صبح صادق >>  مجازستان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۴۴۶۶۴

به کام دیگران!

پایگاه بصیرت / امیرمهدی صالحی
فضای مجازی پر از ادعاها و دروغ‌های گوناگون است. بیشتر کاربران این فضا برای خنده و شادی و سر کار گذاشتن مردم دروغ می‌گویند و هستند افرادی که با دروغ گفتن و بزرگ کردن یک شایعه، درصدد پول‌دار شدن هستند. برخی افراد می‌خواهند یک شبه در فضای مجازی به رؤیای میلیاردر شدن خود برسند و متأسفانه تنها هم نیستند و وضعیت اقتصادی بد، هر فردی را زودباور می‌کند.
اگر چند روز گذشته به فضای مجازی و به ویژه بسترهای فروش لوازم دست دوم سری زده باشید، حتماً دیده‌اید که این فضاها پر از چرخ خیاطی‌های عتیقه با قیمت‌‌های بالا شده است؛ چرخ‌خیاطی‌هایی که در برخی آگهی‌ها به 10 میلیارد تومان هم رسیده‌اند.
اما چه می‌شود که عده‌ای احتمال می‌دهند یک چرخ خیاطی به قیمت 10 میلیارد تومان می‌تواند به فروش برود؟ موضوع همان داستان همیشگی است، یک پیام با استفاده از پروتکل شایعه در حجم انبوه منتشر می‌شود، افراد زیادی پیام را می‌بینند، احساس عقب ماندن از یک سود سرشار را پیدا می‌کنند که از کف‌شان رفته است، بنابراین بدون هیچ اندیشه‌ای وارد مسابقه می‌شوند.
چند روزی است خبر وجود جیوه قرمز در چرخ خیاطی قدیمی مارشال و سینگر روسی به خبر داغ و مهمی در بین مردم تبدیل شده و همه چیز مربوط به دروغ وجود جیوه قرمز درون آنهاست؛ ماده‌ای که یک گرم آن میلیاردها دلار می‌ارزد! جیوه قرمز یا جیوه سرخ ماده‌ای ساختگی و دروغی با ترکیبی نامشخص است که کلاهبرداران متعددی از کشورهای مختلف دنیا مدعی کاربرد آن در ساخت بمب هسته‌ای شده‌اند. در واقع، چرخ خیاطی‌های میلیاردی فقط منحصر ایران نیست و در همه جای دنیا، طمع‌کارانی هستند که رؤیای پول‌دار شدن دارند. در دهه نود میلادی، شایعه‌ای پیچید که یک شرکت روسی خواستار اجازه از دولت برای فروش جیوه سرخ به منظور جبران بخشی از گرفتاری‌های مالی روسیه شده است و اجازه فروش ۹ تن از آن در سه سال پذیرفته شده است و جیوه‌های گران قیمت به بازار راه پیدا کرده‌اند. جیوه تقلبی قرمز برای فروش در سراسر اروپا و خاورمیانه را بازرگانان روسی عرضه کردند. آنها خریداران زیادی پیدا کردند که تقریباً هر چیزی برای آن پرداخت می‌کردند، حتی اگر نمی‌دانستند چه چیزی است. گاهی این ماده پرتودهی می‌شود یا در کانتینرهایی با نمادهای رادیواکتیو حمل می‌شود تا شاید خریداران بالقوه ارزش استراتژیک آن را درک کنند و فریب بخورند، اما نمونه‌های ضبط شده از سوی پلیس فقط حاوی اکسید جیوه بوده است. حتی شایعه جیوه قرمز به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم رسیده و این آژانس مجبور شده است در بیانیه‌ای ادعاهای واقعی بودن این ماده را رد کند! 
ردّپای جیوه قرمز فقط در چرخ خیاطی‌های کشورمان نیست و در سال‌های گذشته چرخ خیاطی‌ها در کشور عربستان هم دچار ماجرایی این چنینی شده‌اند! از عربستان، روسیه، اهرام ثلاثه مصر و... گرفته تا لانه‌های خفاشان از جیوه قرمز آسایش نداشته‌اند و حتی اینکه خفاش‌ها لانه نمی‌سازند هم باعث نشده ‌است افراد از ماجراجویی‌های خود برای یافتن لانه خفاش دست بردارند! شاید عده‌ای هنوز شایعه وجود الماس در همین چرخ خیاطی‌های قدیمی را به یاد دارند. در زمانی که فضای مجازی مانند حال آنقدر جا باز نکرده بود، افرادی برای خرید چرخ خیاطی‌های قدیمی و یافتن الماس قدیمی درون آن پول‌های هنگفتی پرداخت می‌کردند!
آرزو‌ی پول‌دار شدن و رسیدن به ثروت بادآورده منشأ خلاقیت‌های بسیاری بوده است. حتماً با چوپانی که خبر پیدا کردن سکه‌های قدیمی و درخواست فروش آن را با تمام مردم ایران به صورت محرمانه در میان گذاشته بود، آشنا هستید! چوپانی دروغگو که با همین روش میلیاردها تومان کلاهبرداری کرده بود و بالاخره دستگیر شد. این چوپان هم از عامل گیج شدن مردم هنگام روبه‌رو شدن با شانس میلیاردر شدن استفاده کرده بود.
جیوه قرمز، الماس گران‌قیمت، چوپان دروغگو، لانه خفاش و... همه شانس‌های میلیاردر شدنی که حتی در آینده هم با خلاقیت کلاهبرداران به وجود خواهند آمد، نه تنها آن شتری نیستند که یک بار در خانه همه را می‌زند؛ بلکه گربه سیاهی است که می‌تواند فقط باورکننده آن را بدبخت کند و این شایعه‌ها تنها به کام کسانی است که دروغ بودن آن را باور دارند و چرخ خیاطی گران‌قیمت را فروخته‌اند، نه افرادی که آن را خریده‌اند و نقره‌داغ شده‌اند! اگر چنین آگهی‌هایی را این بار دیدید، فقط به این فکر کنید که چرا فروشنده باید چرخ‌خیاطی‌ای را که میلیاردها دلار می‌ارزد، در دیوار به فروش برساند؟
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات