صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۴۴۷۹۴

سایه‌روشن‌ رسانه‌ای

استانداردهای دوگانه و ادامه اعمال سیاست «دوست و دشمن» از سوی غرب تمام موضوعات مهم جهان را دربرگرفته است. در این مسیر آنها از ابزار رسانه، بیشترین بهره را برده‌اند و همواره سعی کرده‌اند مسائل را به نفع خود جلوه دهند[...]
استانداردهای دوگانه و ادامه اعمال سیاست «دوست و دشمن» از سوی غرب تمام موضوعات مهم جهان را دربرگرفته است. در این مسیر آنها از ابزار رسانه، بیشترین بهره را برده‌اند و همواره سعی کرده‌اند مسائل را به نفع خود جلوه دهند. در چند سال اخیر، اتفاقات مهمی رخ داد که در همه آنها «رسانه» نقش اصلی را ایفا کرد. نکته مهم اینجاست که «نژادپرستی» همچنان در صف اول تحلیل‌های غربی قرار دارد و موجب می‌شود تحولات جهان با نگاهی متأثر از آن تحلیل شوند. این اندیشه جایی از چهره خود پرده برمی‌دارد که غربی‌ها انسان‌هایی خوب تصویرسازی شده و غیر غربی‌ها همواره بد و شرور معرفی می‌شوند. در سایه همین نگاه است که رسانه‌های غربی سعی دارند در جنگ‌هایی که همچنان گریبان‌گیر کشورها هستند، جای ظالم و مظلوم را عوض کنند. برای نمونه، فلسطین سال‌های سال است که اشغال شده و لحظه‌ای روی آرامش و صلح را به خود ندیده است. در طرف دیگر دنیا، آتش جنگ میان روسیه و اوکراین افروخته شده و هنوز نمی‌توان درباره نتیجه و پایان آن نظر قطعی داد. حال در این میان رسانه‌ها چه اتفاقی را رقم ‌زده‌اند؟
 
رسانه و دو تفسیر متفاوت از جنگ
فلسطینی‌های ساکن در نوار غزه همچنین در 15 سال اخیر از محاصره اقتصادی اِعمال شده از سوی رژیم صهیونیستی رنج برده‌اند. این تحریم به‌ قدری گسترده بوده که عملاً نوار غزه را در آستانه فقر و گرسنگی گسترده قرار داده است. در این میان، بارها تصاویری از فلسطینی‌ها را شاهد بوده‌ایم که مرد و زن و کودک، از دور به سمت نیروهای صهیونیستی که فاصله زیادی نیز با آنها دارند، سنگ پرتاب می‌کنند و به همین شیوه ساده به دنبال حقوق و آزادی‌های خود هستند. البته که صهیونیست‌ها نیز با گلوله‌های جنگی پاسخ این اعتراضات را داده و می‌دهند. در حالی ‌که رسانه‌های غربی گاهی از کشته شدنِ فلسطینی‌ها یا جراحاتی که آنها در اعتراضات گوناگون برمی‌دارند، ابراز ناراحتی می‌کنند؛ اما این مسئله به ‌هیچ‌ عنوان با پوشش عجیب ‌و غریب و گسترده رسانه‌ای که از تحولات اوکراین دارند، قابل مقایسه نیست. در این میان، رسانه‌های غربی به ویژه انگلیسی‌ها، به‌ وضوح به لابی‌گرهایی تبدیل‌ شده‌اند که خواستار ارسال سلاح برای اوکراین هستند و درعین‌ حال سعی دارند مردم انگلستان را در جنگ اوکراین درگیر کنند. این رویکرد رسانه‌های بریتانیا با رویکرد متعارف آنها‌ـ که با رفتنِ اتباع انگلیسی به کشورهای دیگر برای جنگ مخالفت می‌کنند و در مواردی نظیر سفر اتباع این کشور به خاورمیانه جهت مشارکت در درگیری‌های این منطقه، از لفظ «تروریست» برای مخاطب قرار دادن آنها استفاده می‌کنندـ در تضاد است.
 
دمیدن در آتش فتنه
رسانه‌های فارسی‌زبان معاند از قافله عقب نماندند و در وقایع اخیر به خبرسازی و بیان روایت‌های گوناگون از فوت مهسا امینی دست زدند. بررسی عملکرد پنج رسانه بی‌بی‌سی فارسی، ایران اینترنشنال، صدای آمریکا، رادیو فردا و من‌وتو و صفحات مجازی آنها نشان داد، این رسانه‌ها تنها در ۲۵ روز ۱۷۳۱۲ دروغ را درباره حوادث اخیر ایران منتشر کردند؛ اما در ادامه پس از بی‌اعتبار شدن فارسی‌زبانان تابلودار، غربی‌ها رسانه‌های سرشناس خود را به میدان آوردند و دروغ‌های خود را از زبان آنها مطرح کردند. به ‌بیان ‌دیگر، یکی از اقدامات این رسانه‌ها، اعمال سیاست‌های دوگانه در زمینه اخبار ایران و سایر کشور‌های مشابه است. در جدیدترین نمونه، «یورونیوز» که در اغتشاشات ایران هم نقش‌آفرینی کرده بود، برای اخبار داخل ایران تیتر زدند «مأموران با شلیک گاز اشک‌آور با مردم درگیر شدند»؛ در حالی که برای اخبار مشابه در فرانسه که پس از کشته شدن سه فرد کُرد صورت گرفته بود، از عبارت «پلیس مجبور به شلیک گاز اشک‌آور شد» استفاده کرد. این رسانه که اغتشاشات ایران را به‌ صورت پخش زنده پوشش می‌داد، اتفاقات فرانسه را تا حد امکان کمرنگ جلوه داد. همچنین در اتفاقی مشابه نیز اواخر بهمن‌ماه بود که حدود ۳۰۰ هزار صهیونیستی، کار و زندگی خود در شهرهای دیگر را رها کردند و مقابل عمارت «کنست» رفتند تا در همان ساعاتی که مجلس، روند «اصلاحات قضایی» را کلید می‌زند، صدای اعتراض خود را به گوش نمایندگان برسانند. در صورتی‌که تا به امروز رسانه‌های غربی نسبت به پوشش اخبار اعتراضات گسترده در اسرائیل سکوت کرده‌اند و به ‌سادگی از کنار آن گذشته‌اند.
 
جان کلام
سکوت رسانه‌های غربی در ماجرای کشتاری که صهیونیست‌ها انجام می‌دهند و پرداختن صرف به مسئله اوکراین نشان‌دهنده نوع رفتار دوگانه غرب با تحولاتی است که در نقاط گوناگون اتفاق می‌افتد و آنچه در عرصه جهان اسلامی واقع می‌شود، با بی‌توجهی شدید آنها روبه‌روست. همین رسانه‌های غربی هنگامی‌که مردم فلسطین برای دفاع از حقانیت خود عملیات استشهادی انجام می‌دهند، این اقدام را محکوم می‌کنند. همچنین در جریان جنایاتی که علیه مردم فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی صورت گرفته، جبهه مقاومت از لبنان تا سوریه و عراق و یمن حمایت خود را از مردم فلسطین و گروه‌های مقاومت فلسطینی اعلام کرده‌اند. اکنون رژیم صهیونیستی با سوءاستفاده از جنگ اوکراین، قصد دارد در لوای توجهاتی که به این جنگ شده، اهداف خود را در فلسطین پیاده کند، در حالی که مسئله فلسطین به‌هیچ‌عنوان فراموش‌ شدنی نیست. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات