صبح صادق >>  جهان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۴۴۸۲۶

اتحاد دو قدرت

پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان

سفر «وانگ‌یی» رئیس دفتر کمیسیون کمیته مرکزی حزب کمونیست چین به روسیه، بازتاب‌های بسیاری در مطبوعات جهان داشته است. سفر او به روسیه و دیدارش با وزیر امور خارجه چین در حالی صورت گرفت که بایدن تلاش داشت با سفر به اوکراین در اولین سالگرد جنگ در این کشور، توجه رسانه‌ها را به حمایت بی‌قید و شرط ایالات متحده از کی‌یف جلب کند. با این حال، به نظر می‌رسد سفر وانگ‌یی به مسکو اهمیتی به مراتب بالاتر از سفر بایدن به کی‌یف داشت؛ زیرا نشان داد احتمال همراهی دو قدرت شرقی در برابر زیاده‌خواهی‌های غرب بسیار است.
وانگ‌یی در جریان دیدار با وزیر خارجه روسیه تأکید کرد، پکن و مسکو با پویایی توسعه روابط دو جانبه را حفظ می‌کنند. وانگ‌یی در جریان دیدار با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه گفت: «به لطف جهت‌گیری استراتژیک رئیس‌جمهور شی جین‌پینگ و رئیس‌جمهور پوتین، روابط شراکت و همکاری راهبردی چین و روسیه در دوره جدید پویایی بالایی از توسعه را حفظ کرده است.» وانگ گفت: «محکم و با اطمینان در راستای شکل‌گیری جهان چندقطبی حرکت می‌کنیم.»
او در عین حال در این سفر در پاسخ به نگرانی‌های مقامات آمریکایی درباره احتمال کمک نظامی چین به روسیه در جنگ اوکراین گفت، اروپا نیز در این صورت نباید کمکی به اوکراین انجام دهد. در همین حال پس از این سفر، خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» نوشت، ناظران بین‌المللی معتقدند چین دلایل زیادی برای تعمیق روابط با روسیه در بحبوحه افزایش تحریکات آمریکا علیه این دو قدرت جهانی دارد.
آمریکا در حال تشکیل گروه‌هایی از حامیان خود است تا چین را مجبور کند موضع خود را در قبال درگیری اوکراین تغییر دهد، در حالی که پکن به نوبه خود به انتخاب یکی از طرف‌های درگیر در این جنگ تمایلی ندارد؛ اما خواستار حل و فصل آن از طریق مسالمت‌آمیز و ترویج مذاکرات صلح است.

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات