صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۴۴۷۸۰

قرآن‌سوزی به دست مدعیان آزادی

چندی پیش، شاهد رفتارهای خشونت‌بار و خلاف اخلاق از سوی مدعیان آزادی بیان بوده‌ایم. «ادوین واگنسولد» رهبر هلندی گروه راست افراطی «اروپاییان میهن‌پرست علیه اسلامی شدن غرب» (PEGIDA) روز دوشنبه، سوم بهمن‌ماه یک نسخه از قرآن کریم[...]
چندی پیش، شاهد رفتارهای خشونت‌بار و خلاف اخلاق از سوی مدعیان آزادی بیان بوده‌ایم. «ادوین واگنسولد» رهبر هلندی گروه راست افراطی «اروپاییان میهن‌پرست علیه اسلامی شدن غرب» (PEGIDA) روز دوشنبه، سوم بهمن‌ماه یک نسخه از قرآن کریم، کتاب مقدس اسلام را در هلند مورد هتک حرمت قرار داد. پاره کردن و به آتش کشیدن یک نسخه از قرآن کریم در هلند تنها دو روز پس از حادثه سوزاندن این کتاب مقدس اسلام در سوئد رخ داد که «راسموس پالودان» شهروند تندرو و اسلام‌ستیز سوئدی‌ـ دانمارکی روز شنبه، یکم بهمن‌ماه در اقدامی موهن، یک نسخه از قرآن را در مقابل ساختمان سفارت ترکیه در پایتخت سوئد سوزاند. او برای این کار خود از مقامات سوئد مجوز گرفته بود.
 
صدور مجوز قانونی
دولت سوئد به تازگی برای سومین بار مجوز قانونی «قرآن‌سوزی» در کشورش را صادر کرد و این بار انجام این کار، مقابل سفارت ترکیه در استکهلم صورت گرفت؛ اما سؤال اینجاست که چرا فضای مقابل سفارت ترکیه برای ارتکاب این توهین انتخاب شده است؟ در پاسخ به این پرسش کارشناسان می‌گویند، صدور مجوز قرآن‌سوزی از سوی فردی افراطی آن ‌هم مقابل سفارت ترکیه بی‌ارتباط با حضور ترکیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و از سویی مخالفت ترکیه با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو نیست. دراین‌باره «عبدالباری عطوان» تحلیلگر جهان عرب در یادداشت خود در روزنامه «رأی الیوم» نوشته است: «پدیده سوزاندن قرآن کریم در سوئد و دیگر نقاط تکرار خواهد شد؛ موضوعی که نشان می‌دهد، آزادی بیان یک دروغ بزرگ است. چطور انکار مقوله «هولوکاست»، آتش زدن پرچم همجنس‌گرایان و یهودستیزی را جرم می‌دانند، اما در برخورد با تعرض و تعدی به باورهای اسلامی تساهل می‌کنند؟ باید دید نقش لابی‌های صهیونیستی در این خصوص چیست.» عطوان در زمینه دروغ‌بودن ادعای غربی‌ها درباره وجود آزادی بیان و رویکرد گزینشی آنها دراین‌باره به نمونه‌هایی در کشورهای غربی اشاره کرد و نوشت: «آلمان هرگونه تظاهرات برای ابراز همدردی با شهدای جنین، نابلس و نوار غزه و همبستگی با حقوق مشروع فلسطینیان برای مقاومت در برابر اشغال را منع می‌کند و دادگاه تفتیش عقاید برای خبرنگاران عرب تشکیل داده و آنها را از کارشان اخراج می‌کند.»
 
دوگانه اروپایی
گذشته از استانداردهای دوگانه در آزادی بیان ادعایی اروپایی‌ها، با هر معیار و شاخصی این دوگانگی رویکرد در خصوص قرآن و دیگر کتب آسمانی فقط می‌تواند نشان‌دهنده غرض‌ورزی با هدف تحریک نفرت و نژادپرستی باشد؛ آن‌ هم در شرایطی که کشورهای اروپایی از اسلام‌هراسی حمایت کرده و مقابله با آن را جرم‌انگاری می‌کنند. در همین راستا «رامین مهمان‌پرست» سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه از استانداردهای دوگانه غرب در مواجهه با رویدادهای جهان گفت و بیان كرد: «غربی‌ها در هر جایی كه بخواهند از ارزش‌های انسانی برای رسیدن به هدف‌شان سوءاستفاده می‌كنند و در جایی دیگر كاملاً آنها را كنار می‌گذارند.» وی با اشاره به توهین فرانسه به ساحت پیامبر مقدس گرامی اسلام(ص)، عنوان كرد: «آنها این توهین را مصداق آزادی بیان می‌دانند؛ اما از سوی دیگر یك موضوع تاریخی همچون هولوكاست را كه صرفاً می‌تواند جنبه علمی و تاریخی داشته باشد، خط قرمز خود تعریف كرده و تحقیق در این حوزه را جرم تلقی می‌كنند و به این كار اجازه نمی‌دهند.»
 
نتیجه سخن
«آزادی‌ بیان» این روزها در غرب به شکل فراوان به مثابه دستاویزی برای سوزاندن قرآن کریم، توهین به رسول خدا(ص) و نفرت‌پراکنی علیه دین اسلام به کار می‌رود. آزادی بیان که تاج جواهرنشان دموکراسی ادعایی غربی عنوان می‌شود، کم‌کم با ظهور احزاب راست فاشیست در بیشتر کشورهای اروپایی به‌سرعت در حال پسرفت است و آنچه در سوئد اتفاق افتاد، تازه نوک کوه یخ است. از نگاه کارشناسان، استاندارد دوگانه غرب در قبال آزادی بیان یک روی سکه است و روی دیگر آن به قدرت‌یابی روزافزون گروه‌های تندرو در کشورهای اروپا ارتباط می‌یابد. امروزه نه‌تنها در سوئد و هلند، بلکه در دیگر کشورهای اروپا نیز فضای سیاسی برای راست افراطی بازتر از همیشه است. در نهایت باید گفت، هتاکی و توهین برخی افراد و جریان‌های غربی به مقدسات اسلامی نمادی از تفکر ضد انسانی‌ـ الهیِ وابسته به نظام سلطه و صهیونیسم بین‌المللی است؛ زیرا واکنش برخی سران کشورهای غربی در توهین به مقدسات دینی به  نوعی چراغ سبز آنها برای هتاکان قلمداد می‌شود. اهانت به مقدسات اسلامی اگرچه نشان‌دهنده ماهیتِ ضد الهی مرتکبانِ چنین جنایاتی است، این گونه اقدامات با هدف تحریفِ آموزه‌های اسلامی و مقابله با چهرۀ انسانی و تأثیرگذار اسلام و مسلمانان دنبال می‌شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات