶۶۲
جنگ روایت‌ها و جهاد تبیین‌ـ ۳۳

کار تشکیلاتی

پایگاه بصیرت / امیر قلی‌زاده
«تشکیلات» یکی از فرایض هر گروه مردمی است که هدفی را دنبال می‌کنند. تشکیلات یعنی نظم، یعنی تقسیم وظایف، یعنی ارتباط و اتصال و زنجیره‌ا‌ی کار کردن؛ این معنای تشکیلات است. هیچ کاری در دنیا بدون تشکیلات پیش نمی‌رود. طبیعی است که اساس کار، تشکیلات است. شکی نیست که تا تشکیلاتی نباشد، هیچ چیزی بر اساس آن نمی‌توان بنا کرد. در همه‌ امورات اجتماعی و فرهنگی سازوکار تشکیلاتی و اداری نقش مهمی دارد. این نه به معنای گم شدن در بوروکراسی و دیوان‌سالاری است؛ بلکه به معنای بودن مسئول و وجود یک مرکز فکر است.
برای پیشبرد اهداف جهاد تبیین یکی از روش‌های مؤثر استفاده از کارهای تشکیلاتی است. در این راستا، برای ایجاد تشکیلات کارآمد، معیارهایی وجود دارد که باید به آنها توجه شود؛ برخورداری از هدف‌گذاری و برنامه راهبردی از سویی و توجه به نقش ویژه سرمایه انسانی تشکیلات از سوی دیگر، ابعادی از یک تشکل کارآمد هستند. رهبر معظم انقلاب درباره لزوم کار تشکیلاتی فرمودند: «من به نظرم می‌رسد یکی از کارهای لازم، تشکیل جلسات فکری وسیعی است که مجموعه‌ دانشجویی، همراه با مجموعه‌ حوزوی، با برنامه‌ریزی خوب، می‌تواند به وجود بیاورد تا بنشینند درباره‌ مسائل گوناگون فکر کنند. گسترش فکر و پراکندن فکرِ درست و صحیح می‌تواند همان ثمراتی را ببخشد که ما در زمینه‌های مسائل علم و فناوری و پیشرفت علوم از دانشجو توقع داریم؛ یعنی شکوفایی، آوردن حرف نو به میدان اندیشه، با یک حرکت صحیح و جهت‌گیری درست. یکی از کارها این است.» 
رهبر معظم انقلاب بر لزوم تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز تأکید داشتند و فرمودند: «ما هیئت‌های اندیشه‌ورز لازم داریم. کجا؟ در دو نقطه: یکی در رأس، یکی در لایه‌ها. لایه‌های گوناگون بسیج فراوان است. همین که حالا این بچّه‌ها اینجا می‌گویند ما شوق داریم و ما را بفرستید و چرا نمی‌فرستید، همان جنگ سخت است؛ از جنگ سخت که احتیاج دارد به هیئت اندیشه‌ورز برای ترسیم و تعیین حدود این کار که چه کسی برود، کِی برود، چه‌جوری برود؛ تا جنگ نرم که جنگ نرم یک عرصه‌ بسیار وسیعی است و روزبه‌روز هم با گسترش این فضای مجازی دارد گسترده‌تر می‌شود و خیلی هم خطرناک‌تر از جنگ سخت است‌ـ یعنی در جنگ سخت، جسم‌ها به خاک و خون کشیده می‌شوند، ولی روح‌ها پرواز می‌کنند و می‌روند به بهشت؛ امّا در جنگ نرم، اگر خدای نکرده دشمن غلبه بکند، جسم‌ها پروار می‌شوند و سالم می‌مانند، ولی روح‌ها می‌روند به قعر جهنم؛ فرقش این است؛ لذا این خیلی خطرناک‌تر است‌ـ هیئت اندیشه‌ورز لازم دارد.»
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات